Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på emneord "Ledelse"
Viser treff 1-13 av 13
-
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 9. Nytt regime i variert landskap: Ledelse og styring av universiteter og høyskoler etter Kvalitetsreformen
(Research report, 2006-12)Tema for denne rapporten er de nye formene for styring og ledelse av det høyere utdanningssystemet og institusjonene under Kvalitetsreformen. Rapporten utvikler et begrepsapparat, beskriver de faktiske endringene som har ... -
Evaluering av styringsstrukturen ved Høgskolen i Bergen
(NIFU STEP rapport;2010-41, Research report, 2010-11)Siden ny lov for offentlige og private universiteter og høgskoler ble iverksatt i 2005 har Høgskolen i Bergen (HiB) gjennomgått en rekke organisatoriske endringer. Mens ordningen med valgt rektor ble beholdt, ble det innført ... -
Faglig utvikling, samarbeid, mestring og ledelse i norske barnehager: Andre dybderapport med norske resultater fra den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong
(NIFU-rapport;2021:7, Research report, 2021-02)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse rettet til ansatte og styrere i barnehagen, og ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
HiOAs organisasjonsdesign for fremtiden: Ekstern underveisevaluering av styring og ledelse, faglig og administrativ organisering, Høgskolen i Oslo og Akershus - Fase 2
(NIFU rapport;2014-29, Research report, 2014-08-14)Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) ga våren 2014 NIFU i oppdrag å gjennomføre en underveisevaluering av høgskolen. HiOA ønsket en vurdering av i hvilken grad strukturen som ble valgt etter fusjonen i 2011 understøtter ... -
Instituttleder – mellom amatøridealet og profesjonalisering: Om ledelse av universitetsinstitutter
(NIFU-rapport;5-2002, Research report, 2002-04)Denne rapporten er resultat av et oppdrag for Utdannings- og forskningsdepartementet (UFD). UFD ønsket et studie med fokus på instituttnivået på universitetene og den faglig leders rammebetingelser, opplæring og roller som ... -
Konturer av et Innlandsuniversitet: Vurdering av organisasjons-, styrings- og ledelsesmodeller
(NIFU STEP rapport;2009-26, Research report, 2009-08)NIFU STEP og Rokkansenteret fikk våren 2009 i oppdrag å utrede fremtidige modeller for hvordan et Innlandsuniversitet skal organiseres, styres og ledes. -
Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport
(NIFU rapport;2012-9, Research report, 2012-05)Formålet med rapporten er å fremskaffe forskningsbasert kunnskap til utvikling av satsningen BALANSE, som er Forskningsrådets nye forslag til satsning for å fremme kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse. ... -
Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole, endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen
(Research report, 2014-10)Den foreliggende sluttrapporten er den siste av fire rapporteringer fra følgeevalueringen av den nasjonale rektorutdanningen – et initiativ som Utdanningsdirektoratet har realisert for å styrke lederkompetansen til rektorer ... -
Livskraftig, men sårbart! Evaluering av Morgenmøtet på Kjelle videregående skole
(NIFU skriftserie;2002-13, Research report, 2002-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kjelle videregående skole i Akershus. Med utgangspunkt i en konsekvenspedagogisk plattform gjennomføres et daglig Morgenmøte ved skolen. Her fattes alle viktige beslutninger. ... -
Organisering, styring og ledelse ved Høgskolen i Bergen
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:27, Working paper, 2006-09)I forbindelse med iverksetting av ny felles lov for offentlige og private universiteter og høgskoler sommeren 2005 ba departementet institusjonene nullstille organisasjons-, styrings- og ledelsesstrukturen for å vurdere ... -
Profilerte breddeuniversiteter? Formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger ved norske universiteter
(NIFU-rapport;3-2004, Research report, 2004-04)Denne rapporten belyser universitetenes strategiske arbeid inkludert formulering, organisering og iverksetting av strategiske satsinger. Prosjektet omfatter de fire norske universitetene. Erfaringer fra andre land presenteres ... -
Tolv år etter høgskolereformen – en statusrapport om FOU i statlige høgskoler
(NIFU STEP-rapport;7-2006, Research report, 2006-12)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU STEP utarbeidet en rapport om ulike sider ved FOU-virksomheten ved statlige høgskoler; stillingsstruktur, FOU-profil, tidsbruk, deltakelse i oppdrags- og programforskning, ... -
Vurdering og benchmarking av FoU ved Høgskolen i Nesna
(NIFU rapport;2014-32, Research report, 2014-04-19)Høgskolen i Nesna har gitt NIFU i oppdrag å foreta en vurdering av FoU-virksomheten ved høgskolen. Ved innføringen av det insentivbaserte finansieringssystemet i universitets- og høgskolesektoren ble det synliggjort at ...