Blar i 2 - Working Papers / Arbeidsnotater på tittel
Viser treff 34-53 av 308
-
Doktorgradskandidater med bakgrunn i instituttsektoren. Tabeller og figurer
(NIFU-arbeidsnotat;2011:2, Working paper, 2011-06-10)Dette er tabell- og figursamling med statistikk for utvalgte doktorgradskull. Med utgangspunkt i doktorgradskullene ved norske universiteter og høgskoler i 2004, 2006, 2008 og 2010 har vi undersøkt doktorgradskandidatenes ... -
Dokumentasjon av data fra den nasjonale arbeidsgiverundersøkelsen 2022: Spørreundersøkelse sendt til virksomheter som har ansatt nyutdannede med fagskole-, bachelor- eller masterutdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2023:12, Working paper, 2023-11)NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomført en undersøkelse som hadde som formål å kartlegge virksomhetenes kompetansebehov i dag og i fremtiden og erfaringer og vurderinger knyttet til nyutdannedes kompetanse. -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2021: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2021
(NIFU Arbeidsnotat;2022:6, Working paper, 2022-06)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives datagrunnlaget fra den norske kandidatundersøkelsen. Undersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. ... -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2023: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2024:9, Working paper, 2024-04)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives Kandidatundersøkelsen 2023. Det er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. Formålet med undersøkelsen er å ... -
Dokumentasjonsnotat: 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet'. Analysegrunnlag for artikkel i SSBs publikasjon 'Utdanning 2011 - veien til arbeidslivet'
(NIFU-arbeidsnotat;2011:9, Working paper, 2011-11)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet med ett formål, nemlig å tjene som dokumentasjon for resultater som er presentert i artikkelen 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet', som er publisert ... -
Economic Research in Norway: Institutions, resources, personnel and publishing
(NIFU STEP Working Paper;2006:24, Working paper, 2006-06)This report was prepared as a background document for the evaluation of economics research in Norway, planned to start autumn 2006. It presents data on the personnel, economic resources and international publishing related ... -
Educational R&D in Norway 2013: Resources and Results
(NIFU Arbeidsnotat;2015:18, Working paper, 2016-09)This working paper gives a summary of the mapping of resources and results of educational R&D in Norway in 2013. The project was funded by the Research Council of Norway, whereas this working paper is funded by the Ministry ... -
Ekstern relevans og eksterne aktører i høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:5, Working paper, 2006-01)Dette notatet er et oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Hensikten har vært å utarbeide en oppsummerende rapport over situasjonen i utvalgte land med hensyn til omfanget av og erfaringene med ekstern deltakelse i interne ... -
Elever med null grunnskolepoeng: Tilleggsanalyser av Utdanningsdirektoratets spørringer til Skole-Norge
(NIFU Arbeidsnotat;2021:7, Working paper, 2021-05)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Empirical Research Avenues for Regional Policy Elaboration
(NIFU Working Paper;2017:15, Working paper, 2017-12)This Working Paper presents the findings from an exploratory analysis financed by the FORINNPOL-programme (project no. 271925/O50) and the BIONÆR-programme (project no. 244249) under the Research Council of Norway (RCN). ... -
En evaluering av 'Strategi for fleksibel læring' ved Universitetet i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:52, Working paper, 2006-12)Universitetet i Oslo har siden 2003 hatt en egen strategi for fleksibel læring der bruk av ny teknologi for å støtte og forbedre studentenes læringsutbytte har stått sentralt. Strategiperioden utgår i 2007, og Universitetet ... -
En gjennomgang av Forskningsrådets fagevalueringer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:7, Working Paper, 2004)Dette notatet har tre deler: Første del er en gjennomgang av mer metodiske sider ved fagevalueringene. Andre del er en gjennomgang av evalueringsrapportenes substansielle innhold med særlig vekt på hvilke svakheter ... -
En kartlegging av undervisningstilbudet innen immaterielle rettigheter ved norske læresteder
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:29, Working paper, 2006-09)Dette arbeidsnotatet gir en oversikt over undervisningstilbudet innenfor immaterielle rettighet ved norske universiteter og høgskoler i 2005. -
En norsk forskningsorganisasjon tar form. En oversikt
(NIFU-arbeidsnotat;2013:7, Working Paper, 2013-03)Denne utredningen er ment for kolleger og andre med interesse for en kort oversikt over viktige norske forskningsorganisasjoner i en ekspansiv etterkrigstid. Det er lagt vekt på å belyse organisasjonenes tilkomst og sentrale ... -
En sammenligning av lønnsnivået ved Høgskolen i Ålesund med andre høyere utdanningsinstitusjoner: Lønnsnivå og lønnsutvikling blant ansatte i faglige, tekniske og administrative stillinger.
(NIFU Arbeidsnotat;2014:17, Working Paper, 2015-01-13)Dette arbeidsnotatet presenterer en figur- og tabellsamling med oversikt over lønnsnivå og lønnsutvikling ved Høgskolen i Ålesund, samt et utvalg av andre høyere utdanningsinstitusjoner for perioden 2010-2013. I arbeidsnotatet ... -
Endringer i publiseringslandskapet og konsekvenser for publiseringsindikatoren: Rapport til Det nasjonale publiseringsutvalget
(NIFU Arbeidsnotat;2022:11, Working paper, 2022-12)Det nasjonale publiseringsutvalget har som mandat å bidra til at faglige hensyn knyttet til vitenskapelig publisering blir godt ivaretatt i forskningspolitikken. Utvalget har blant annet ansvaret for publiseringsindikatoren. ... -
Endringer i system for måling av ressursbruk til FoU i helseforetakene
(NIFU-arbeidsnotat;2011:12, Working paper, 2011-11)Til å videreføre arbeidet med å utvikle og forbedre målesystemet for ressursbruk til forskning i helseforetakene, oppnevnte RHFenes strategigruppe for forskning våren 2011 en ny, permanent gruppe - ressursgruppen. ... -
Endringsprosesser i høyskolesektoren i Vest-Europa
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:7, Working paper, 2006-01)Foreliggende rapport gir en oversikt over og en analyse av sentrale utviklingstrekk i høyskolesektoren i de vesteuropeiske land. De fleste land har som i Norge slått sammen små profesjonsskoler på regionalt nivå til ... -
Enrolment Patterns in Nordic Higher Education, ca 1945 to 2010. Institutions, Types of Education and Fields of Study
(NIFU Working Paper;2014:15, Working Paper, 2014-10)The aim of this report is to give an overall account of the patterns of enrolment to higher education in the four Nordic countries Denmark, Finland, Norway and Sweden. Enrolment is analysed from a range of different angles. -
Entreprenørskap i et evolusjonært perspektiv
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:19, Working Paper, 2005-08)Formålet med dette notatet er å diskutere fenomenet entreprenørskap. Dette er et omfattende tema som kan diskuteres ut fra mange forskjellige perspektiver og ståsteder. Her er poenget å diskutere entreprenørskap som mekanisme ...