• Bioteknologisk FoU 2013: Ressursinnsats i universitets- og høgskolesektoren og instituttsektoren 

      Børing, Pål; Wendt, Kaja (NIFU-rapport;2015-21, Research report, 2015-05)
      Rapporten omhandler ressurser og resultater innenfor bioteknologisk FoU i norsk universitets- og høgskolesektor (UoH-sektor) og instituttsektor i 2013. Datamaterialet stammer fra NIFUs kartlegging av bioteknologisk FoU ...
    • Bioteknologisk FoU 2015: Ressursinnsats og resultater 

      Børing, Pål; Aksnes, Dag W.; Wendt, Kaja (NIFU-rapport;2017:5, Research report, 2017-04)
      Rapporten gir en samlet fremstilling av ressurser og resultater innenfor bioteknologisk FoU i Norge for 2015. Datamaterialet stammer fra NIFUs kartlegging av bioteknologisk FoU tilknyttet den ordinære FoU-statistikken. ...
    • Doktorgradsutdanning og karrieremuligheter: En undersøkelse blant to årskull doktorgradskandidater 

      Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen (NIFU STEP-rapport;2007-35, Research report, 2007-12)
      Denne rapporten gir en oversikt over doktorgradskandidatenes karrierer de første årene etter avlagt doktorgrad, samt en oversikt over kandidatenes vurderinger av doktorgradsperioden i lys av deres arbeidslivserfaringer ...
    • Eksamens- og evalueringsformer i høyere utdanning: en sammenlignende studie. En rapport for Mjøs-utvalget og for KUF 

      Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2000:7, Research report, 2000-04)
      Denne rapporten behandler eksamens- og evalueringsformer i norsk høyere utdanning fra et internasjonalt perspektiv. Rapporten inneholder en kartlegging og analyse av hvordan eksamen organiseres innenfor ulike studier i det ...
    • Etter- og videreutdanning innen digitalisering – tilbud og behov 

      Fevolden, Arne Martin; Tømte, Cathrine; Lyby, Lars; Vaagland, Karin (NIFU Arbeidsnotat;2018:6, Working paper, 2018-08)
      På oppdrag fra NTNU skal NIFU kartlegge universitets- og høgskolesektorens tilbud og etterspørsel av videreutdanningstilbud innenfor temaet ‘Digitalisering’. Kartleggingen inngår som kunnskapsgrunnlag i NTNUs interne arbeid ...
    • Får elevene den opplæringen de har krav på? Kartlegging av undervisningstimer med kvalifiserte lærere i videregående opplæring 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine (NIFU-rapport;2016:26, Research report, 2016-09)
      NIFU har gjennomført en kartlegging av undervisningstimetall med kvalifiserte lærere i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Oppdraget er gjennomført etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ...
    • Forskning og innovasjon knyttet til kommunale helse- og omsorgstjenester: Kartlegging av ressursinnsats og resultater 

      Wiig, Ole; Rørstad, Kristoffer; Børing, Pål (NIFU-rapport;2016:32, Research report, 2016-11)
      NIFU har på oppdrag fra Norges forskningsråd gjennomført en kartlegging av forskning og innovasjon knyttet til kommunale helse- og omsorgstjenester. Utgangspunktet er at HelseOmsorg21-strategien legger opp til et kunnskapsløft ...
    • Forskning og innovasjon rettet mot kommunale helse- og omsorgstjenester : Kartlegging av resultater av forskningen og erfaringer fra kommunal sektor 

      Wiig, Ole; Rørstad, Kristoffer; Aksnes, Dag W.; Ekeland, Eilin; Aagestad, Cecilie; Stenstadvold, Morten (NIFU-rapport;2020:28, Research report, 2020-12)
      På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU og Agenda Kaupang gjennomført en kartlegging av forskning og innovasjon rettet mot kommunale helse- og omsorgstjenester. Rapporten består av to hoveddeler. Den første gjengir ...
    • Forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Norge og India: En kartlegging 

      Tellmann, Silje Maria (NIFU Arbeidsnotat;2016:13, Working paper, 2016-09)
      Oppdragsgiver for denne kartleggingen av forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Norge og India har vært Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU). Både valg av spørsmål og respondenter for undersøkelsen er ...
    • Hva slags jobber har mastere to-tre år etter eksamen? 

      Næss, Terje; Støren, Liv Anne (NIFU Arbeidsnotat;2018:8, Working paper, 2018)
      Formålet med dette arbeidsnotatet er å belyse hva slags jobber mastere har to–tre år etter eksamen, ved å kartlegge yrke, næring, overutdanning og lønn. Arbeidsnotatet gir utfyllende informasjon til NIFUs rapport om ...
    • IT-utdanning: kapasitetsbehov og utbyggingsplaner 

      Arnesen, Clara Åse; Brandt, Ellen; Hovland, Grethe (NIFU skriftserie;1997:25, Research report, 1997-10)
      NIFU har på oppdrag fra Telenor AS i april–mai 1997 gjennomført en utredning om behovet for IT-/telematikk-kompetanse.Bakgrunnen for oppdraget var at næringslivet og forvaltningen opplever en akutt underdekning av IT-personell. ...
    • Karriereveier for forskere i UVK 

      Borgen, Jorunn Spord; Olsen, Terje Bruen; Aasen, Petter (NIFU STEP-rapport;2008-36, Research report, 2008-10)
      I denne rapporten presenteres resultater av kartlegging av karriereveier for forskere som har vært eller er doktorander fra prosjekter finansiert av Utbildningsvetenskapliga komitéen (UVK) i Vetenskapsrådet i Sverige. ...
    • Kartlegging av arbeid med etter- og videreutdanning i andre land 

      Fevolden, Arne Martin; Solberg, Espen; Mark, Michael Spjelkavik (NIFU Arbeidsnotat;2018:4, Working paper, 2018-03)
      Dette arbeidsnotatet er utarbeidet på oppdrag fra Kompetanse Norge. Hensikten med arbeidsnotatet er å gi en oversikt over arbeidet med etter- og videreutdanning i andre land som det er naturlig for Norge å sammenlignes ...
    • Kartlegging av etter- og videreutdanningstilbud i Norge 

      Tømte, Cathrine; Olsen, Dorothy Sutherland; Waagene, Erica; Solberg, Espen; Børing, Pål; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2015:39, Research report, 2015-12)
      Foreliggende rapport har hatt som mål å kartlegge det mangfoldige landskapet av alle tilbydere av etter- og videreutdanning (EVU) på tvers av sektorer i Norge. Gjennom en omfattende datainnsamling har vi kartlagt EVU-tilbud ...
    • Kartlegging av forskning på psykisk helse i Norge 

      Rørstad, Kristoffer; Aksnes, Dag W.; Ramberg, Inge; Wiig, Ole (NIFU-rapport;2019:4, Research report, 2019-06)
      Denne rapporten presenterer resultater av en kartlegging av ressursinnsatsen til FoU innenfor psykisk helse i 2017. I tillegg inngår en publiseringsanalyse av forskningsresultatene, i form av vitenskapelige publikasjoner ...
    • Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene 

      Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria; Olsen, Bjørn Magne; Næss, Terje; Caspersen, Joakim (NIFU-rapport;2016:31, Research report, 2016-11)
      NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale ...
    • Kartlegging av landbruks- og matrelatert FoU i 2015: Ressurser og vitenskapelig publisering 

      Rørstad, Kristoffer; Sundnes, Susanne Lehmann (NIFU-rapport;2017:2, Research report, 2017-04)
      Etter avtale med Norges forskningsråd har NIFU gjennomført en kartlegging av ressursinnsatsen til landbruks- og matrelatert FoU for 2015. Det er tredje gang dette tematiske området blir kartlagt. De foregående kartleggingene ...
    • Kartlegging av lærere uten formelle kvalifikasjoner 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Wollscheid, Sabine; Reiling, Rune Borgan; Federici, Roger Andre (NIFU-rapport;2016:15, Research report, 2016-11)
      NIFU har gjennomført en kartlegging av ansatte i undervisningsstillinger uten formell lærerkvalifisering. Kartleggingen er utført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og etter Kunnskapsdepartementets initiativ til ...
    • Kartlegging av norsk utdanningsforskning 

      Borgen, Jorunn Spord; Gunnes, Hebe; Sivertsen, Gunnar (NIFU STEP-rapport;2007-32, Research report, 2007-11)
      Denne rapporten er en kartlegging av norsk utdanningsforskning som er eksplorerende av karakter. Oppdragsgiver er Kunnskapsdepartementet, og prosjektet er et ledd i departementets utarbeidelse av en strategi for ...
    • Kompetanse i den kommunale barnevernstjenesten : Kompetansekartlegging og gjennomgang av relevante utdanninger 

      Røsdal, Trude; Nesje, Kjersti; Aamodt, Per Olaf; Larsen, Even Hellan; Tellmann, Silje Maria (NIFU-rapport;2017:28, Research report, 2017-10)
      På oppdrag fra Bufdir har NIFU kartlagt kompetansen i de kommunale barnevernstjenestene i Norge, samt innholdet i bachelor- og masterutdanningene i barnevern og sosialt arbeid, inkludert relevante etter- og videreutdanningstilbud. ...