Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Title
Now showing items 1835-1854 of 2009
-
To år med regionale forskningsfond: Rapport fra følgeevalueringen
(NIFU rapport;2012-1, Research report, 2012-01-10)Ordningen med regionale forskningsfond ble iverksatt i januar 2010 og har nå vært i virk-somhet i to år. Følgeevalueringen ble satt i gang i januar 2011 og skal pågå i tre år, og det skal leveres en rapport hvert år. Herved ... -
To fight or demonstrate? Micro foundations of inequality and conflict
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Tolv år etter høgskolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler
(NIFU STEP-rapport;7-2006, Research report, 2006-12)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet en rapport om ulike sider ved FOU-virksomheten ved statlige høgskoler; stillingsstruktur, FOU-profil, tidsbruk, deltakelse i oppdrags- og programforskning, ... -
TOPPFORSKNINGSPROGRAMMET: Evaluering av programmodellen
(NIFU skriftserie;2003-17, Research report, 2003-05)Norsk institutt for forskning og utdanning (NIFU) har på oppdrag av Forskningsrådet v/ Medisin og helse evaluert Toppforskningsprogrammet. Dette programmet ble etablert i 1996 og var et pionertiltak for å dyrke fram enere ... -
Toward internationalization: a bibliometric analysis of the social sciences in Mainland China from 1979 to 2018
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The past 40 years have witnessed profound changes in the international competitiveness of Mainland China’s scientific research. Based on publication data from Chinese researchers in the Social Sciences Citation Index (SSCI) ... -
Towards a global leadership role in the work towards education for all? Thematic analysis for Norad’s contribution to the Post-2015 agenda on education quality and student learning as a new development priority for Norway
(NIFU report;2013-36, Research report, 2013-12-11)This report presents a set of recommendations for how Norad may advice the Ministry of Foreign Affairs on education quality and student learning as a new development priority in this situation. The goals of the study have ... -
Towards regional innovation systems in Norway? An explorative empirical analysis
(NIFU Report;2017:8, Research report, 2017-03)This report presents the findings of an analysis of Regional innovation systems (RIS) in Norway. The analysis was undertaken as part of the research project ‘Exploring the role of the VRI program in regional innovation ... -
Tracing the context in disciplinary classifications: A bibliometric pairwise comparison of five classifications of journals in the social sciences and humanities
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Trafikalt grunnkurs i ungdomsskolen. En undersøkelse basert på intervjuer med elever, lærere og skoleledere ved seks skoler
(NIFU rapport;2011-8, Research report, 2011-03-18)Denne undersøkelsen handler om hvilke erfaringer skoleledere, lærere og elever har med trafikalt grunnkurs i tilknytning til skolen. De overordnede spørsmålene som stilles er for det første om skoleledelse, lærere og elever ... -
Training agencies as intermediary organisations in apprentice training in Norway and Switzerland: general purpose or niche production tools?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)In recent years Norway and Switzerland have introduced local training agencies (TAs), local intermediary organisations consisting of firms involved in apprentice training. In both countries, the starting point for the ... -
Training of various durations: Do we find the same social predictors as for training participation rates
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Most studies on participation in training focus on participation versus non-participation. The individual’s participation varies, however, very much in terms of the duration of training, from until a few days to intensive ... -
Tre år etter mastergraden - arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med jobb og utdanning: Kandidatundersøkelse av mastergradskandidater og psykologer fra universitetene
(NIFU rapport;2013-41, Research report, 2013-11)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av kandidater som ble uteksaminert fra universitetene våren 2010. Den omhandler personer med en masterutdanning i humanistiske fag, rettsvitenskap (juss), samfunnsfag, ... -
Tre år etter videregående opplæring: Kartlegging av overgangen til videre utdanning og arbeidsliv blant personer som avsluttet videregående opplæring i Østfold våren 2003
(NIFU STEP-rapport;2008-46, Research report, 2015-06-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Østfold fylkeskommune som ønsket en forskningsbasert kartlegging av den videre utdannings- og yrkeskarrieren etter videregående opplæring for elever og lærlinger i fylket. Prosjektet ... -
Trends and Perspectives in the Sector of Higher Education : Country Note for Norway
(NIFU skriftserie;1998:1, Research report, 1998-01)This note is prepared by Hans Skoie, Delegate to the OECD’s Group on the Science System (GSS) for the Tokyo meeting of the Group, Nov. 1996 according to guidelines from OECD. This version is updated in December 1997 on ... -
Trivsel og innsats: Studenters tilfredshet med lærested og tid brukt til studier. Resultater fra ”Stud.mag.” - undersøkelsene
(NIFU-rapport;1-2002, Research report, 2002-02)Denne rapporten presenterer resultater fra en landsomfattende undersøkelse blant studenter ved norske læresteder. Undersøkelsen er gjennomført i samarbeid mellom Norsk Gallup institutt og Norsk institutt for studier av ... -
Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL
(NIFU-rapport;2020:10, Research report, 2020-03)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Tverrfaglig forskning – en litteraturgjennomgang
(NIFU Innsikt;2022-4, Others, 2022-04-25)Hva menes med tverrfaglig forskning? Hvilken betydning har institusjonelle forhold for å legge til rette for og styrke den tverrfaglige forskningen? -
Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt ... -
Tverrfaglighet i Norges forskningsråd: En analyse av kodepraksis og suksessrater for tverrfaglige søknader
(NIFU STEP rapport;2009-3, Research report, 2009-01)Utgangspunktet for denne rapporten er studier av tverrfaglighet i våre naboland og en henvendelse fra Norges forskningsråd om muligheten for en studie av tverrfaglighet i Norge. Studien kartlegger grunnlaget for analyser ...