Forskerrekruttering og forskerutdanning: fortsatt vekst?
Abstract
Det siste tiåret har spørsmål knyttet til forskerrekruttering stått sentralt i norsk forskningspolitisk debatt. Spørsmålene har dels vært kvantitativt, dels kvalitativt orientert. De kvantitative spørsmålene dreier seg bl.a. om antallet forskerrekrutter i Norge og fordelingen mellom fagområder. De kvalitative spørsmål retter seg bl.a. mot nye doktorgradsprogrammer og veilednings- og opplæringsforhold.
Denne rapporten har tre hovedtema:
1. Hvordan har viktige utviklingstrekk i det norske forskningssystemet de senere årene vært?
2. Hvis behovet for forskerrekrutter i årene framover skal anslås, hvilke vurderinger er det rimelig å legge til grunn? På grunnlag av sannsynlige utviklingstrekk presenteres tre alternative behovsanslag.
3. Fungerer de nye doktorgradene? Utviklingstrekk siden begynnelsen av 80-tallet mht. doktorgradshyppigheter belyses.