Blar i NAVFs utredningsinstitutt (1954-1995) på tittel
Viser treff 297-316 av 432
-
Prognoser for akademisk utdannet arbeidskraft. Tilgangen på juridiske kandidater.
(NAVF-melding;1956-3, Report, 1956)Tilgangen på juridiske kandidater. En del data om det juridiske studiet. -
Prognoser for akademisk utdannet arbeidskraft. Tilgangen på psykologer.
(NAVF-melding;1956-4, Report, 1956-09-06)Tilgangen på psykologer. En del data om psykologistudiet. -
Prognoser for akademisk utdannet arbeidskraft. Tilgangen på sosialøkonomiske kandidater.
(NAVF-melding;1956-2, Report, 1956)Tilgangen på sosialøkonomiske kandidater. En del data om det sosialøkonomiske studiet. -
Prognoser for akademisk utdannet arbeidskraft. Tilgangen til de åpne studier ved universitetene i Oslo og Bergen.
(NAVF-melding;1956-7, Report, 1956)Med grunnlag i det materiale som hittil er samlet inn ved forskningsrådene, er det nedenfor stilt opp en del diagrammer og tabeller som viser tilgangen til de åpne studier fra artiumskullene 1943 - 1951. (Enkelte tabeller ... -
Prognosor for akademisk utdannet arbeidskraft: Filologer
(NAVF-melding;1955:1, Others, 1955)NIFUs aller første publikasjon omhandlet prognoser for filologer - erstatningsbehovet og tilgangen på nye kandidater frem til 1960. Denne serien med publikasjoner begynner trolig i 1955, men er registrert fra og med 1956 ... -
Psykologprofesjonen - Framvekst, praksis, evaluering
(NAVF-melding;1979-6, Report, 1979-11)NAVF's utredningsinstitutt arrangerte 29.-31. mars 1979 et seminar på Sundvolden om psykologprofesjonen. Denne rapport inneholder de foredrag som ble holdt på konferansen og en noe forkortet gjengivelse av debatten. Vi ... -
Psykologprofesjonen og dens omgivelser
(NAVF-melding;1976-6, Report, 1976-05)Denne meldingen er en sosiologisk studie av psykologprofesjonens utvikling, en prosess som i mange trekk skiller seg fra den profesjonalisering andre akademiske yrker har gått gjennom. Den drøfter også vesentlige sider ved ... -
Publikasjoner om forskning fra NAVFs utredningsinstitutt 1965-1993
(U-notat;1993-7-1, Working paper, 1993-08)Dette notatet er en liste over publikasjoner om forskning fra NAVFs utredningsinstitutt fra 1965-1993. -
Publisering og sitering innen kjemisk forskning - Sammenligning mellom Norge og andre land, basert på National Science Indicators On Diskette (NSIOD)
(U-notat;1996-11, Working paper, 1996-11)Bibliometriske FoU-indikatorer måler omfanget av 1) publisering i internasjonale vitenskapelige tidsskrifter, og 2) i hvilken utstrekning tidskriftartiklene blir referert til eller sitert i senere artikler i de samme ... -
Publisering og sitering innen medisinsk forskning - En analyse med sammenligninger mellom Norge og andre land, basert på National Science Indicators On Diskette (NSIOD)
(U-notat;1996-10, Working paper, 1996-09)Bibliometriske FoU-indikatorer måler omfanget av 1) publisering i internasjonale vitenskapelige tidsskrifter, og 2) i hvilken utstrekning tidskriftartiklene blir referert til eller sitert i senere artikler i de samme ... -
Rapport fra en konferanse 21.mars 1983
(NAVF-melding;1983-2, Report, 1983-04)I denne rapporten legger NAVFs utredningsinstitutt fram innlegg og debatter ved en konferanse om norsk forskningspolitikk 21. mars i Ingeniørenes Hus i Oslo. -
Rekruttering til forskning
(NAVF-melding;1984-3, Report, 1984-03)NAVF's utredningsinstitutt har under arbeid et prosjekt om forskning ved universitetene. Den foreliggende delrapporten gir en oversikt over veiledningsforhold, forskningsvilkår, faglig virksomhet og framtidsplaner blant ... -
Rekruttering til ingeniørutdanning
(U-notat;1996-5, Working paper, 1996)Til tross for rekordhøy søkning til høyere utdanning på 1990-tallet, har ingeniørutdanningen opplevd søkersvikt og at en del studieplasser står ledige. Dette gir naturlig nok grunn til bekymring for de ansvarlige for dette ... -
Rekruttering til matematikk, naturvitenskap og teknologi innenfor høyere utdanning i de nordiske land. En forstudie fra NIFU
(U-notat;1997-16, Working paper, 1997-08)NIFU fikk våren 1997 i oppdrag av Nordisk Ministerråd å belyse de unges interesse for matematikk, naturvitenskap og teknologi innenfor høyere utdanning og forskerutdanning i de nordiske land. Studien skal belyse utviklingen ... -
Rekruttering til norsk forskning
(NAVF-melding;1987-1, Report, 1987-07)Norges allmennvitenskapelige forskningsråd ga vinteren 1985-86 NAVFs utredningsinstitutt i oppdrag å utarbeide en idéskisse til et eget notat om rekrutteringssituasjonen i norsk forskning. Dette resulterte i at det fra ... -
Rekrutteringen til den høgre skolen i de enkelte fylker i tidsrommet 1950-1959.
(NAVF-melding;1959-5, Report, 1959)I denne utredningen har vi forsøkt å beregne hvordan elevhyppigheten i realskole og gymnas har utviklet seg i de enkelte fylker de senere årene. Det er vanskelig å skaffe eksakte tall, da det vanligvis ikke gis særskilte ... -
Rekrutteringen til hjemmehjelperyrket
(NAVF-rapport;1992-7, Report, 1992-08)En undersøkelse av 16- og 18-åringers utdannings- og yrkesvalg er her brukt til å belyse den framtidige rekrutteringen til hjemmehjelperyrket. Andre rapporter vil ta opp andre resultater fra undersøkelsen. Ingen av over ... -
Rekrutteringsbehov i psykologi: Status i 1995 - prognosar og endring til 2015
(U-notat;1998-4, Working paper, 1998)Notatet skal gjere opp status for forskarpersonalet i psykologi pr. 1995 ved universitet og vitskaplege høgskular, i statleg høgskulesektor og i instituttsektoren. Hovudinnhaldet i notatet har sin bakgrunn i ein rapport ... -
Rekrutteringspersonalet i matematisk-naturvitenskapelige fag
(NAVF-melding;1979-4, Report, 1979-09)Denne rapporten gir resultatene fra en spørreskjema-undersøkelse blant rekrutteringspersonalet i matematisk-naturvitenskapelig fag ved norske universiteter og vitenskapelige høgskoler. Siktepunktet har først og fremst vært ... -
Relevansen av læreplanbegrepet for studier av høyere utdanning
(U-notat;1998-1, Working paper, 1998)I en god del studier av høyere utdanning brukes læreplan- eller "curriculum" begrepet i betydningen studieinnhold eller pensum. I dette notatet fokuseres det imidlertid på læreplan som et helhetsperspektiv hvor hensikten ...