• Global trends in international research collaboration, 1980-2021① 

      Aksnes, Dag W.; Sivertsen, Gunnar (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Purpose: The aim of this study is to analyze the evolution of international research collaboration from 1980 to 2021. The study examines the main global patterns as well as those specific to ...
    • Global, Nordic, or institutional visions? An investigation into how Nordic universities are adapting to the SDGs 

      Stensaker, Bjørn; Hermansen, Hege (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      After their launch by the UN in 2015, the Sustainable Development Goals (SDGs) have been seen as landmarks for global survival. Higher education has been given a key role in the implementation of the SDGs, and the current ...
    • God trivsel, middels motivasjon og liten faglig medvirkning: En analyse av Elevinspektørene 2004 

      Helland, Håvard; Næss, Terje (Skriftserie;2005-4, Research report, 2005-02)
      Denne rapporten inneholder analyser av den nettbaserte spørreskjemaundersøkelsen Elevinspektørene. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2004, og kartlegger oppfatningen av læringsmiljøet blant elever på sjuende og tiende ...
    • Gode råd? En studie av utdannings- og yrkesveiledning i videregående skole med vekt på veiledning i forbindelse med valg og bortvalg av realfag 

      Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (NIFU skriftserie;2002-9, Research report, 2002-02)
      Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (nå Utdannings- og forskningsdepartementet). Rapporten belyser situasjonen for utdannings- og yrkesveiledningen i videregående ...
    • Godkjenning til gavn? Undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning 

      Korseberg, Lene; Wiers-Jenssen, Jannecke; Eide, Thea; Østby, Mona Nedberg; Holtermann, Helge (NIFU-rapport;2022:9, Research report, 2022-03)
      Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Den beskriver resultatene fra en undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning.
    • Godt sagt og godt gjort? Strategievaluering av Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet 

      Lekve, Kyrre; Aanstad, Siri; Piro, Fredrik; Carlsten, Tone Cecilie; Spilling, Olav R. (NIFU rapport;2014-2, Research report, 2014-02-03)
      I løpet av 2009 drev Helsefak en omfattende strategiprosess som resulterte i «Strategiplan 2010-2013. Godt gjort er bedre enn godt sagt.». Som ledd i arbeidet med å utarbeide en ny strategiplan for neste fireårsperiode har ...
    • Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage 

      Tømte, Cathrine Edelhard; Smedsrud, Jørgen (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      There is an increasing trend of 1:1 coverage of tablets in schools in Scandinavia. Several studies have reported on pedagogical possibilities and challenges, but less is reported about how this change is perceived and ...
    • Governance for system optimization and system change: The case of urban waste 

      Bugge, Markus; Fevolden, Arne Martin; Klitkou, Antje (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This paper analyses urban waste systems to explore how local authorities can resolve challenges related to climate change, urbanization and resource depletion. The paper investigates how different public governance regimes ...
    • Governance of the Norwegian innovation policy system: Contribution to the OECD MONIT project 

      Remøe, Svend Otto; Fraas, Morten; Kaloudis, Aris; Mariussen, Åge; Røste, Rannveig; Ørstavik, Finn; Aanstad, Siri (NIFU STEP-rapport;6-2004, Research report, 2004-06)
      The MONIT project was endorsed by the TIP working party in December 2002. Building on the results of the TIP NIS project, its main objective is to generate knowledge on how to improve innovation policy governance and create ...
    • Governing socio-technical change: Orchestrating demand for assisted living in ageing societies 

      Bugge, Markus; Coenen, Lars; Branstad, Are (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      In recent years, there has been an increasing interest in innovation studies towards grand challenges, and in how demand-side policy instruments can supplement traditional supply-side policy measures. To contribute to an ...
    • Gradsstruktur og gradssystem: en komparativ studie 

      Dybesland, Heidi (NIFU skriftserie;2000:10, Research report, 2000-06)
      Rapporten er utarbeidet på oppdrag for Utvalget for utredning om norsk høgre utdanning etter år 2000 (Mjøs-utvalget). Den tar for seg gradsstrukturer og -systemer i en rekke land: Danmark, Finland, Nederland, Storbritannia, ...
    • Green growth in Nordic regions : Eight case studies 

      Andersen, Allan Dahl; Bugge, Markus; Capasso, Marco; Jolly, Suyash; Klitkou, Antje; Sotarauta, Markku; Steen, Markus; Suvinen, Nina (NIFU Working Paper;2019:7, Working paper, 2019-06)
      This working paper is an outcome of the research project “Where does the green economy grow? The Geography of Nordic Sustainability Transitions (GONST)”, funded by the Nordic Green Growth Research and Innovation Programme ...
    • Green growth – a synthesis of scientific findings 

      Capasso, Marco; Hansen, Teis; Heiberg, Jonas; Klitkou, Antje; Steen, Markus (Journal article; Peer reviewed, 2019-07-02)
      Governments in countries across the world increasingly adopt the “green growth” discourse to underline their ambition for the greening of their economies. The central tenet of this narrative is the economic opportunities ...
    • Grunnlag for nasjonal studentundersøkelse 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-arbeidsnotat;2012:8, Working paper, 2012-10)
      Dette arbeidsnotatet drøfter muligheter og utfordringer når det gjelder å etablere en nasjonal studentundersøkelse som gjennomføres på regelmessig basis. En slik undersøkelse kan brukes til å dekke flere formål. For å ...
    • Grunnskolekarakterer våren 2003 

      Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;2003-32, Research report, 2003-12)
      Formålet med denne rapporten er å studere nærmere standpunktkarakterene i de tre basisfagene norsk, engelsk og matematikk til avgangskullet i grunnskolen 2003. Det rettes spesielt fokus mot forskjeller i karakterer etter ...
    • Grønn kompetanse i tjenesteyting 

      Kårstein, Asbjørn (NIFU-arbeidsnotat;2013:4, Working Paper, 2013-01-31)
      Utgangspunktet for dette prosjektet var at Hovedorganisasjonen Virke ønsket å få mer systematisk kunnskap om hvordan tjenesteytende bedrifter arbeider med utfordringer knyttet til utvikling av «grønn» kompetanse og «grønne» ...
    • Grønne grenser: Distinksjoner og likhetsidealer i den miljøbevisste middelklassen 

      Jarness, Vegard; Hansen, Maud Lauvstad (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Et sentralt spørsmål i klasseforskningen er hvordan livsstilsforskjeller danner grunnlag for symbolske grenser mellom grupper i ulike klasseposisjoner. I denne artikkelen undersøker vi hvordan politiske stillingstakinger ...
    • Guest editorial: Online learning in the Nordic countries 

      Tømte, Cathrine (Journal article, 2018)
      Online Learning — understood as distance education delivered via the internet — is one of the fastest growing paths within education. We observe an increasing number of students enrolled in online learning study programs ...
    • Hacking som fenomen 

      Godø, Helge (NIFU skriftserie;1999:13, Research report, 1999)
      Denne rapporten er utarbeidet som ledd i et prosjekt om ”Formgiving av virtuelle nøkler og rom i IKT: Konfigurering av teknologi, brukere og samfunn”. Hovedtema i dette prosjektet er hvordan de nye, IKT-baserte nøklene og ...
    • Handlingsplanen for entreprenørskap i utdanningen - hvor tjenlig er den som politisk instrument? 

      Spilling, Olav R.; Hagen, Svein Erik; Johansen, Vegard; Støren, Liv Anne (NIFU-arbeidsnotat;2013:9, Working Paper, 2013-04-12)
      Dette notatet inngår som et ledd i et større følgeforskningsprosjekt om entreprenørskap i utdanningen (EiU), som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Østlandsforskning. Formålet med dette arbeidsnotatet er å sammenstille ...