Relevansen av læreplanbegrepet for studier av høyere utdanning
Working paper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2670035Utgivelsesdato
1998Metadata
Vis full innførselSamlinger
- U-notater (1991-1995) [131]
Sammendrag
I en god del studier av høyere utdanning brukes læreplan- eller "curriculum" begrepet i betydningen studieinnhold eller pensum. I dette notatet fokuseres det imidlertid på læreplan som et helhetsperspektiv hvor hensikten er å fange inn alt av betydning for elever og studenters læring, både det som foregår innenfor utdanningsinstitusjonen og ulike rammefaktorer av betydning. Sentrale spørsmål er hva som er utdanningens innhold, mål og arbeidsmåter, hvorfor utdanningen har disse målene og dette innholdet blant annet sett i forhold til samfunnets kompetansebehov og hvordan utdanningens mål og innhold best kan formidles for å føre til best mulig læring blant elever og studenter.