Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på dokumenttype "Working paper"
Viser treff 41-60 av 182
-
Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2019:19, Working paper, 2019-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU norm for lærertetthet. Utdanningsdirektoratet har opprettet en referansegruppe for evalueringen, og dette arbeidsnotatet, som baserer seg på løsningsforslaget til NIFU, ... -
Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering
(NIFU Arbeidsnotat;2020:2, Working paper, 2020-04)Det foreliggende arbeidsnotatet fra NIFU er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og er tredje delrapportering i det fireårige prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet». Arbeidsnotatet inkluderer en analyse ... -
Evaluering av NTNU Technology Transfer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:36, Working paper, 2006-10-13)Med dette presenteres resultatene fra en evaluering av NTNU Technology Transfer AS (TTO), som er gjennomført på oppdrag av NTNU. Utgangspunktet for oppdraget, var NTNUs ønske om å få en helhetlig analyse av TTOs rolle ... -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Iverksettingen av fire tiltak rettet mot videregående opplæring høsten 2020
(NIFU Arbeidsnotat;2021:1, Working paper, 2021-01)Dette arbeidsnotatet inneholder en første rapportering fra NIFUs evaluering av det statlige tiltaket Utdanningsløftet 2020 for videregående opplæring. Evalueringen gjøres på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Tilleggsnotat basert på registerdata for 2021/2022
(NIFU Arbeidsnotat;2023:4, Working paper, 2023-02)Dette notatet har undersøkt mulige virkninger av fire av tiltakene i Utdanningsløftet 2020 på deltakelsen i videregående opplæring. Notatet er basert på registerdata om utviklingen i antall elever over 20 år, med og uten ... -
Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Resultater av tiltakene rettet mot mangel på læreplasser
(NIFU Arbeidsnotat;2021:9, Working paper, 2021-06)Dette er det andre arbeidsnotatet fra NIFUs evaluering av tiltakene i Utdanningsløftet 2020 rettet mot videregående opplæring. Notatet tar primært for seg tiltakene rettet mot læreplasser. Evalueringen gjøres på oppdrag ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 2
(NIFU Arbeidsnotat;2016:18, Working paper, 2016-11)Fafo og NIFU samarbeider om å evaluere de pågående forsøkene med vekslingsmodeller i fagopplæringen. Evalueringen er finansiert av Utdanningsdirektoratet og varer fra 2014 til 2018. Denne delrapporten er den andre i en ... -
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen: Delrapport 3
(NIFU Arbeidsnotat;2017:14, Working paper, 2018-01)Dette er den tredje delrapporten i evalueringen av forsøk med vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Den samlede evalueringsperioden er 2014 til 2018. Prosjektet er et samarbeid mellom Fafo og NIFU. Denne delrapporten ... -
Expectations and satisfaction levels of Polish and Norwegian PhD graduates regarding the utility of their doctoral programmes in the labour market
(NIFU Working Paper;2016:20, Working paper, 2017-01)The working paper is based on data gathered in the frame of the three-year Polish-Norwegian research project “Gender Equality at the University” (2013-2016). The project was funded by the Polish-Norwegian Research Programme ... -
Fairness in access to higher education in Norway: Policy and practice
(NIFU Working Paper;2018:7, Working paper, 2018-09)This working paper presents a case study of the Norwegian access system to higher education, drawing on data collected in a larger project commissioned by the EU Commission. Based on interviews with stakeholders at the ... -
Fellessurvey II. Kunnskapsløftet. Dokumentasjonsrapport
(NIFU-arbeidsnotat;2011:8, Working paper, 2011-08)NIFU har på oppdrag for Utdanningsdirektoratet gjennomført 12 ulike spørreundersøkelser blant ulike grupper i grunnopplæringen. -
Fleksibilitet og valgfrihet i utdanningstilbud: Status for tilskudd til fleksible videreutdanningstilbud og program for fleksible utdanninger høsten 2021
(NIFU Arbeidsnotat;2021:18, Working paper, 2022-01)Dette notatet representerer første del av en større evaluering av midler til fleksible utdanningstilbud. Hensikten med evalueringen er å vurdere hvorvidt to tilskuddsordninger – tilskudd til fleksible videreutdanningstilbud ... -
Flere endringer i system for måling av ressursbruk til FoU i helseforetakene. Rapport II fra en rådgivende gruppe oppnevnt av RHFenes strategigruppe for forskning
(NIFU-arbeidsnotat;2012:11, Working paper, 2012-12-10)Også i dette arbeidsnotatet følger gruppen opp sentrale problemstillinger i innstillingen fra den opprinnelige arbeidsgruppen som ble nedfelt i Ole Wiig og Anne Husebekk (red.): Videreutvikling av system for måling av ... -
Forberedt for fag : En undersøkelse av prøveordning med fagopplæring i Kompetansepluss arbeid
(NIFU Arbeidsnotat;2019:20, Working paper, 2019-11)Dette er NIFUs evaluering av Kompetanse Norges utprøving av fagopplæring i Kompetansepluss arbeid. Kompetansepluss arbeid er et program som har som mål å gi arbeidstakere med lave grunnleggende ferdigheter en mulighet til ... -
Forskerhverdag under koronapandemien: Resultater fra en panelundersøkelse av norske forskere 2022
(NIFU Arbeidsnotat;2023:9, Working paper, 2023-05)Dette arbeidsnotatet presenterer hovedfunn fra en spørreundersøkelse om koronapandemiens virkninger for norske forskere. Undersøkelsen ble sendt høsten 2022 til et representativt utvalg av forskere ved universiteter, ... -
Forskerrekrutteringsmonitoren: Dokumentasjon av system for monitorering av rekruttering til norsk forskning. Pilot 2.
(NIFU Arbeidsnotat;2021:16, Working paper, 2021-12)Arbeidet med å etablere et system for å monitorere forskerrekrutteringen i Norge har pågått over flere år. En første pilotundersøkelse, eller mulighetsstudie, ble ferdigstilt i 2019. I etterkant av denne har NIFU og SSB, ... -
Forskning og finansiering: En oversikt over forskningslitteratur
(NIFU Arbeidsnotat;2024:2, Working paper, 2024-03)Som del av en rammeavtale med Kunnskapsdepartementet har NIFU sammenstilt og analysert internasjonal forskning på finansieringsstrømmer, med vekt på offentlig finansiering og balansen mellom ekstern finansiering og ... -
Forskning på straffesakskjeden 2006–2018 : En forenklet kunnskapsoppsummering («rapid review»)
(NIFU Arbeidsnotat;2019:2, Working paper, 2019-02)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU utført en forenklet, men systematisk kunnskapsoppsummering av forskning på straffesakskjeden, nasjonalt og internasjonalt. Hovedhensikten har vært å belyse omfanget og den ... -
Forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Norge og India: En kartlegging
(NIFU Arbeidsnotat;2016:13, Working paper, 2016-09)Oppdragsgiver for denne kartleggingen av forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Norge og India har vært Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU). Både valg av spørsmål og respondenter for undersøkelsen er ... -
Forskningsinstituttenes relevans for langtidsplanens prioriteringer: En analyse av instituttenes FoU-innsats og rapporterte samfunnseffekter
(NIFU Arbeidsnotat;2021:14, Working paper, 2021-09)Dette notatet beskriver funn fra analyser av forskningsinstituttenes forskningsprofil og rapporterte effekter av instituttenes forskning. Analysen vurderer profil og effekter spesifikt opp mot prioriteringene i regjeringens ...