Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 730-749 av 2009
-
Handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen - hvor tjenlig er den som politisk instrument?
(NIFU-arbeidsnotat;2013:9, Working Paper, 2013-04-12)Dette notatet inngår som et ledd i et større følgeforskningsprosjekt om entreprenørskap i utdanningen (EiU), som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Formålet med dette arbeidsnotatet er å sammenstille ... -
Har arbeidserfaring betydning for studentenes jobbmuligheter etter avsluttet utdanning?
(Skriftserie;2005-1, Research report, 2005-02)Hovedformålet med denne rapporten er å studere hvilken betydning tidligere arbeidserfaring har for overgang fra høyere utdanning til arbeid for nyutdannede kandidater. Resultater fra tidligere forskning antyder en positiv ... -
Har frittstående grunnskoler økt segregeringen? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler – baselinerapport II: Elevsammensetningen
(NIFU STEP-rapport;2-2005, Research report, 2005-06-03)Denne rapporten sammenligner frittstående skoler og kommunale skoler på grunnskolenivå. Det overordnede spørsmål er om familiers bruk av friskoler har medført større sosial segregering i grunnskolen enn den segregeringen ... -
"Har vi hatt leksehjelp nå?" Sosial utjevning når alle skal med
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I en kompleks verden får tiltak og ordninger ofte andre virkninger enn planlagt, fordi det skjer uforutsette ting i omgivelsene. Det kan også være paradokser innebygd i den enkelte ordning som gjør at resultatene ikke blir ... -
Havner pengene der de skal? Om bruk av ressurser til spesialundervisning innenfor videregående opplæring i Buskerud skoleåret 1999/2000
(NIFU Skriftserie;2000-5, Research report, 2000-05)Med denne rapporten fullføres arbeidet med prosjektet «Evaluering av spesialundervisningen innenfor videregående opplæring i Buskerud», en forskningsbasert evaluering initiert og finansiert av fylkesutdanningsetaten i ... -
Helsefagarbeiderlærlinger i sjukehus
(NIFU rapport;2010-42, Research report, 2010-12-01)Vi kan oppsummere at det totalt sett er svært få helsefagarbeiderlærlinger som har sitt hovedopphold ved norske sjukehus. Av i alt 1000-1100 lærlinger hvert år i faget er det bare ca 70 lærlinger som er i sjukehus. Det ser ... -
Helsefagarbeiderutdanning for voksne
(NIFU STEP rapport;25-2010, Research report, 2010-08)Denne rapporten drøfter voksenopplæring i det nye helsearbeiderfaget. Faget er arvtaker etter utdanningene til hjelpepleier og omsorgsarbeider, og arver dermed i utgangspunktet også et felt som over en årrekke har vært ... -
Herrenes historie, igjen?
(Journal article, 2018)Når noen av dagens voksne, kvinnelige historikere møtes, hender det at vi mimrer om vår egen tid som hovedfagsstudenter. Vi tenker tilbake på et historiefag som var sterkt mannsdominert. Det fantes få fast ansatte kvinnelige ... -
Higher education governance and policy instruments in four countries
(NIFU Innsikt;2020-6, Others, 2020-10-19)This policy brief is a part of a study on the governance of Higher Education in Norway. The objective of the research project is to provide an overview of the various steering tools and actors that are at play within the ... -
Higher Education in the Nordic Countries: Evaluation of the Nordic agreement on admission to higher education
(TemaNord;2015:526, Research report, 2015)The Nordic agreement on admission to higher education was signed in 1996 and it clarified the rights of Nordic students to admission in the Nordic countries. The agreement introduced the principle that applicants from other ... -
HiOA underveis mot strategiske mål? Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus
(NIFU rapport;2014-14, Research report, 2014-04-11)HiOA ønsker en vurdering av i hvilken grad den strukturen som er valgt etter fusjonen i 2011 understøtter høgskolens strategi, profil og egenart. Underveisevalueringen er delt i tre faser. Med denne rapporten presenterer ... -
HiOAs organisasjonsdesign for fremtiden: Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus - Fase 2
(NIFU rapport;2014-29, Research report, 2014-08-14)Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) ga våren 2014 NIFU i oppdrag å gjennomføre en underveisevaluering av høgskolen. HiOA ønsket en vurdering av i hvilken grad strukturen som ble valgt etter fusjonen i 2011 understøtter ... -
Historiefaget – mennesker, steder, strukturer og endringer over tid. Forarbeid til Norges forskningsråds evaluering av norske forskningsmiljøer i historie
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:22, Working paper, 2006-06)Historikere i Norge offentliggjør i vitenskapelige tidsskrifter av generell karakter. Blant dem er Historisk tidsskrift det overlegent mest brukte periodika. Tidsskriftets sentrale posisjon for tidsskriftpublisering gjelder ... -
Holdninger til nynorsk blant grunnkurselever i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:26, Working Paper, 2005-09)Fra skoleåret 2004-2005 ble det igangsatt forsøk med valgfritt skriftlig sidemål ved ni videregående skoler i Oslo. Forsøket er godkjent av Utdanningsdirektoratet, som satte som forutsetning for godkjenningen at forsøket ... -
Hospital-managed advanced care of children in their homes: A new type of health care for seriously ill children
(Publin report;D12, Research report, 2005-05) -
How a SPOC might facilitate in-service teachers' interactions in professional development
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Online professional development programs for teachers are much discussed. Teachers are obliged to continuously renew their skills in teaching methodology to keep pace with changing demands in society. Providing flexibility ... -
How can differences in international university rankings be explained?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)University rankings are typically presenting their results as league tables with more emphasis on final scores and positions, than on the clarification of why the universities are ranked as they are. Finding out the latter ... -
How do (economic) crises impact the pattern of innovation and why does it matter? Final Report for the RelinC project
(Working paper, 2023-03)The RelinC Project (“The role of research and innovation in the Covid19-crisis”) was financed by the Research Council of Norway as a “collaborative and knowledge-building project” through the BIA program. Its design and ... -
How do Children of Immigrants Experience Parental Involvement in their Education?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Many children of immigrants have low socioeconomic backgrounds and yet attain high levels of education. What guides members of this group to this educational success is, however, a matter of theoretical dispute. While some ... -
How does prolific professors influence on the citation impact of their university departments?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Professors and associate professors ("professors") in full-time positions are key personnel in the scientific activity of university departments, both in conducting their own research and in their roles as project leaders ...