Browsing 2 - Working Papers / Arbeidsnotater by Title
Now showing items 101-120 of 308
-
Fra politikk til praksis: En studie av Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning som styringsverktøy
(NIFU Arbeidsnotat;2021:12, Working paper, 2021-09)Dette arbeidsnotatet oppsummerer funn fra en studie av langtidsplanene som styringsverktøy i norsk forsknings- og høyere utdanningspolitikk. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av Norges forskningsråd, som del av grunnlaget ... -
Fra realfagspoeng til realfagsstudier? Om ordningen med poeng for fordypning i realfag i videregående opplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:14, Working Paper, 2005-05)Ordningen med å gi søkere til høyere utdanning poeng for å ha gjennomført valgfrie realfag i videregående opplæring ble innført som en prøveordning i 1998. I dette notatet rapporteres det om søkere til høyere utdanning i ... -
Frafall etter kvalitetsreformen ved Det historisk-filosofiske fakultet NTNU
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:46, Working paper, 2006-12-01)Denne rapporten belyser frafall ved Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU etter kvalitetsreformen, og er basert på registerdata fra Statistisk sentralbyrå. -
Frafall fra universitetet. En undersøkelse av frafall og fullføring blant førstegangsregistrerte studenter ved UiB, UiO og NTNU høsten 1999
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:13, Working Paper, 2005-06)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av frafallet fra universitetene. Undersøkelsen omfatter studenter som begynte studiene ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, og Norges teknisk-naturv ... -
Fremtidig tilgang på høyt utdannet arbeidskraft i offentlig sektor. En konsekvensanalyse for perioden 2002-2020
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:30, Working Paper, 2005-10)På tross av den sterke veksten i tilstrømningen til høyere utdanning fra slutten av 80-tallet, har det likevel de senere årene vært visse tegn til at enkelte områder i offentlig sektor har fått et rekrutteringsproblem når ... -
Fører frittstående skoler i videregående opplæring til sosial segregering?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:35, Working paper, 2006-10-03)Denne rapporten sammenligner frittstående og offentlige videregående skoler. Hovedspørsmålet i denne delrapporten er om frittstående skoler i Videregående Opplæring (VGO) i skoleåret 2004-2005 hadde en elevsammensetning ... -
Gjennomføring og frafall blant allmennlærerstudenter. Datagrunnlag og hovedtall
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:23, Working paper, 2006-06)På basis av registerstatistikk fra SSB har vi i dette notatet foretatt en analyse av studiegjennomføring og frafall i allmennlærerutdanningen. Materialet gjelder begynnerstudenter og skal benyttes for å dokumentere frafall ... -
Gjennomføring og frafall i masterutdanning og grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold: Underveisrapport i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold»
(NIFU Arbeidsnotat;2023:11, Working paper, 2023-08)Dette arbeidsnotatet er første delleveranse i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold», som NIFU gjennomfører på oppdrag fra høgskolens ledelse. Formålet med prosjektet er å kartlegge årsaker ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området "Utdanning og arbeid" i tidsperioden 1999-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:11, Working Paper, 2004-10)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området "Utdanning og arbeid". Det blir foretatt en nesten fullstendig gjennomgang av NIFUs forskning på området de siste årene (1999-2004) og det ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området 'Studierekruttering og gjennomføring av høyere utdanning' i perioden 1991-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:7, Working Paper, 2005-03)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området 'Rekruttering og gjennomstrømning i høyere utdanning'. Det er foretatt en mer eller mindre fullstendig gjennomgang av NIFU STEPs forskning på ... -
Green growth in Nordic regions : Eight case studies
(NIFU Working Paper;2019:7, Working paper, 2019-06)This working paper is an outcome of the research project “Where does the green economy grow? The Geography of Nordic Sustainability Transitions (GONST)”, funded by the Nordic Green Growth Research and Innovation Programme ... -
Grunnlag for nasjonal studentundersøkelse
(NIFU-arbeidsnotat;2012:8, Working paper, 2012-10)Dette arbeidsnotatet drøfter muligheter og utfordringer når det gjelder å etablere en nasjonal studentundersøkelse som gjennomføres på regelmessig basis. En slik undersøkelse kan brukes til å dekke flere formål. For å ... -
Grønn kompetanse i tjenesteyting
(NIFU-arbeidsnotat;2013:4, Working Paper, 2013-01-31)Utgangspunktet for dette prosjektet var at Hovedorganisasjonen Virke ønsket å få mer systematisk kunnskap om hvordan tjenesteytende bedrifter arbeider med utfordringer knyttet til utvikling av «grønn» kompetanse og «grønne» ... -
Handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen - hvor tjenlig er den som politisk instrument?
(NIFU-arbeidsnotat;2013:9, Working Paper, 2013-04-12)Dette notatet inngår som et ledd i et større følgeforskningsprosjekt om entreprenørskap i utdanningen (EiU), som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Formålet med dette arbeidsnotatet er å sammenstille ... -
Historiefaget – mennesker, steder, strukturer og endringer over tid. Forarbeid til Norges forskningsråds evaluering av norske forskningsmiljøer i historie
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:22, Working paper, 2006-06)Historikere i Norge offentliggjør i vitenskapelige tidsskrifter av generell karakter. Blant dem er Historisk tidsskrift det overlegent mest brukte periodika. Tidsskriftets sentrale posisjon for tidsskriftpublisering gjelder ... -
Holdninger til nynorsk blant grunnkurselever i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:26, Working Paper, 2005-09)Fra skoleåret 2004-2005 ble det igangsatt forsøk med valgfritt skriftlig sidemål ved ni videregående skoler i Oslo. Forsøket er godkjent av Utdanningsdirektoratet, som satte som forutsetning for godkjenningen at forsøket ... -
How do (economic) crises impact the pattern of innovation and why does it matter? Final Report for the RelinC project
(Working paper, 2023-03)The RelinC Project (“The role of research and innovation in the Covid19-crisis”) was financed by the Research Council of Norway as a “collaborative and knowledge-building project” through the BIA program. Its design and ... -
How does testing young children influence educational attainment and well-being?
(Journal article, 2022)How much young children should be tested and graded is a highly contentious issue in education policy. Opponents consider it detrimental to child mental health, leading to misaligned incentives in educational policy and ... -
HRCS-kategorisering av FoU-aktivitet i Norge i 2017 : Resultater fra og dokumentasjon av en pilotundersøkelse av utvalgte enheter
(NIFU Arbeidsnotat;2019:10, Working paper, 2019-08)Som ledd i oppfølgingen av HelseOmsorg21-strategien, ga regjeringen Norges forskningsråd i oppdrag å etablere et monitoreringssystem for forskning og innovasjon på helse- og omsorgsfeltet. Et ledd i dette arbeidet er å ... -
Hva slags jobber har mastere to-tre år etter eksamen?
(NIFU Arbeidsnotat;2018:8, Working paper, 2018)Formålet med dette arbeidsnotatet er å belyse hva slags jobber mastere har to–tre år etter eksamen, ved å kartlegge yrke, næring, overutdanning og lønn. Arbeidsnotatet gir utfyllende informasjon til NIFUs rapport om ...