Blar i 2 - Working Papers / Arbeidsnotater på tittel
Viser treff 259-278 av 308
-
Statsbudsjettet 2005. Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2005
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:6, Working Paper, 2004-10-22)En liten realnedgang for forskning, noe vekst for høyere utdanning -
Statsbudsjettet 2006. Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2006
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:37, Working Paper, 2005-11-15)Sterk vekst i bevilgningene til grunnforskning og næringsrettet forskning. Regjeringen Stoltenberg demper veksten i næringsrettet forskning, og styrker forskning på miljøvennlig energi. Lite igjen av opptrappingsplanen for ... -
Statsbudsjettet 2007. Forskning og høyere utdanning i budsjettproposisjonen for 2007
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:37, Working paper, 2006-10-24)Moderat vekst for forskning, nedgang for høyere utdanning. God vekst i bevilgningene til internasjonalt forskningssamarbeid. Oppdaterte beregninger gjør at BNP-målet framstår som mer urealistisk og misvisende enn noen gang. -
Stianalyser til NIFU-rapport 2020:2. Utrykt vedlegg til rapporten Fra 16 til 30. Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
(NIFU Arbeidsnotat;2020-3, Working paper, 2020-09-02)Dette arbeidsnotatet presenterer detaljerte stianalyser til studien hvis hovedfunn er formidlet i rapporten Fra 16 til 30 (Markussen, Daus, og Hovdhaugen, 2020). Stianalyser hjelper oss å se hvordan variabler sammen forklarer ... -
Store forskningsfasiliteter - finansieringsordninger og utfordringer for drift, vedlikehold og fornyelse
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:34, Working paper, 2006)Rapporten presenterer en undersøkele av driftsbetingelsene for en del større norske forskningsfasiliteter, i hovedsak innenfor det teknisk-naturvitenskapelige fagområdet. Hovedformålene med undersøkelsen har vært å kartlegge ... -
Strukturelle betingelser for forskningen innenfor nordisk språk og litteratur
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:29, Working Paper, 2005-10)Nordisk språk og litteratur har hatt en realnedgang i FoU-utgiftene på 90-tallet, med en svak oppgang i 2001, og deretter en nedgang fra 2001 til 2003. Humaniora hadde en høy andel grunnbudsjettfinansiering sammenlignet ... -
Strukturelle betingelser for norsk pedagogisk forskning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:4, Working Paper, 2004-08)Dette notatet er kommet i stand som et tilleggsoppdrag i forbindelse med at Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU STEP) hadde prosjektledelse og sekretariat for evalueringen av norsk pedagogisk ... -
Studenters motiver for valg av studiested
(NIFU-arbeidsnotat;2022-5, Working paper, 2022-08-22)Dette notatet bruker eksisterende Studiebarometer-data, sammen med data fra Samordna opptak til å undersøke hvilke faktorer som er viktige for studenters valg av studieprogram og lærested. Dataene er fra 2013 og 2014, som ... -
System for monitorering av forskerrekruttering : Dokumentasjon av, og resultater fra, et pilotprosjekt
(NIFU Arbeidsnotat;2019:14, Working paper, 2019-12)Dette arbeidsnotatet dokumenterer arbeidet med pilotstudien av forskerrekrutteringsmonitoren, som er et samarbeid mellom NIFU og SSB, og med NSD som dataleverandør. Fokuset er på metode og prosess, men vi presenterer også ... -
Teknologer i norsk næringsliv 1995-2001
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:8, Working paper, 2006-03)Målet med denne rapporten er å gi en kort beskrivelse av fordeling av avansert teknisk-naturvitenskapelig kompetanse i det norske næringslivet. -
The policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway : Case study contribution to the OECD Tip knowledge transfer and policies project
(NIFU Working Paper;2019:15, Working paper, 2019-08)This working paper presents the findings from a study of the policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway. The working paper was commissioned by the Ministry of Education and Research as a ... -
The relationship between research and teaching in the humanities: Results from a survey to academic staff in Norwegian universities and colleges
(NIFU Arbeidsnotat;2015:21, Working Paper, 2015-11)On request by the Research Council of Norway, Department for Humanities and Social Sciences, NIFU has undertaken a brief analysis of the relationship between research and teaching in the humanities. This analysis is based ... -
The role of academics in the Bologna process - a survey of participation and views
(NIFU STEP Working Paper;2005:1, Working Paper, 2005-02)This working paper reports from a study commissioned by Education International (EI) through the Norwegian Association of Research Workers. The study has been funded by the EI-member organisations in the Nordic countries. ... -
The role of policy instruments for an environmentally sustainable and competitive food industry: Sweden in a comparative perspective. A Literature Review
(NIFU Working Paper;2014:8, Working Paper, 2014-04)This report is a literature review on the role of policy instruments for an environmentally sustainable and competitive Food industry. The review focuses its attention on the food industry in Sweden and in an international ... -
Tid fra doktorgrad til fast ansettelse
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:9, Working Paper, 2004)En undersøkelse av professorer og førsteamanuenser ved universiteter og høgskoler. Bare et mindretall av dem som avlegger en doktorgrad blir tilsatt i fast vitenskapelig stilling ved universiteter og høgskoler. De som får ... -
Tidsbruksundersøkelse for universiteter og høgskoler : En kartlegging av tidsbruk blant vitenskapelig og faglig tilsatte i 2016
(NIFU Arbeidsnotat;2018:2, Working paper, 2018-04)NIFU og NOKUT gjennomførte i 2017 Tidsbruksundersøkelsen og Underviserundersøkelsen i fellesskap. Undersøkelsen ble utført av NOKUT og inneholdt to deler. Den første delen dreide seg i hovedsak om en skjønnsmessig fordeling ... -
Tidsbruksundersøkelser for FoU-statistikk i UoH-sektoren for 2011
(NIFU-arbeidsnotat;2013:6, Working Paper, 2013-03-01)Som et ledd i utarbeidelsen av FoU-statistikken 2011 gjennomførte NIFU i 2012 en mini-survey på web om arbeidstidens fordeling for personale i vitenskapelige stillinger ved universiteter og høgskoler i 2011. -
Til elevens beste? Noen lærere og foreldres synspunkter på og vurderinger av spesialundervisning etter enkeltvedtak
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:39, Working paper, 2006-10)Dette prosjektet er en kvalitativ utdypning av den store brukerundersøkelsen av norsk spesialundervisning som NIFU STEP utførte på oppdrag for Utdanningsdirektoratet i 2004 og som resulterte i rapporten Eleven i fokus? En ... -
Tilgjengelighet av publiserte instrumenter for potensielle temaer i Elevundersøkelsen: Forstudie for Utdanningsdirektoratet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:3, Working paper, 2022-11)Utdanningsdirektoratet ønsker å revidere Elevundersøkelsen. I denne prosessen har Utdanningsdirektoratet valgt ut temaer basert på juridisk hjemmel i opplæringsloven og læreplanen. Som et ledd i prosessen med revidering, ... -
Undervisningsvilkår ved universitetene – En analyse av data fra CAP-undersøkelsen
(NIFU Arbeidsnotat;2016:15, Working paper, 2016-10)Dette arbeidsnotatet er laget som et dokumentasjonsnotat innenfor forskningsprosjektet «Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practises and Performances» som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Institutt for ...