Blar i 2 - Working Papers / Arbeidsnotater på tittel
Viser treff 189-208 av 308
-
Når timene telles. Tidsbruksundersøkelsen 2021
(NIFU arbeidsnotat;2021-15, Working paper, 2021-11-26)Dette arbeidsnotatet presenterer resultatene fra tidsbruksundersøkelsen for det vitenskapelige og faglige personalet ved landets universiteter og høgskoler for undervisningsåret 2020–2021. Vi ser særlig på hvordan de ansatte ... -
Nettbasert videreutdanning 2009–2019: vekst og kvalitet. Statistisk kartlegging basert på data fra Database for statistikk om høgre utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2021:4, Working paper, 2021-03)I dette prosjektet er det foretatt en statistisk kartlegging av utviklingen i omfanget av nettbasert videreutdanning for perioden 2009–2019 fordelt på fag, basert på opplysninger fra DBH. Kartleggingen belyser også kvalitet ... -
NHOs kompetansebarometer 2015: Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2015
(NIFU arbeidsnotat;2015-5, Working Paper, 2015-03-16)NHOs kompetansebarometer er en årlig undersøkelse som kartlegger kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter. Undersøkelsen ble første gang gjennomført i 2014. I undersøkelsen for 2015 har 5685 NHO-bedrifter svart på ulike ... -
NHOs kompetansebarometer 2016: Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2016
(NIFU Arbeidsnotat;2016:1, Working Paper, 2016-02)Dette arbeidsnotatet presenterer hovedresultater fra NHOs kompetansebarometer for 2016. Det er tredje gang denne kartleggingen av kompetansebehov er blitt gjennomført. Hovedstruktur og grunndelen av spørsmålene om ... -
NHOs Kompetansebarometer 2017 : Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2017
(NIFU Arbeidsnotat;2017:7, Working paper, 2017-08)Dette arbeidsnotatet presenterer noen hovedresultater fra NHOs kompetansebarometer for 2017. Kompetansebarometeret er en spørreundersøkelse om kompetansebehov til alle NHOs bedrifter. Kartleggingen har vært gjennomført ... -
NMBUs satsing på fremragende forskning og utdanning : En kvalitativ evaluering
(NIFU Arbeidsnotat;2019:16, Working paper, 2019-10)Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) har etablert en satsing på fremragende forskning og utdanning (FFU) for perioden 2015–2019. Formålet er å gi vitenskapelig ansatte økte muligheter til å utvikle seg som ... -
Noen er innom, få blir, enkelte når til topps: En statistisk undersøkelse av høytutdannedes karriere ved forskningsinstitusjonene
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:10, Working paper, 2006-03)Det foreliggende notat gir en beskrivelse av rekrutteringen av høyere grads kandidater til forskningsstipendiatstillinger ved universiteter, høgskoler og andre forskningsinstitusjoner. De ulike utdanningsgruppene sammenlignes ... -
Noen erfaringer og utfordringer med fusjoner i høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:24, Working Paper, 2005-09)Høgskolen i Lillehammer og Høgskolen i Gjøvik har innledet en sammenslåingsprosess der en rekke utfordringer som administrasjon, faglig samarbeid og organisering, samt styring og ledelse, må diskuteres og beslutninger ... -
Norden som forsknings- og innovasjonspolitisk foregangsregion. Med fokus på Danmark og Norge
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:50, Working paper, 2006-12-15)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet (KD). Den bygger på NIFU STEPs deltakelse i de EU-finansierte prosjektene TrendChart og Erawatch. KD ønsket et notat som med utgangspunkt i disse prosjektene. ... -
Nordisk forskning og forskningsbasert policy og praksis på barnehage- og grunnskoleområdet: En systematisk kartlegging
(NIFU Arbeidsnotat;2015:19, Working Paper, 2015-11)Dette notatet er gjennomført på oppdrag fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling i Danmark (det danske Utdanningsministeriet) og presenterer resultater fra en systematisk kartlegging av kunnskap på barnehage- ... -
Nordisk kvalitetssikring av høyere utdanning. Muligheter for gjensidig godkjenning og økt samarbeid?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:16, Working paper, 2006-04)Som vist i dette notatet, er joint degrees et fenomen som synes å bli stadig mer aktuelt og utbredt, både i nordisk men også i europeisk sammenheng. Fordelene med slike studieprogrammer synes å være mange, der både studenter, ... -
Norsk klimaforskning. En undersøkelse av innsats og ressursbruk i 2005
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:20, Working paper, 2006-06)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt ressursinnsatsen i norsk klimaforskning for 2005. Prosjektet er gjennomført i dialog med oppdragsgiver. Kartleggingen omfatter universitets- og høgskolesektoren, ... -
Norsk, engelsk og tospråklighet i høyere utdanning. En pilotstudie om bruk av engelsk i fem fagtilbud ved fire læresteder
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:18, Working Paper, 2005-08)Rapportens formål er en analyse av fordelingen mellom norsk og engelsk i høyere utdanning. Den gir et første overblikk over språkbruk og retter oppmerksomheten mot utvalgte synsfelter, fagdisipliner, fagtilbud og ... -
Norske deltakeres erfaringer med og utbytte av EUs 6. rammeprogram
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:31, Working paper, 2006-10)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Norges forskningsråd og er ment som bakgrunnsmateriale i forberedelsene til norsk deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologisk utvikling. -
Norske gradsstudenter i utlandet : Hvorfor reiser de ut, og hvor søker de informasjon?
(NIFU Arbeidsnotat;2017:1, Working paper, 2017-02)På oppdrag fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) har NIFU gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse blant norske studenter i utlandet høsten 2016. Hovedformålet med for undersøkelsen var å skaffe til ... -
Norskspråklige vitenskapelige tidsskrifter i humaniora og samfunnsvitenskap. Forfatterkrets, formål og mulighet for åpen tilgang
(NIFU-arbeidsnotat;2013:14, Working Paper, 2013-09)Formålet denne undersøkelsen av norskspråklige vitenskapelige tidsskrifter er å kartlegge tidsskriftenes formål, innhold og forfatterkrets med tanke på muligheten for å innføre en finansieringsmodell som kan gi tidsskriftene ... -
Norway’s scientific collaboration with China and South Korea in a global context: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Arbeidsnotat;2023:1, Working paper, 2023-08)This report presents the results of a small study commissioned by the Norwegian Ministry of Education and Research with the aim of mapping Norway’s scientific collaboration with China and South-Korea within the context of ... -
Norway’s scientific collaboration with China in a global context: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Arbeidsnotat;2022:1, Working paper, 2022-03)This Working Paper presents the results of a small study commissioned by the Norwegian Ministry of Education and Research with the aim of mapping scientific collaboration between Norway and China within the context of ... -
Norwegian experiences with EuroGraduate 2022: Implementation and adaptation
(NIFU Working Paper;2023:13, Working paper, 2023-11) -
Norwegian Fulbright Grantee Survey
(NIFU STEP Working Paper;2005:21, Working Paper, 2005-06-30)This report presents the findings of a survey covering recipients of Fulbright scholarships in Norway between 1990 and 2005. The main focus of the survey is to shed light on the value and benefits of the scholarship to its ...