• Statsbudsjettet 1996 - En oversikt over bevilgningsforslag, nye stillinger og prioriteringer som berører universiteter, høgskoler, forskningsråd og institusjoner med forskning 

      Ukjent forfatter (Utredningsinstituttet-rapport;1995-6, Report, 1995-10)
      I denne rapporten gir vi en oversikt over forslaget til statsbudsjett for 1996 med hensyn til bevilgninger, nye stillinger, studieplasser og prioriteringer som berører universiteter, høgskoler, Forskningsrådet og institusjoner ...
    • Strategisk forskning - Kommentarer til et forskningspolitisk begrep 

      Kallerud, Egil (NAVF-rapport;1992-5, Report, 1992-03)
      I denne rapporten gjennomgås og analyseres sentrale deler av den internasjonale litteraturen som behandler klassifisering av forskningsinnsats på ulike hovedkategorier. Strategisk forskning er en slik kategori som bl.a. ...
    • Studieløpet - Forprosjektrapport 

      Berg, Lisbet (NAVF-rapport;1990-11, Report, 1990-12)
      Hovedproblemstillingen i prosjektet "Studieløpet" er: "Hva hemmer og hva fremmer et vellykket studieløp". Hensikten med forprosjektet har vært å belyse problemstillingen gjennom eksisterende data, teorier og resultater fra ...
    • Styring og evaluering av høyere utdanning - Utviklingen innen fem land i Vest-Europa 

      Smeby, Jens-Christian (NAVF-rapport;1990-8, Report, 1990-09)
      I denne rapporten drøftes utviklingen av styring og evaluering av høyere utdanning i England, Nederland, Vest-Tyskland, Sverige og Danmark. Hovedvekten legges på utviklingen av forholdet mellom offentlige myndigheter og ...
    • Søkelys på høyere utdanning i Norge - En del utviklingstrekk med vekt på 1980-tallet 

      Aamodt, Per Olaf; Skoie, Hans (NAVF-rapport;1991-3, Report, 1991-04)
      "Studenteksplosjonen", "gjenreising av heltidsstudenten", "studiekvalitet", "forskningens kvalitet og produktivitet", "styring og evaluering". Dette er noen av stikkordene i debatten om våre universiteter og høgskoler, en ...
    • Søkelys på økonomisk-administrativ utdanning - Studiekvalitet, kompetanseutnyttelse og arbeidsmarkedstilpasning 

      Arnesen, Clara Åse; Stensaker, Bjørn (Utredningsinstituttet-rapport;1994-6, Report, 1994-08)
      I løpet av de siste 10-15 årene har det vært sterk ekspansjon i både antall studieplasser og i antall institusjoner som tilbyr økonomisk-administrativ utdanning. Ekspansjonen har vært spesielt sterk innenfor privat sektor ...
    • Tapte årsverk - En analyse av arbeidskraftreserven blant sykepleierne 

      Arnesen, Clara Åse (NAVF-rapport;1992-1, Report, 1992-02)
      Denne rapporten tar for seg framtidig rekruttering av sykepleiere. Gjennom hele 1980-tallet var det mangel på sykepleiere, og mange stiller spørsmål ved om det på 1990-tallet vil finnes nok sykepleiere til å møte de ...
    • Ungdoms utdannings- og yrkesplaner - Noen sentrale resultater fra en undersøkelse om 16- og 18-åringers utdannings- og yrkesplaner i 1991 

      Rolf, Edvardsen (Utredningsinstituttet-rapport;1993-13, Report, 1993-12)
      Antallet studenter har økt raskt de siste årene. Er dette et resultat av økt arbeidsledighet blant unge, skyldes det tilbud om flere studieplasser, eller økende interesse for langvarige studier blant de unge? Årsakene ...
    • Universitetenes forskningspolitikk 

      Larsen, Ingvild Marheim (Utredningsinstituttet-rapport;1995-7, Report, 1995-10)
      Rapporten kartlegger og analyserer universitetenes arbeid med å utvikle en institusjonell politikk for forskningen. Studien belyser politikkens innhold så vel som de strukturelle ordningene som er etablert for å utvikle ...
    • Universitetsforskeres problemvalg - akademisk autonomi og styring gjennom forskningsprogrammer 

      Mathisen, Werner Christie (Utredningsinstituttet-rapport;1994-7, Report, 1994-10)
      Rapporten gir først en vitenskapssosiologisk drøfting av hvordan universitetsforskeres problemvalg reguleres, med utgangspunkt i foreliggende litteratur og ulike teoretiske tilnærminger. Den går også inn på debatten om i ...
    • Universitetspersonalets tidsbruk 

      Kyvik, Svein; Enoksen, Jens-Are (NAVF-rapport;1992-10, Report, 1992-11)
      Denne rapporten er basert på en spørreskjemaundersøkelse blant fast vitenskapelig personale ved våre fire universiteter. Undersøkelsen ble foretatt våren 1992 og tar sikte på å belyse en rekke forhold knyttet til forskning ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1991 - Tendenser og perspektiver 

      Brandt, Ellen (NAVF-rapport;1991-13, Report, 1991-10)
      Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser i rekrutteringen til høyere utdanning og tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning. Rapporten tar også opp perspektiver på utviklingen fremover. ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1992 

      Arnesen, Clara Åse; Egge, Marit (Utdanning og arbeidsmarked;1992, Report, 1992-09)
      Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra NAVFs utredningsinstitutt utgis årlig og har som formål å gi ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1993 

      Brandt, Ellen (Utdanning og arbeidsmarked;1993, Report, 1993-10)
      Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra Utredningsinstituttet utgis årlig og har som formål å gi et ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1994 

      Vibe, Nils; Nygaard, Thomas (Utdanning og arbeidsmarked;1994, Report, 1994-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre rådgivere ...
    • Utdanning og arbeidsmarked 1995 

      Baekken, Jane; Nygaard, Thomas (Utdanning og arbeidsmarked;1995, Report, 1995-10)
      «Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ...
    • Valg av utdanning og yrke - Betydningen av kjønn, sosial og geografisk bakgrunn ved utdannings- og yrkesvalg 

      Edvardsen, Rolf (NAVF-rapport;1991-12, Report, 1991-09)
      Hva fører oss inn i forskjellige utdanninger og yrker? Hva betyr kjønn, sosial og geografisk bakgrunn for valget? Hva får noen til å orientere seg mot de mest prestisjefylte yrkene, og hvilke hindringer møter de? Dette er ...
    • Være eller ikke være - i førskolelæreryrket? - En undersøkelse av førskolelærerkandidater fra 1978, ti år etter eksamen 

      Grue, Lars; Hovland, Grethe (NAVF-rapport;1991-11, Report, 1991-11)
      Det har siden midten av 80-tallet vært uttrykt bekymring for mangel på arbeidskraft innen førskolelæreryrket. Blant annet har man vært opptatt av om det finnes en arbeidskraftreserve med førskolelærerkompetanse, og om man ...
    • Yrkeskarriere og mobilitet blant sosionomer og barnevernpedagoger 

      Arnesen, Clara Åse; Baekken, Jane (NAVF-rapport;1993-10, Report, 1993-09)
      Denne rapporten tar opp ulike sider ved sosionomer og barnevernpedagogers yrkes- og kompetanseløp. Rapporten tar blant annet opp gruppenes deltakelse på arbeidsmarkedet og hva slags typer jobber de går inn i de første årene ...
    • Yrkesvalgmotiver - Resultater fra en undersøkelse om 16- og 18-åringers utdannings- og yrkesplaner i 1991 

      Edvardsen, Rolf (Utredningsinstituttet-rapport;1995-4, Report, 1995-06)
      De unges motiver ved valg av utdanning og yrke er mange og sammensatte. Enkelte motiver er felles for nesten alle. De fleste ønsker en sikker og varig jobb som skal være interessant og hvor de kan utnytte sine spesielle ...