Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på emneord "Evaluering"
Viser treff 1-20 av 102
-
Alle får, men hvem får hva? Evaluering av Oslo kommunes inntaksordning til videregående opplæring i studieretning for allmennfag/utdanningsprogram for studiespesialisering
(NIFU STEP-rapport;21-2007, Research report, 2007-05)I Oslo bystyre ble det 8.12.2004 vedtatt nye regler for inntak til grunnkurs allmenne, økonomiske og administrative fag med virkning fra inntaket i 2005. I den nye ordningen ble Oslo delt inn i fire regioner og søkere ble ... -
Between entrepreneurship and technology transfer: Evaluation of the FORNY programme
(NIFU STEP rapport;2009-19, Research report, 2009-04)This report is the result of an evaluation of the FORNY programme commissioned by the Re-search Council of Norway. The background for the evaluation is that the current programme period will be terminated by the end of ... -
Delrapport 1 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Litteraturstudie
(NIFU-rapport;2015:33, Research report, 2015-12)Utdanningsdirektoratet gjennomfører et forsøk hvor et utvalg videregående skoler og skoler med ungdomstrinn prøver ut halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk istedenfor ordinært tre karakterer i henholdsvis ... -
Delrapport 2 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Erfaringer fra forsøket i videregående skole
(NIFU-rapport;2016:29, Research report, 2016-11)Høsten 2013 satte Utdanningsdirektoratet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet i gang et forsøk med redusert antall karakterer i halvårsvurderingen i norskfaget på Vg1 og Vg2 på studieforberedende utdanningsprogram. Fra ... -
Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
(NIFU-rapport;2016:19, Research report, 2016-10)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet gjennomfører Utdanningsdirektoratet pilotering av ordning med lærerspesialister i realfag og norsk. Piloteringen strekker seg over to skoleår fra og med høsten 2015 til og med våren ... -
Den virtuelle matematikkskolen skoleåret 2016-2017 : Evaluering av tilbudene DVM-U, DVM-Pluss og DVM-1T
(NIFU-rapport;2017:15, Research report, 2017-06)Den virtuelle matematikkskolen (DVM) er et nettbasert tilbud for elever på ungdomsskoletrinnet. Målet er å prøve ut nye former for IKT-basert opplæring for å skape mestringsfølelse og motivasjon gjennom nivåtilpasset ... -
Det nasjonale styringsnivået: Intensjoner, forventninger og vurderinger. Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
(NIFU STEP-rapport;2008-42, Research report, 2008-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
En gjennomgang av Forskningsrådets fagevalueringer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:7, Working Paper, 2004)Dette notatet har tre deler: Første del er en gjennomgang av mer metodiske sider ved fagevalueringene. Andre del er en gjennomgang av evalueringsrapportenes substansielle innhold med særlig vekt på hvilke svakheter ... -
Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen
(NIFU-rapport;2016:33, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU satsingen Kompetanse for mangfold som implementeres i perioden 2013–2017. Den første delrapporten fra evalueringen forelå tidlig i 2015 og omhandlet surveyundersøkelser ... -
Evaluation of research in the humanities in Norway: Publication and research personnel. Statistics and analyses
(NIFU-rapport;2016:14, Research report, 2016-06)This report provides statistics and indicators of the scholarly peer-reviewed publication output and research personnel within humanities. The report was commissioned by the Research Council of Norway and the main purpose ... -
Evaluering av bruken av infrastrukturmidlene i FORNY-programmet
(NIFU STEP-rapport;2008-34, Research report, 2008-09)Med dette legges det frem en evaluering av bruken av infrastrukturmidlene i FORNY-programmet. FORNY-programmet er det viktigste virkemidlet i Norge for å stimulere til kommersialisering av forskningsresultater, og ... -
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 2
(NTNU Samfunnsforskning;Rapport 2018 Mangfold og inkludering, Research report, 2018-07)Dette er den andre rapporten i evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen i perioden 2015-2019. Rapporten følger opp mange av de samme metodene og funnene fra forrige rapport, særlig deltagerundersøkelsen som hvert ... -
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015–2019: Sluttrapport
(Research report, 2019-12)Dette er sluttrapport i evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen i perioden fra 2015 til 2019. I rapporten følger vi opp mange av de samme resultatene fra de to delrapportene fra 2017 og 2018, særlig deltagerundersøkelsen ... -
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport
(NIFU-rapport;2020:22, Research report, 2020-11)Språkløyper: Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er en strategi igangsatt av Kunnskapsdepartementet med en overordnet målsetting om en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og ... -
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper. Delrapport
(NIFU-rapport;2018:16, Research report, 2018-06)Språkløyper; Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving (2016–2019) er igangsatt av Kunnskapsdepartementet og har som et overordnet mål en systematisk og helhetlig styrking av språk-, lese- og skriveferdigheter hos ... -
Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer
(NIFU rapport;2014-38, Research report, 2014-10)NIFU har evaluert Den naturlige skolesekken på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i ... -
Evaluering av Den virtuelle matematikkskolen for ungdomstrinnet: Nettbasert læring i grunnleggende ungdomsskolematematikk
(NIFU-rapport;2015-20, Research report, 2015-06)På oppdrag fra Senter for IKT i utdanningen har NIFU evaluert piloteringen av Den virtuelle matematikkskolen for året 2014-2015. Målet har vært å belyse flere sider ved gjennomføringen av piloteringen, som brukeropplevelse, ... -
Evaluering av eCampus-programmet
(NIFU-rapport;2016:44, Research report, 2016-12)Rapporten presenterer resultater fra evalueringen av eCampus-programmet. eCampus er et program for utvikling av IKT-infrastruktur for offentlige universiteter og høgskoler (UH), som startet opp i 2012 og avsluttes i siste ... -
Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2
(NIFU-rapport;2023:12, Research report, 2023-08)Dette er andre delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag som NIFU, OsloMet–storbyuniversitetet og Fafo gjennomfører i samarbeid. Oppdragsgiver for evalueringen er Utdanningsdirektoratet. I denne delrapporten ... -
Evaluering av faglig understruktur ved Høgskolen i Bergen
(NIFU-rapport;2015:31, Research report, 2015-10)Høgskolen i Bergen ga høsten 2015 NIFU i oppdrag å gjennomføre en evaluering av den faglige understrukturen ved høgskolen. HiB ønsket å knytte til seg ekstern kompetanse som kunne bidra til å vurdere om nåværende faglige ...