Blar i 2 - Working Papers / Arbeidsnotater på dokumenttype "Working Paper"
Viser treff 61-80 av 116
-
Kunnskapssenteret. Seksjon for velferdstjenester. En underveisvurdering
(NIFU-arbeidsnotat;2013:11, Working Paper, 2013-04-25)Denne underveisevalueringen av Seksjon for velferdstjenester ved Kunnskapssenteret for helsetjenester er utført på oppdrag av Kunnskapssenteret. Hensikten med evalueringen er å komme med innspill til det videre arbeid med ... -
Måling av innovasjonsaktiviteten i helseforetakene: En videreutvikling av de nasjonale indikatorene for innovasjon i helsesektoren
(NIFU Arbeidsnotat;2015-16, Working Paper, 2015-09)I denne rapporten foreslås en ny modell for måling og stimulering av innovasjon i helseforetakene. Modellen er basert på at man som datagrunnlag bruker den informasjonen som uansett blir til når tjenesteinnovasjon og ... -
Meritteringssystemer i FoU-sektoren i forhold til nærings- og innovasjonsrettet FoU-virksomhet
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:9, Working Paper, 2005-04)Dette forprosjektet har hatt som mandat å avdekke om det er formålstjenlig med et større prosjekt som kan studere hvorvidt og eventuelt hvordan meritteringssystemer i FoU-sektoren kan endres for å gi bedre insentiver til ... -
Metodenotat. Dokumentasjon av data fra spørreskjemaundersøkelsen til faste vitenskapelig ansatte i UH-sektoren våren 2013
(NIFU arbeidsnotat;2014:3, Working Paper, 2014)Kunnskapsdepartementet finansierer et strategisk forskningsprosjekt (2012-2014) om kvalitet i høyere utdanning og samspill mellom UH-sektoren og samfunnet. En viktig del av datagrunnlaget er en elektronisk spørreundersøkelse ... -
Metodenotat: Dokumentasjon av data fra spørreskjemaundersøkelsen til fast vitenskapelig ansatte i U&H-sektoren våren 2013 – Revidert og utvidet utgave
(NIFU Arbeidsnotat;1-2015, Working Paper, 2015-01)Kunnskapsdepartementet finansierer et strategisk forskningsprosjekt (2012-2014) om kvalitet i høyere utdanning og samspill mellom UH-sektoren og samfunnet. NIFU - Nordisk Institutt for Studier av innovasjon, forskning og ... -
Monitoreringssystem for forskning og innovasjon innen helse og omsorg. Et forprosjekt for å undersøke mulighetene
(NIFU-arbeidsnotat;2014:9, Working Paper, 2014-06-21)I dette forprosjektet undersøkes mulighetene for å etablere et helhetlig monitoreringssystem som kan gi et løpende kunnskapsgrunnlag for prioritering av og satsing på forskning og innovasjon innen helse og omsorg. Dette ... -
NHOs kompetansebarometer 2015: Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2015
(NIFU arbeidsnotat;2015-5, Working Paper, 2015-03-16)NHOs kompetansebarometer er en årlig undersøkelse som kartlegger kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter. Undersøkelsen ble første gang gjennomført i 2014. I undersøkelsen for 2015 har 5685 NHO-bedrifter svart på ulike ... -
NHOs kompetansebarometer 2016: Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2016
(NIFU Arbeidsnotat;2016:1, Working Paper, 2016-02)Dette arbeidsnotatet presenterer hovedresultater fra NHOs kompetansebarometer for 2016. Det er tredje gang denne kartleggingen av kompetansebehov er blitt gjennomført. Hovedstruktur og grunndelen av spørsmålene om ... -
Noen erfaringer og utfordringer med fusjoner i høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:24, Working Paper, 2005-09)Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Gjøvik har innledet en sammenslåingsprosess der en rekke utfordringer som administrasjon, faglig samarbeid og organisering, samt styring og ledelse, må diskuteres og beslutninger ... -
Nordisk forskning og forskningsbasert policy og praksis på barnehage- og grunnskoleområdet: En systematisk kartlegging
(NIFU Arbeidsnotat;2015:19, Working Paper, 2015-11)Dette notatet er gjennomført på oppdrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i Danmark (det danske Utdanningsministeriet) og presenterer resultater fra en systematisk kartlegging av kunnskap på barnehage- ... -
Norsk, engelsk og tospråklighet i høyere utdanning. En pilotstudie om bruk av engelsk i fem fagtilbud ved fire læresteder
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:18, Working Paper, 2005-08)Rapportens formål er en analyse av fordelingen mellom norsk og engelsk i høyere utdanning. Den gir et første overblikk over språkbruk og retter oppmerksomheten mot utvalgte synsfelter, fagdisipliner, fagtilbud og ... -
Norskspråklige vitenskapelige tidsskrifter i humaniora og samfunnsvitenskap. Forfatterkrets, formål og mulighet for åpen tilgang
(NIFU-arbeidsnotat;2013:14, Working Paper, 2013-09)Formålet denne undersøkelsen av norskspråklige vitenskapelige tidsskrifter er å kartlegge tidsskriftenes formål, innhold og forfatterkrets med tanke på muligheten for å innføre en finansieringsmodell som kan gi tidsskriftene ... -
Norwegian Fulbright Grantee Survey
(NIFU STEP Working Paper;2005:21, Working Paper, 2005-06-30)This report presents the findings of a survey covering recipients of Fulbright scholarships in Norway between 1990 and 2005. The main focus of the survey is to shed light on the value and benefits of the scholarship to its ... -
Notat om innovasjon i offentlig sektor - til utvikling av kompetansegrunnlaget for VIOS
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:3, Working Paper, 2005-02-16)Bakgrunnen for dette notatet er Norges forskningsråds forslag om et nytt forskningsprogram om 'Verdiskapende innovasjon i offentlig sektor 2005-2016' (VIOS). Målsettingen med dette notatet er å belyse noen tema og ... -
Nyutdannede kandidaters situasjon på arbeidsmarkedet - betydningen av karakterer i lys av skiftende konjunkturer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:2, Working Paper, 2006-01)Hovedformålet med dette notatet er å undersøke betydningen av karakterer for overgang fra høyere utdanning til arbeidsmarkedet i lys av skiftende konjunkturer. Vi vil hovedsakelig undersøke effekten av karakterer på ... -
Nyutdannedes arbeid innenfor psykisk helsevern
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:4, Working Paper, 2005-02)Et viktig formål med dette arbeidsnotatet er ved hjelp av spørreskjemadata å kartlegge hvorvidt relativt nyutdannede leger, psykologer, sykepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger, vernepleiere og fysioterapeuter begynner ... -
Organisasjonsstrukturen ved Universitetet i Stavanger – synspunkter fra de ansatte
(NIFU Arbeidsnotat;2016:5, Working Paper, 2016-04)I forbindelse med utsendelse av spørreskjema i anledning en evaluering av styringsordningen ved UiS ble NIFU enig med oppdragsgiver (UiS) om å benytte denne anledningen til å stille noen spørsmål om betydningen av institutt- ... -
Organisational features of higher education. Denmark, Finland, Norway and Sweden
(NIFU Working Paper;2014:14, Working Paper, 2014-10)An overarching motive for the analysis presented in this working paper is to obtain a more systematic, empirically and comparatively based understanding of the Nordic model of higher education. A key objective is to gain ... -
Organisering av flercampusuniversitet: En diskusjon av prinsipper og etablert praksis ved noen utenlandske læresteder
(NIFU Arbeidsnotat;2015-10, Working Paper, 2015-05)Norge står overfor en rekke fusjoner og sammenslåinger mellom høgskoler og universiteter. Slike sammenslåingsprosesser er komplekse, både når det gjelder selve prosessen, og hvilke prinsipper som skal legges til grunn for ... -
Organisering på fakultetsnivå: Tilleggsanalyse i forlengelsen av fase 2-rapporten HiOAs organisasjonsdesign for framtiden
(NIFU Arbeidsnotat;2015-11, Working Paper, 2015-05)Dette arbeidsnotatet bør ses som en utvidelse av de to NIFU-rapportene som ble produsert i sammenheng med underveisevalueringen av HiOAs styrings- og ledelsesstruktur i 2014. Den første av rapportene kartla eksisterende ...