Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på dokumenttype "Report"
Viser treff 1-20 av 52
-
Byråkratisering av universitetene? Dokumentasion og analyse av administrativ endring
(NIFU-rapport;1996-3, Report, 1996-06)I denne rapporten stilles det spørsmål ved om universitetene gjennomgår en byråkratiseringsprosess. Formålet er å undersøke om det har vært en økning i det vitenskapelige personalets administrative byrder, og å klarlegge ... -
Børs- Kontor - Katedral. Evaluering av NAVFs utredningsinstitutt
(Report, 1990-06-08)Evalueringsutvalget og organisasjonsutvalget for NAVF’s Utredningsinstitutt ble begge oppnevnt av NAVF våren 1989. Organisasjonsutvalget avsluttet sitt arbeid i april 1990, og Evalueringsutvalget hadde sitt siste møte 8. ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2018
(NIFU-rapport;2018-26, Report, 2018-10-18)Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». Denne rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2018. Undersøkelsen ... -
Deltakerundersøkelsen for lærere 2019
(NIFU-rapport;2019-19, Report, 2019-11-14)Denne rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen for lærere 2019, en spørreundersøkelse rettet mot lærere som tok videreutdanning i studieåret 2018/2019 i regi av strategien Kompetanse for kvalitet. Formålet ... -
Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk og indikatorer 2020
(Report, 2020-10)Den gode gamle katalogen med indikatorer og statistikk for utviklingen i det norske – og internasjonale – forsknings- og innovasjonssystemet er nå historie. Isteden har vi fått et levende og innholdsrikt nettsted som byr ... -
Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk og indikatorer 2021
(Report, 2021-10)Indikatorrapporten har utviklet seg både i form og omfang siden den første gang ble utgitt i 1997. 2021-utgaven er den fjerde nettbaserte utgaven (www.forskningsrådet.no/indikatorrapporten/). Et hovedpoeng med rapporten ... -
Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk og indikatorer : Overblikk og hovedtrender 2019
(Report, 2019-10)Verden digitaliseres, og det gjelder også Indikatorrapporten og Forskningsrådet for øvrig. Den mer enn 20 år gamle papirutgaven med tallgrunnlaget for det norske FoU- og innovasjonssystemet har nå tatt skrittet fullt ut ... -
Digital læring i askerskolen. Sluttrapport fra følgeforskning
(NIFU-rapport;2019-27, Report, 2019-11-04)I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av ... -
Does size matter? An investigation of how department size and other organizational variables influence on publication productivity and citation impact
(NIFU-arbeidsnotat;2018-14, Report, 2018-12-17)This working paper presents the results of a study investigating whether there is a positive effect of size when it comes to the scientific performance of university departments measured in terms of publication productivity ... -
Doktorgrader og forskeropplæring: internasjonale erfaringer og perspektiver - En sammenlikning av 9 OECD-land
(NIFU-rapport;1996-2, Report, 1996-03)Det foregår nå viktige reformer i Norden med stor betydning for forskeropplæring og doktorgradsopplegg. Også andre sentrale OECD-land har interesse i en nordisk sammenheng. Rapporten kaster derfor lys på forholdene i de ... -
Evaluering av Tett på realfag. Implementeringen. Delrapport 2
(NIFU-rapport;2019-1, Report, 2019-03-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU den nasjonale strategien Tett på realfag. Strategien skal bidra til økt kompetanse i realfag for barnehage og grunnopplæring i perioden 2015–2019. Foreliggende rapport, ... -
Evaluering av Universitetet i Stavangers strategi i perioden 2009–2019
(NIFU-rapport;2020-8, Report, 2020-03-12)Rapporten tar for seg bruken og utviklingen av strategier ved Universitetet i Stavanger over en tiårsperiode, fra 2009 til 2019 og er skrevet på oppdrag fra UiS. -
FoU-aktivitet i grunnskolelærerutdanningene (GLU): En kartlegging for NOKUT – delrapport 1
(NIFU-rapport;2023:16, Report, 2023-10)NIFU har på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) gjennomført en kartlegging av FoU-aktivitet i de norske fagmiljøene som sørger for grunnskolelærerutdanningene (GLU). Kartleggingen vil inngå som ... -
FoU-ressurser i Norge og andre land
(NIFU-rapport;1996-4, Report, 1996-07)Norges ressursinnsats i forskning og utviklingsarbeid (FoU) blir ofte sammenlignet med innsatsen i andre land. I denne rapporten foretas en detaljert sammenligning med utvalgte OECD-land - med utgangspunkt i OECDs statistikk ... -
Fra 16 til 30: Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
(NIFU-rapport;2020-2, Report, 2020-09-02)Vi har fulgt nesten 10 000 personer på Østlandet fra de gikk ut av tiende klasse som 16- åringer våren 2002, gjennom videregående og annen utdanning og over i arbeidslivet til de var 30 år gamle i 2016. Vi har studert ... -
Høy arbeidsmarkedsrelevans i fagskoleutdanningene: Kandidatundersøkelse for fagskoleutdannede i 2019 og 2020
(NIFU-rapport;2023:3, Report, 2023-01)Rapporten presenterer den femte kandidatundersøkelsen for fagskoleutdanning, gjennomført av NIFU. Den omfatter en spørreskjemaundersøkelse til de som fullførte en utdanning i 2019 og 2020, og i tillegg har vi analysert ... -
Indikatorer for digital deltakelse og kompetanse i den voksne befolkningen. Vurderinger av rammeverk, eksisterende datakilder og nye indikatorer
(NIFU-arbeidsnotat;2019-8, Report, 2019-04-25)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet og har som formål å finne hensiktsmessige måter å måle befolkningens digitale deltakelse og kompetanse på. Gode måter å måle dette på ... -
Indiktatorrapporten 2018 : Overblikk og trender
(Report, 2018-10)Gjennom 20 år har tallgrunnlaget for det norske FoU- og innovasjonssystemet blitt presentert gjennom de årlige utgivelsene av Indikatorrapporten. Fra og med 2018 blir dette tallgrunnlaget hovedsakelig presentert på nett ... -
Instituttsektoren i norsk forskning - Ressurser. Personale. Instituttevalueringer. Internasjonalt perspektiv på instituttforskningen
(NIFU-rapport;1996-7, Report, 1996-08)Instituttsektoren er en samlebetegnelse for en rekke ulike institusjoner med større eller mindre innslag av forskning og utviklingsarbeid (FoU ). Artikkelsamlingen er den første i en serie om instituttsektoren, som NIFU ...