Blar i NAVFs utredningsinstitutt (1954-1995) på tittel
Viser treff 389-408 av 432
-
Ungdoms utdannings- og yrkesplaner 1993 - Noen sentrale resultater fra en oppfølgingsundersøkelse av unges utdannings- og yrkesplaner fra 1991 til 1993
(U-notat;1996-1, Working paper, 1996-03)Rapport 13/93 "Ungdoms utdannings- og yrkesplaner" og Rapport 4/95 "Yrkesvalgmotiver" gir sentrale resultater fra undersøkelsen i 1991. Dette U-notatet gir en oversikt over de viktigste resultatene i 1993, samt en sammenligning ... -
Universitetenes forskningspolitikk
(Utredningsinstituttet-rapport;1995-7, Report, 1995-10)Rapporten kartlegger og analyserer universitetenes arbeid med å utvikle en institusjonell politikk for forskningen. Studien belyser politikkens innhold så vel som de strukturelle ordningene som er etablert for å utvikle ... -
Universitetsforskeres problemvalg - akademisk autonomi og styring gjennom forskningsprogrammer
(Utredningsinstituttet-rapport;1994-7, Report, 1994-10)Rapporten gir først en vitenskapssosiologisk drøfting av hvordan universitetsforskeres problemvalg reguleres, med utgangspunkt i foreliggende litteratur og ulike teoretiske tilnærminger. Den går også inn på debatten om i ... -
Universitetsinstituttene i fokus - Styrings-, ledelses- og størrelsesforholds betydning for faglig virksomhet
(NAVF-melding;1989-4, Report, 1989-08)Spørsmålet om styring, ledelse og størrelse på universitetsinstitutter har fått økt aktualitet den senere tid. Universitets- og høyskoleutvalget har framsatt en rekke forslag om organiseringen av instituttene, og ved flere ... -
Universitetspersonalets tidsbruk
(NAVF-rapport;1992-10, Report, 1992-11)Denne rapporten er basert på en spørreskjemaundersøkelse blant fast vitenskapelig personale ved våre fire universiteter. Undersøkelsen ble foretatt våren 1992 og tar sikte på å belyse en rekke forhold knyttet til forskning ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1985
(NAVF-melding;1985-2, Report, 1985-02)Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning og perspektiver for utviklingen fremover. Den erstatter meldingen om "arbeidsmarkedet et halvt år etter eksamen", ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1986 - Tendenser og perspektiver
(NAVF-melding;1986-1, Report, 1986-03)Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning og perspektiver for utviklingen framover. -
Utdanning og arbeidsmarked 1987 - Tendenser og perspektiver
(NAVF-melding;1987-2, Report, 1987-10)Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning og perspektiver for utviklingen framover. Utredningsinstituttet planlegger å utgi en slik rapport hvert år, og ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1988 - Tendenser og perspektiver
(NAVF-melding;1988-1, Report, 1988-09)Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning og perspektiver for utviklingen framover. Utredningsinstituttet planlegger å utgi en slik rapport hvert år, og ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1989 - Tendenser og perspektiver
(NAVF-melding;1989-5, Report, 1989-11)Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning foruten tendenser i rekrutteringen til høgere utdanning. Rapporten tar også opp perspektiver for utviklingen ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1991 - Tendenser og perspektiver
(NAVF-rapport;1991-13, Report, 1991-10)Denne rapporten gir en oversikt over aktuelle tendenser i rekrutteringen til høyere utdanning og tendenser på arbeidsmarkedet for personer med høyere utdanning. Rapporten tar også opp perspektiver på utviklingen fremover. ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1992
(Utdanning og arbeidsmarked;1992, Report, 1992-09)Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra NAVFs utredningsinstitutt utgis årlig og har som formål å gi ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1993
(Utdanning og arbeidsmarked;1993, Report, 1993-10)Utdanning og kompetanseheving er helt sentralt for å kunne løse mange av de problemene vårt samfunn står overfor. Rapportserien "Utdanning og arbeidsmarked" fra Utredningsinstituttet utgis årlig og har som formål å gi et ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1994
(Utdanning og arbeidsmarked;1994, Report, 1994-10)«Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre rådgivere ... -
Utdanning og arbeidsmarked 1995
(Utdanning og arbeidsmarked;1995, Report, 1995-10)«Utdanning og arbeidsmarked» er en årlig rapport fra Utredningsinstituttet for forskning og høyere utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, studie- og yrkesveiledere og andre ... -
Utdanning og arbeidsmarked mot år 2000 - Del 1
(NAVF-melding;1984-4, Report, 1984-04)Denne meldingen er første del av rapporteringen fra prosjektet "Utdanning og arbeidsmarked mot år 2000", som har pågått ved Utredningsinstituttet siden 1980. Meldingen har til formål å gi en innføring i prosjektets ... -
Utdanningspolitikk og forskning- sluttrapport fra forprosjektet
(U-notat;1995-17, Report, 1995-09-20)Denne rapporten gir en kort oversikt over resultatene av forprosjektet Utdanningspolitikk og forskning. Rapporten er stilet til Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementet. En gjenpart er sendt til Norges Forskningsråd ... -
Utdanningsvekst og kandidatproduksjon
(U-notat;1996-4, Working paper, 1996)Den enorme veksten i studenttallet etter 1988 har medført store endringer i høyere utdanning. De fleste læresteder og utdanningstyper har fått flere studenter og utdanner . langt flere kandidater enn noen gang. Dette notatet ... -
Utholdenhetsprøven - Om opptak til lukkede utdanninger
(NAVF-melding;1984-5, Report, 1984-09)Det er nå omkring 10 år siden opptaksreglene til høyere utdanning ble underkastet nokså store forandringer. Bl.a. fikk ikke-artianere adgang i større grad enn tidligere, og det ble innført et system med tilleggspoeng for ... -
Utredningsavdelingens bibliotek. Forslag til inndeling av bøker på fagområder.
(Others, 1967-12-02)