Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1737-1756 av 2021
-
Studiekvalitet i mastergradene: Studenters erfaringer fra forsøk med masterstudier
(NIFU Skriftserie;2001-1, Research report, 2000-12)Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Norgesnettrådet. Den bygger på intervjuer med masterstudenter ved prøveordning med mastergrader og tar for seg studentenes erfaringer og vurderinger av utdanningenes studiekvalitet. ... -
Studiemobilitet i norsk høyere utdanning
(NIFU-rapport;9-2001, Research report, 2001-09)Denne rapporten tar sikte på å belyse studentenes mobilitet mellom norske læresteder. Vi vet at det er et omfattende bevegelsesmønster av studenter inn og ut av høyere utdanning og mellom institusjonene. Vi ville derfor ... -
Studiemobilitet og arbeidsmarkedstilpasning: Nordisk Kandidatundersøkelse 2007- landrapport fra Norge
(NIFU STEP-rapport;2008-22, Research report, 2008-06)Denne rapporten presenterer resultater fra den norske delen av en nordisk undersøkelse kalt Nordisk kandidatundersøkelse 2007. Hovedtemaet er overgang fra utdanning til arbeid. Rapporten ser på nordmenn som har hele eller ... -
Studiemobilitet til og fra Universitetet i Oslo
(NIFU skriftserie;2002-10, Research report, 2002-04)Studiegjennomføring, studiefrafall og studiemobilitet er et område som NIFU forsøker å overvåke og analysere. I 2001 laget vi to rapporter om dette temaet: ”Studiegjennomføring og studiefrafall, en statistisk oversikt” ... -
Studieprogramledelse – et spørsmål om organisering?
(Journal article; Peer reviewed, 2019-03-08)Utdanningsledelse har blitt fremmet som et viktig tiltak for å øke kvalitet i norsk høyere utdanning, men det har vært relativt begrenset kunnskap om hva utdanningsledelse på studieprogramnivå består av. Studieprogramledere ... -
Studieprogresjon, studieeffektivitet og frafall ved de frie fagstudiene ved universitetene
(NIFU skriftserie;2003-16, Research report, 2003-04)Statistikk over eksamensproduksjonen innenfor de frie fagstudiene har tydet på at studentene innen dette utdanningsområdet nærmest går for ”halv fart”. Ved å følge et utvalg av begynnerstudenter høsten 1994 fram til 2000, ... -
Studier av høyere utdanning i Norge: En bibliometrisk undersøkelse
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Vi undersøker forskningen i studier av høyere utdanning i Norge ved å bruke data fra vitenskapelig publisering som er registrert i informasjonssystemet Cristin gjennom de seks årene 2011–2016. Med utgangspunkt i disse ... -
Studies of innovation in the public sector: A literature review
(Publin report;D16, Research report, 2005-06) -
Studiesituasjon og studentøkonomi. Norske resultater fra den europeiske studentundersøkelsen Eurostudent IV
(NIFU rapport;2011-33, Research report, 2011-09-01)Denne rapporten er den norske rapporteringen fra Eurostudent IV. Eurostudent er en europeisk studentundersøkelse som samler inn sammenlignbare data om sosiale og økonomiske vilkår for studenter i høyere utdanning. Prosjektet ... -
Studievaner blant allmennlærer- og ingeniørstudenter
(NIFU skriftserie;1997:22, Research report, 1997-07)På initiativ fra Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet har NIFU gjennomført en spørreskjemaundersøkelse blant allmennlærer- og ingeniørstudenter. Hensikten med prosjektet har vært å bedre kunnskapen om studievaner ... -
Study success policy patterns in higher education regimes: More similarities than differences?
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05-22)Greater participation in higher education and the improvement in completion rates are on the agenda in most European countries. At the same time, higher education has been through a range of reforms (e.g. the Bologna ... -
Styring av universiteter og høyskoler i Norge : En undersøkelse av styringsinstrumenter og styringsaktører i UH-sektoren
(NIFU-rapport;2020:25, Research report, 2020-10)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU kartlagt hvordan universiteter og høgskoler blir styrt og vurdert gjennom ulike typer virkemidler og av ulike forvaltningsaktører. Prosjektet søker å belyse hvordan myndighetenes ... -
Styring og ledelse av høyere utdanningsinstitusjoner: Nasjonale og internasjonale utviklingstrekk og erfaringer
(NIFU skriftserie;2004-20, Research report, 2004-09)Utdannings- og forskningsdepartementet har gitt NIFU STEP i oppdrag å utarbeide et notat om utviklingstrekk i styring og ledelse av høyere utdanningsinstitusjoner med vekt på hvordan pågående endringer i Norge kan relateres ... -
Styring og regulering av sykepleier-, lærer- og ingeniørutdanningen i fire land: En sammenlignende studie av Norge, England, Finland og Nederland.
(NIFU-rapport;4-2000, Research report, 2000-01)Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Norgesnettrådet. Formålet er å gi en sammenlignende oversikt over hvordan sykepleier-, lærer- og ingeniørutdanningen styres og reguleres i Norge, England, Finland og Nederland. -
Styring og strategi: Betydningen av ulike styringsmodeller for lærestedenes strategiarbeid
(NIFU rapport;2013-43, Research report, 2013-11)I 2003 ble det åpnet for at universiteter og høyskoler skulle få mulighet til å velge mellom to hovedmodeller for styring og ledelse på øverste nivå/lærestedsnivå. Flere læresteder har siden 2003 gjort endringer i egen ... -
Styring og styrking av en fragmentert sektor: En evaluering av Nasjonalt fagskoleråd
(NIFU-rapport;2016:11, Research report, 2016-05)NIFU har på oppdrag av Kunnskapsdepartementet gjennomført en evaluering av Nasjonalt fagskoleråd. Evalueringen må ses i sammenheng med at fagskolesektoren har vært utredet i NOU 2014:14, og at det arbeides med en melding ... -
Styrt eller søkerstyrt? En undersøkelse av hvordan universiteter og høyskoler dimensjonerer sine studietilbud
(NIFU-rapport;2019:15, Research report, 2019-08)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU kartlagt hvordan universiteter og høgskoler dimensjonerer studietilbudet sitt. Prosjektet søker å belyse hvordan dimensjoneringen påvirkes av statens virkemidler, institusjonenes ... -
Større, sterkere og bedre? Utfordringer for å nå målene med Strukturreformen
(NIFU Innsikt;2019-4, Others, 2019-02)Strukturreformen har endret det norske høyere utdanningslandskapet. Nye NTNU er nå Norges største universitet. Basert på følgeevalueringen av NTNU-fusjonen i perioden 2016-2018 løfter vi frem noen sentrale utfordringer for ... -
Svak nedgang i antall doktorgrader første halvår 2020
(NIFU Innsikt;2020-12, Others, 2020-11-26)I første halvår 2020 ble det avlagt 848 doktorgrader ved norske læresteder. Det er 29 færre enn samme periode året før, eller en 3 prosent nedgang. Antall disputaser økte jevnt i mange år inntil 2013, som i flere år ble ... -
Svakt rigget for neste utdanningsreform
(Chronicle, 2018-01-07)«Gått ut på dato?»Universiteter og høgskoler er for dårlig forberedt for den neste store utdanningsreformen, skriver Cathrine Tømte og Sveinung Skule ved NIFU.