• Betydningen av organisering for faglig utvikling av Høgskolen i Østfold 

      Gulbrandsen, Magnus; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:11, Working paper, 2006-03)
      Høgskolen i Østfold har igangsatt et arbeid for å vurdere hvordan skolens realfag kan organiseres og lokaliseres. Bakgrunnen for dette arbeidet er både den nasjonale politiske satsingen på realfag i alle ledd i opplæring ...
    • En evaluering av 'Strategi for fleksibel læring' ved Universitetet i Oslo 

      Lødding, Berit; Ramberg, Inge; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:52, Working paper, 2006-12)
      Universitetet i Oslo har siden 2003 hatt en egen strategi for fleksibel læring der bruk av ny teknologi for å støtte og forbedre studentenes læringsutbytte har stått sentralt. Strategiperioden utgår i 2007, og Universitetet ...
    • Et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. Hva kan vi lære av internasjonale erfaringer? 

      Børing, Pål; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:5, Working Paper, 2004-09)
      På bakgrunn av internasjonale initiativ for å utvikle et europeisk kvalifikasjonsrammeverk for å bistå i etableringen av et "European Higher Education Area" har Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt NIFU STEP om ...
    • Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per Olaf; Reymert, Ingvild; Stensaker, Bjørn (NIFU Arbeidsnotat;2016:3, Working Paper, 2016-04)
      Forord Dette notatet ser nærmere på og diskuterer et utvalg indikatorer som brukes for å måle kvalitet i høyere utdanning i Norge. Utvalget av indikatorer er gjort med utgangspunkt i indikatorer som er viktige for ...
    • Innovative practices in higher education quality assurance 

      Elken, Mari; Stensaker, Bjørn (NIFU-arbeidsnotat;2020-7, Working paper, 2020-12-22)
      The main purpose of this project is to explore both recent developments and possible future trajectories for quality assurance. The study finds that despite increased emphasis on international developments, the agencies ...
    • Internasjonale sensorordninger i høyere utdanning. Er erfaringer fra Sverige, Danmark og England relevante for Norge? 

      Brandt, Ellen; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:39, Working Paper, 2005-11)
      Tradisjonelt har man ved eksamen i norsk høyere utdanning alltid brukt eksterne sensorer. I etterkant av Kvalitetsrefomen har imidlertid dette blitt endret. På lavere grad (bachelornivået) er det i dag lærestedene selv som ...
    • Kompetanseutvikling og kunnskapsorganisering. En evaluering av lederutviklingsprogrammet ved Umeå Universitet 

      Stensaker, Bjørn; Aasen, Petter (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:15, Working Paper, 2005-06-06)
      Umeå Universitet har i mange år arbeidet med lederutvikling, der ulike tiltak på dette feltet har vært gjennomført siden begynnelsen på 1990-tallet. Universitetet har en bevisst holdning til å samle erfaringer fra virksomheten ...
    • Noen erfaringer og utfordringer med fusjoner i høyere utdanning 

      Stensaker, Bjørn; Larsen, Ingvild Marheim; Kyvik, Svein (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:24, Working Paper, 2005-09)
      Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Gjøvik har innledet en sammenslåingsprosess der en rekke utfordringer som administrasjon, faglig samarbeid og organisering, samt styring og ledelse, må diskuteres og beslutninger ...
    • Nordisk kvalitetssikring av høyere utdanning. Muligheter for gjensidig godkjenning og økt samarbeid? 

      Stensaker, Bjørn; Danø, Trine (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:16, Working paper, 2006-04)
      Som vist i dette notatet, er joint degrees et fenomen som synes å bli stadig mer aktuelt og utbredt, både i nordisk men også i europeisk sammenheng. Fordelene med slike studieprogrammer synes å være mange, der både studenter, ...
    • Organisasjonsstrukturen ved Universitetet i Stavanger – synspunkter fra de ansatte 

      Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild (NIFU Arbeidsnotat;2016:5, Working Paper, 2016-04)
      I forbindelse med utsendelse av spørreskjema i anledning en evaluering av styringsordningen ved UiS ble NIFU enig med oppdragsgiver (UiS) om å benytte denne anledningen til å stille noen spørsmål om betydningen av institutt- ...
    • Organisering av flercampusuniversitet: En diskusjon av prinsipper og etablert praksis ved noen utenlandske læresteder 

      Elken, Mari; Stensaker, Bjørn (NIFU Arbeidsnotat;2015-10, Working Paper, 2015-05)
      Norge står overfor en rekke fusjoner og sammenslåinger mellom høgskoler og universiteter. Slike sammenslåingsprosesser er komplekse, både når det gjelder selve prosessen, og hvilke prinsipper som skal legges til grunn for ...
    • På vei mot Innlandsuniversitetet - en vurdering av mulige PhD-program 

      Lauglo, Jon; Olsen, Tore; Aasen, Petter; Stensaker, Bjørn; Hetland, Per (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:15, Working Paper, 2004-12)
      Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark har i flere år arbeidet ut fra en visjon om å etablere et "Innlandsuniversitet". Ulike initiativ og tiltak har vært tatt for å realisere dette målet. Det foreløpig siste initiativet ...
    • Prosjekt Innlandsuniversitetet - Faglig midtveisevaluering 

      Fraas, Morten; Hetland, Per; Næss, Terje; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:12, Working paper, 2006-04)
      Høgskolen i Gjøvik, Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer samarbeider med fylkeskommunene i Hedmark og Oppland om Prosjekt Innlandsuniversitetet. For å kunne søke universitetsstatus må høgskolene tilby mastergradsstudier ...
    • Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning 

      Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen From (NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)
      Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ...