Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Title
Now showing items 885-904 of 2009
-
Instituttsektoren: Katalog over forskningsenhetene
(NIFU-rapport;2-2002, Research report, 2002-02)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) presenterer med dette åttende utgave av katalog over forskningsenhetene i instituttsektoren. Siktemålet er å gi en samlet oversikt over instituttsektoren, med ... -
Instituttsektoren: Katalog over forskningsenhetene
(NIFU-rapport;3-2000, Research report, 2000-01)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) presenterer med dette syvende utgave av katalog over forskningsenhetene i instituttsektoren. Siktemålet er å gi en samlet oversikt over instituttsektoren, med ... -
Instrument eller institusjon? Skiftende politiske prioriteringer
(Chapter; Peer reviewed, 2019)Det er solid dokumentert at universiteter og høgskoler spiller en viktig rolle for samfunnsutviklingen. Særlig siden siste halvdel av 1950-tallet har dette blitt vektlagt i stadig sterkere grad, noe som faller sammen med ... -
Integrasjon i arbeid og utdanning blant minoritetsungdom i det første Reform 94-kullet
(NIFU-rapport;1-2003, Research report, 2003-01)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Læringssenteret og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn høsten 2000 gjennom et spørreskjema ... -
Intensivopplæring i eller utenfor klassen? Sluttrapport fra prosjektet Kartlegging av deltakelse, organisering og opplevelse i Overgangsprosjektet innenfor Ny GIV
(NIFU rapport;2013-42, Research report, 2013-11)Ny GIV er en samlebetegnelse på flere elementer innenfor en nasjonal dugnad initiert av Stoltenberg II-regjeringen for å redusere frafallet og få flere ungdommer til å fullføre og bestå videregående opplæring. Denne ... -
Intensivopplæringen i Ny GIV for 10. trinnselever våren 2012. Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse
(NIFU rapport;2012-42, Research report, 2012-11)Denne rapporten er den første av to fra prosjektet Kartlegging av deltagelse, organisering og opplevelse, og handler om intensivopplæringen i 10. trinn våren 2012 og om aktiviteter for intensivelevene før de startet i ... -
Internal consistency and structural validity of the Norwegian translation of the Ten-Item Personality Inventory
(Peer reviewed; Journal article, 2021)BACKGROUND: The Ten-Item Personality Inventory (TIPI) is a validated brief instrument measuring the five-factor model (FFM) personality dimensions, developed for instances where more comprehensive FFM instruments are ... -
Internal consistency and structural validity of the Norwegian translation of the Ten-Item Personality Inventory (N-TIPI)
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: The Ten-Item Personality Inventory (TIPI) is a validated brief instrument measuring the five-factor model (FFM) personality dimensions, developed for instances where more comprehensive FFM instruments are ... -
Internasjonal IKT-utdanning − Formål, organisering og innhold
(NIFU skriftserie;2002-6, Research report, 2002-02)I forbindelse med handlingsplanen for IKT i norsk utdanning (2000-2003) fremkom det et behov for en større utredning om IKT som fag. Utdannings- og forskningsdepartementet har bedt Norgesnettrådet iverksette en slik utredning ... -
Internasjonal rekruttering til norsk forskning
(NIFU rapport;2012-4, Research report, 2012-12-31)Tema i rapporten er den internasjonale rekrutteringen til forsknings- og utdanningsinstitusjoner i Norge. Hovedfokus er hvorvidt det er individuelle forskjeller mellom forskere med norsk versus utenlandsk landbakgrunn i ... -
Internasjonal studentmobilitet – fra og til Norge. Utviklingstrekk
(NIFU-arbeidsnotat;2019-21, Report, 2019-11-25)Norge har en høyere andel av sin studentmasse i utlandet enn del fleste andre vestlige land. Om lag seks prosent av studentmassen tar en hel grad i utlandet. Ytterligere tre prosent er på utvekslingsopphold, og andelen som ... -
Internasjonale sammenligninger av FoU-innsatsen innenfor medisin og helse
(NIFU skriftserie;2000:16, Research report, 2000-11)Denne rapporten viser omfanget av forskning og utvikling (FoU) innenfor medisin og helse i Norge sammenlignet med tilsvarende innsats i andre land. Størst vekt er lagt på ressursbruken i 1997. Tallmaterialet bygger i ... -
Internasjonale sensorordninger i høyere utdanning. Er erfaringer fra Sverige, Danmark og England relevante for Norge?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:39, Working Paper, 2005-11)Tradisjonelt har man ved eksamen i norsk høyere utdanning alltid brukt eksterne sensorer. I etterkant av Kvalitetsrefomen har imidlertid dette blitt endret. På lavere grad (bachelornivået) er det i dag lærestedene selv som ... -
Internasjonalisering av forskerutdanning i naturvitenskap og teknologi
(NIFU skriftserie;1997:26, Research report, 1997-10)Foreliggende rapport er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Område for naturvitenskap og teknologi (NT) i Norges forskningsråd. -
Internasjonalisering av høyere utdanning: Trender og utfordringer
(NIFU skriftserie;2001-28, Research report, 2001-12)Nordisk Ministerråd, Avdeling for utdanning, forskning og informasjonsteknologi har bedt NIFU om å gjøre en hurtigutredning om utviklingstendenser og utfordringer i forhold til internasjonaliseringen av høyere utdanning. ... -
Internasjonalisering av norsk høyere utdanning. Noen utviklingstrekk
(NIFU arbeidsnotat;2014:2, Working Paper, 2014-02-07)I dette arbeidsnotatet belyser vi noen utviklingstrekk i internasjonaliseringen av norsk høyere utdanning. Det bygger på en stor spørreundersøkelse til faglig ansatte ved universiteter og høgskoler som NIFU foretok i 2013 ... -
International and Sector Mobility in Norway. A register-data approach
(NIFU Working Paper;2014:11, Working Paper, 2014-06)This report is the latest of a series of studies that NIFU has conducted into different dimensions of researcher mobility and its effects. It features the results of a project on researcher mobility in Norway, conducted ... -
International migration of researchers and gender imbalance in academia—the case of Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Female representation among students and graduates in higher education is growing internationally. This is a promising trend for achieving gender balance in top positions in academia. But there is still a long way to go, ... -
International mobility: Findings from a survey of researchers in the EU
(Journal article; Peer reviewed, 2015)International mobility of researchers is increasingly constructed both as a science policy problem to be solved and as a goal to be pursued. Yet evidence on the experience of mobility and the factors associated with ... -
International student mobility and labour market outcomes: the role of personality dimensions
(Peer reviewed; Journal article, 2022)International student mobility (ISM) is often perceived to enhance career prospects. Surprisingly, the role of personality traits in explaining why students go abroad and relationships between ISM and labour market outcomes ...