Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på forfatter "Aamodt, Per Olaf"
-
Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer
Aamodt, Per Olaf; Prøitz, Tine Sophie; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;2007-40, Research report, 2007-12)Hva slags kunnskaper og ferdigheter bidrar universiteter og høgskoler til å utvikle hos studentene, og hvordan står disse kunnskapene i forhold til de kompetansekravene som stilles i arbeidslivet? Dette spørsmålet danner ... -
Match og mismatch mellom utdanning og arbeidsmarked i Norge
Lødding, Berit; Aamodt, Per Olaf; Skule, Sveinung (Journal article; Peer reviewed, 2017)Både fra et individuelt og et samfunnsmessig perspektiv er det et mål at det er godt samsvar mellom behovene i arbeidsmarkedet og utdanningssystemets kandidatproduksjon innenfor ulike utdanningsnivå og fagområder. Norge ... -
Noder i kunnskapsnettverket: Forskning, kunnskapsoverføring og eksternt samarbeid blant vitenskapelige ansatte i UH-sektoren
Thune, Taran; Aamodt, Per Olaf; Gulbrandsen, Magnus (NIFU rapport;2014-23, Research report, 2014-09-08)Denne rapporten dokumenterer i hvilken grad og hvordan faglige ansatte ved universiteter og høgskoler bidrar til å spre kunnskap, samt variasjonen mellom fagmiljøer og enkeltpersoner i hvordan slike aktiviteter foregår. ... -
Nordiske masterprogram: Juridiske, finansielle, institusjonelle og praktiske barrierer
Vabø, Agnete; Brandt, Synnøve S.; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2012-40, Research report, 2012-10)NIFU fikk i oppdrag av Nordisk Ministerråd å gjennomføre en studie av nordiske masterprogram med vekt på juridiske, finansielle, institusjonelle og praktiske barrierer for gjennomføring av slikt samarbeid. På basis av ... -
Opptakskrav, vurderingsformer og kvalitet i sykepleierutdanningen
Kårstein, Asbjørn; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2012-14, Research report, 2012-04)Formålet med denne rapporten er å belyse ulike forhold som påvirker kvaliteten i sykepleierutdanningene – nærmere bestemt søkning, opptak, opptakskrav, gjennomføring, kvalitetskrav, vurderingsformer, institusjonelle ... -
Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene
Salvanes, Kari Vea; Grøgaard, Jens B.; Aamodt, Per Olaf; Lødding, Berit; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2015-13, Research report, 2015-05)NIFU gjennomfører prosjektet "Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring" på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er den første underveisrapporten ... -
Pedagogisk og faglig kompetanse blant lærere i videregående skole. En kartlegging
Turmo, Are; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP-rapport;29-2007, Research report, 2007-09)Denne rapporten presenterer resultater fra en omfattende kartlegging av faglig og pedagogisk kompetanse blant lærere i videregående skole. Kartleggingen er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Våren 2007 ... -
Policy, perceptions, and practice: A study of educational leadership and their balancing of expectations and interests at micro-level
Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf (Journal article; Peer reviewed, 2018)As international and domestic policy initiatives continue to sweep over higher education, it is of utmost importance to study how those responsible for the implementation of the many initiatives taken perceive and respond ... -
Prepared for higher education? Staff and student perceptions of academic literacy dimensions across disciplines
Wollscheid, Sabine; Lødding, Berit; Aamodt, Per Olaf (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores beginner student and staff perspectives of study preparedness across higher education institutions and disciplines in Norway, focusing on writing, reading and academic working skills. Drawing on focus ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene. Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger
Daus, Stephan; Aamodt, Per Olaf; Tømte, Cathrine (NIFU-rapport;2019-13, Report, 2019-06-28)Fem av landets lærerutdanninger har fått midler fra myndighetene for å styrke utdanningenes arbeid med digital kompetanse. Disse omfatter Universitetet i Sør-øst-Norge (USN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Råd for samarbeid med arbeidslivet : en underveisevaluering
Tellmann, Silje Maria; Aamodt, Per Olaf; Elken, Mari; Larsen, Even Hellan; Skule, Sveinung (NIFU-rapport;2017:9, Research report, 2017)Norske universiteter og høgskoler ble fra 2011 pålagt å etablere Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). Formålet med denne underveisevalueringen er å undersøke om ordningen bidrar til økt og bedre samarbeid mellom ... -
Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv
Olsen, Dorothy Sutherland; Bubikova-Moan, Jarmila; Aamodt, Per Olaf; Skjelbred, Siv-Elisabeth; Elken, Mari; Waagene, Erica; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2018:10, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom ... -
Rekruttering til forskning i sykepleie : En kartlegging av rekrutteringsbehov, rekrutteringsgrunnlag og stipendiatenes karriereplaner
Aamodt, Per Olaf; Nesje, Kjersti; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2018:28, Research report, 2018-10)Formålet med denne rapporten er å belyse i hvilken grad behovet for forskningskompetanse i sykepleierfaget blir ivaretatt gjennom å kartlegge antall stipendiater som er sykepleiere og deres karriereambisjoner. Dette ses i ... -
Resultater fra TALIS 2013. Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys
Carlsten, Tone Cecilie; Caspersen, Joakim; Vibe, Nils; Aamodt, Per Olaf (NIFU-arbeidsnotat;2014:10, Working Paper, 2014-06)OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2008 var den første større internasjonale komparative undersøkelse blant lærere og skoleledere som kastet lys over temaer og forhold som anses som sentrale for god ... -
Skillelinjer i universitets- og høgskolesektoren: Et eksplorerende notat
Reymert, Ingvild; Hjellbrekke, Johs; Aamodt, Per Olaf; Frølich, Nicoline (NIFU-rapport;2015-13, Working Paper, 2015-06)I dette notatet reiser vi spørsmålet om hva som er de grunnleggende institusjonsforskjellene i norsk høyere utdanningssektor. Formålet har vært å teste ut metoder til å tegne et «kart» over de norske lærestedene i høyere ... -
Spørsmål om tid: En studie av arbeidsbetingelser og tidsbruk for ledere av skoler og sykehjem
Seland, Idunn; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Lysø, Ingunn Hybertsen; Aamodt, Per Olaf; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2012-18, Research report, 2012-06-05)I Melding til Stortinget nr. 19 (2009-2010) Tid til læring tok Kunnskapsdepartementet initiativ til en undersøkelse for å dokumentere tid som blir brukt til ledelse i skolen sammenlignet med andre virksomheter. I undersøkelsen ... -
Studieforberedt etter studieforberedende? Overgangen mellom studieforberedende utdanningsprogram og høyere utdanning belyst gjennom gruppesamtaler med lærere, studenter og elever
Lødding, Berit; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:28, Research report, 2015-10)NIFU gjennomfører prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er andre underveisrapport, og de ... -
Studiegjennomføring og studiefrafall: En statistisk oversikt
Aamodt, Per Olaf (NIFU Skriftserie;2001-14, Research report, 2001-06)I denne rapporten legges det fram en del resultater basert på data fra Statistisk sentralbyrå som visere flyten gjennom høyere utdanning for to kull fra 1994 og 1997. Gjennom enkle indikatorer og flytdiagrammer tas det ... -
Studiemobilitet i norsk høyere utdanning
Roedelé, Sonia Monfort; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;9-2001, Research report, 2001-09)Denne rapporten tar sikte på å belyse studentenes mobilitet mellom norske læresteder. Vi vet at det er et omfattende bevegelsesmønster av studenter inn og ut av høyere utdanning og mellom institusjonene. Vi ville derfor ...