Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på dokumenttype "Working paper"
Viser treff 21-40 av 181
-
Digitalisering og fremtidige kompetansebehov i kraftnæringen : En tilleggsstudie basert på NHOs Kompetansebarometer
(NIFU Arbeidsnotat;2019:4, Working paper, 2019-04)Energi Norge og EL og IT Forbundet har gitt NIFU i oppdrag å gjennomføre en analyse av utvalgte data relevante for kraftnæringen, og se nærmere på hva andre studier har funnet om fremtidige kompetansebehov for denne næringen. ... -
Doktorgradskandidater med bakgrunn i instituttsektoren. Tabeller og figurer
(NIFU-arbeidsnotat;2011:2, Working paper, 2011-06-10)Dette er tabell- og figursamling med statistikk for utvalgte doktorgradskull. Med utgangspunkt i doktorgradskullene ved norske universiteter og høgskoler i 2004, 2006, 2008 og 2010 har vi undersøkt doktorgradskandidatenes ... -
Dokumentasjon av data fra den nasjonale arbeidsgiverundersøkelsen 2022: Spørreundersøkelse sendt til virksomheter som har ansatt nyutdannede med fagskole-, bachelor- eller masterutdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2023:12, Working paper, 2023-11)NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomført en undersøkelse som hadde som formål å kartlegge virksomhetenes kompetansebehov i dag og i fremtiden og erfaringer og vurderinger knyttet til nyutdannedes kompetanse. -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2021: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2021
(NIFU Arbeidsnotat;2022:6, Working paper, 2022-06)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives datagrunnlaget fra den norske kandidatundersøkelsen. Undersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. ... -
Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2023: Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2024:9, Working paper, 2024-04)I dette dokumentasjonsnotatet beskrives Kandidatundersøkelsen 2023. Det er en nasjonal spørreundersøkelse som retter seg mot nyutdannede personer med universitets- og høgskoleutdanning. Formålet med undersøkelsen er å ... -
Dokumentasjonsnotat: 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet'. Analysegrunnlag for artikkel i SSBs publikasjon 'Utdanning 2011 - veien til arbeidslivet'
(NIFU-arbeidsnotat;2011:9, Working paper, 2011-11)Dette arbeidsnotatet er utarbeidet med ett formål, nemlig å tjene som dokumentasjon for resultater som er presentert i artikkelen 'Ut av videregående med ulik kompetanse - de første årene på arbeidsmarkedet', som er publisert ... -
Economic Research in Norway: Institutions, resources, personnel and publishing
(NIFU STEP Working Paper;2006:24, Working paper, 2006-06)This report was prepared as a background document for the evaluation of economics research in Norway, planned to start autumn 2006. It presents data on the personnel, economic resources and international publishing related ... -
Educational R&D in Norway 2013: Resources and Results
(NIFU Arbeidsnotat;2015:18, Working paper, 2016-09)This working paper gives a summary of the mapping of resources and results of educational R&D in Norway in 2013. The project was funded by the Research Council of Norway, whereas this working paper is funded by the Ministry ... -
Ekstern relevans og eksterne aktører i høyere utdanning
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:5, Working paper, 2006-01)Dette notatet er et oppdrag for Kunnskapsdepartementet. Hensikten har vært å utarbeide en oppsummerende rapport over situasjonen i utvalgte land med hensyn til omfanget av og erfaringene med ekstern deltakelse i interne ... -
Elever med null grunnskolepoeng: Tilleggsanalyser av Utdanningsdirektoratets spørringer til Skole-Norge
(NIFU Arbeidsnotat;2021:7, Working paper, 2021-05)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en rammeavtale for 2021–2025 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Empirical Research Avenues for Regional Policy Elaboration
(NIFU Working Paper;2017:15, Working paper, 2017-12)This Working Paper presents the findings from an exploratory analysis financed by the FORINNPOL-programme (project no. 271925/O50) and the BIONÆR-programme (project no. 244249) under the Research Council of Norway (RCN). ... -
En evaluering av 'Strategi for fleksibel læring' ved Universitetet i Oslo
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:52, Working paper, 2006-12)Universitetet i Oslo har siden 2003 hatt en egen strategi for fleksibel læring der bruk av ny teknologi for å støtte og forbedre studentenes læringsutbytte har stått sentralt. Strategiperioden utgår i 2007, og Universitetet ... -
En kartlegging av undervisningstilbudet innen immaterielle rettigheter ved norske læresteder
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:29, Working paper, 2006-09)Dette arbeidsnotatet gir en oversikt over undervisningstilbudet innenfor immaterielle rettighet ved norske universiteter og høgskoler i 2005. -
Endringer i publiseringslandskapet og konsekvenser for publiseringsindikatoren: Rapport til Det nasjonale publiseringsutvalget
(NIFU Arbeidsnotat;2022:11, Working paper, 2022-12)Det nasjonale publiseringsutvalget har som mandat å bidra til at faglige hensyn knyttet til vitenskapelig publisering blir godt ivaretatt i forskningspolitikken. Utvalget har blant annet ansvaret for publiseringsindikatoren. ... -
Endringer i system for måling av ressursbruk til FoU i helseforetakene
(NIFU-arbeidsnotat;2011:12, Working paper, 2011-11)Til å videreføre arbeidet med å utvikle og forbedre målesystemet for ressursbruk til forskning i helseforetakene, oppnevnte RHFenes strategigruppe for forskning våren 2011 en ny, permanent gruppe - ressursgruppen. ... -
Endringsprosesser i høyskolesektoren i Vest-Europa
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:7, Working paper, 2006-01)Foreliggende rapport gir en oversikt over og en analyse av sentrale utviklingstrekk i høyskolesektoren i de vesteuropeiske land. De fleste land har som i Norge slått sammen små profesjonsskoler på regionalt nivå til ... -
Etter- og videreutdanning innen digitalisering – tilbud og behov
(NIFU Arbeidsnotat;2018:6, Working paper, 2018-08)På oppdrag fra NTNU skal NIFU kartlegge universitets- og høgskolesektorens tilbud og etterspørsel av videreutdanningstilbud innenfor temaet ‘Digitalisering’. Kartleggingen inngår som kunnskapsgrunnlag i NTNUs interne arbeid ... -
Evaluation of biosciences in Norway: Publication and citation analysis – a national profile
(NIFU Working Paper;2023:3, Working paper, 2023-03)This report presents a bibliometric analysis of research in biosciences in Norway and is a background report for the evaluation of the area. The main intention is to provide a general overview of the national research ... -
Evaluation of natural sciences in Norway: Publication and citation analysis – a national profile
(NIFU Working Paper;2023:2, Working paper, 2023-03)This report presents a bibliometric analysis of research in natural sciences in Norway and is a background report for the evaluation of the area. The main intention is to provide a general overview of the national research ... -
Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2019:19, Working paper, 2019-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU norm for lærertetthet. Utdanningsdirektoratet har opprettet en referansegruppe for evalueringen, og dette arbeidsnotatet, som baserer seg på løsningsforslaget til NIFU, ...