Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 194-213 av 2009
-
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfaglærerløftet
(NIFU-rapport;2023:21, Research report, 2023-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra Deltakerundersøkelsen 2023, som er en spørreundersøkelse rettet mot lærere som har gjennomført videreutdanning. I denne ... -
Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse»
(NIFU-rapport;2019:21, Research report, 2019-10)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten presenterer resultater fra spørreundersøkelsen Deltakerundersøkelsen 2019 og fra en intervjuundersøkelse rettet mot skoleledere og -eiere. ... -
Demonstrasjonsprosjekters rolle i overgangen til bærekraftig energi og transport: Policy brief fra prosjektet InnoDemo
(NIFU Arbeidsnotat;4-2015, Working Paper, 2015-02)InnoDemo-prosjektet har undersøkt skandinaviske demonstrasjonsprosjekter for bærekraftige energi- og transportsystemer, som fornybar elektrisitet, hydrogen og avansert biodrivstoff, og hvordan de bør videreutvikles. ... -
Demonstration projects in transition processes to sustainable energy and transport
(Journal article; Peer reviewed, 2016)In this paper, an analysis was made of the role of public support schemes funding demonstration, test and trial activities for sustainable development in energy and road transport. This paper presents the analysis of the ... -
Den gode timen: En kvalitativ studie av undervisning og læringsarbeid på fire ungdomsskoler i Oslo
(NIFU rapport;2013-3, Research report, 2013-04)I rapporten forsøker vi å belyse spørsmål om hva som kjennetegner den gode timen og den gode læreren. Vi har sett på betydningen av skoleledelse og av at en skole har en pedagogisk plattform, og vi drøfter om den gode ... -
Den kreative klassen og regional næringsutvikling i Norge
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:22, Working Paper, 2005-11)Denne rapporten er utkast til norsk rapport fra det europeiske samarbeidsprosjektet 'Technology, Talent and Tolerance in European Cities: A Comparative Analysis'. Det omtalte prosjektet skal vurdere sider ved stedskvaliteter ... -
Den kulturelle skolesekken – forskning, utvikling og evaluering
(NIFU skriftserie;2003-21, Research report, 2003-08)På oppdrag fra Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken, ABM-utvikling, har Ellen Aslaksen, Jorunn Spord Borgen og Anne Trine Kjørholt utviklet dette grunnlagsnotatet angående strategier og perspektiver for forskning ... -
Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T
(NIFU-rapport;2017:15, Research report, 2017-06)Den virtuelle matematikkskolen (DVM) er et nettbasert tilbud for elever på ungdomsskoletrinnet. Målet er å prøve ut nye former for IKT-basert opplæring for å skape mestringsfølelse og motivasjon gjennom nivåtilpasset ... -
Den virtuelle matematikkskolen: Evaluering av pilotering for skoleåret 2013-2014
(NIFU rapport;2014-27, Research report, 2014-06-30)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2013-2014. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ... -
Departementenes FoU-engasjement: Utviklingstrekk på 1990-tallet
(NIFU-rapport;1-2000, Research report, 2000) -
Det andre året. Gjennomføring av videregående opplæring i Østfold 2016-2019 Delrapport 2
(NIFU-arbeidsnotat;2019-11, Working paper, 2019-06-25)NIFU gjennomfører en studie hvor vi følger elever som begynte i videregående skole i Østfold i august 2016 gjennom tre og et halvt år i videregående opplæring. Formålet med studien er å kartlegge og forklare ungdommenes ... -
Det er trolig flere forskere som forsker på 1. mai-tog enn som går i det
(Chronicle, 2021-09-21)I Norge er rundt 90 000 personer involvert i forskning, hvorav drøyt en tredel har en forskerstilling. Forskning er altså ikke et marginalt område, men en viktig del av arbeidslivet. Vi har for lengst fått flere forskere ... -
Det faglige personalet ved de statlige høgskolene - stillingsstruktur og kompetanseprofil
(NIFU skriftserie;1997:11, Research report, 1997-04)Foreliggende rapport er utarbeidet av Norsk institutt for studier av forskning og høyere utdanning (NIFU) på oppdrag fra Område for strategi i Norges forskningsråd. I denne rapporten vil vi rette søkelyset på det faglige ... -
Det forskningspolitiske sektoransvar
(NIFU skriftserie;1997:4, Research report, 1997-02)I sin nye strategiplan, «Forskning for framtiden», har Norges forskningsråd bl.a. reist en del spørsmål omkring departementenes finansiering og organisering av sin forskning, herunder departementenes samarbeid med ... -
Det første året : Gjennomføring av videregående opplæring i Østfold 2016-2021. Delrapport 1
(NIFU Arbeidsnotat;2017:11, Working paper, 2017-12)NIFU gjennomfører et femårig prosjekt hvor vi følger elevene som begynte i videregående skole i Østfold fylkeskommune i august 2016 gjennom videregående opplæring. Elevene skal følges ut skoleåret 2020-2021. Formålet med ... -
Det første Reform 94-kullets overgang til arbeid etter videregående
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:19, Working paper, 2006-03)Fokus i dette dokumentasjonsnotatet er ungdommens overgang til arbeid etter videregående opplæring, og notatets formål er i første rekke å presentere detaljerte analyser og dokumentasjon som ligger til grunn for beregninger, ... -
"Det gikk på engelsk og norsk, engelsk og norsk". En undersøkelse av språk i pensum på grunnivå i høyere utdanning
(NIFU rapport;2012-7, Research report, 2012-01)På oppdrag fra Språkrådet har NIFU gjennomført en undersøkelse av språk i pensum i høyere utdanning. Undersøkelsen gjelder pensum på lavere grad med vekt på det første året av høyere utdanning (grunnivå), og den omfatter ... -
Det nasjonale styringsnivået: Intensjoner, forventninger og vurderinger. Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;2008-42, Research report, 2008-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk og indikatorer 2019
(Research report, 2019-06)Den første rapporten om det norske forsknings- og innovasjonssystemet kom i 1997. Indikatorrapporten, som er blitt rapportens kortnavn, har siden utviklet seg i både omfang og form. Fra og med 2018 er rapporten nettbasert, ...