Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på forfatter "Arnesen, Clara Åse"
-
Lønnsforskjell mellom kvinner og menn 1999 og 2009
Arnesen, Clara Åse (NIFU-arbeidsnotat;2011:10, Working paper, 2011-10)Formålet med prosjektet var primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ... -
Nyutdannede ingeniører - tall fra Kandidatundersøkelsen 2007
Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica (NIFU STEP-rapport;2008-23, Research report, 2008-06)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for NOKUT, og skal være et underlagsdokument i forbindelse med deres evaluering av ingeniørstudiet. I rapporten presenteres hovedfunn fra Kandidatundersøkelsen 2007, der nyutdannede ... -
Nyutdannede samfunnsvitere og humanister i privat sektor. Analyser av Kandidatundersøkelsen
Næss, Terje; Arnesen, Clara Åse; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-arbeidsnotat;2012:6, Working paper, 2012-11)Samfunnsviterne, akademikerforeningen for samfunnsvitere og humanister, har gitt NIFU i oppdrag å kartlegge rekrutteringen av nyutdannede samfunnsvitere og humanister til privat sektor, på basis av data fra Kandidatundersøkelsen. ... -
Nyutdannedes arbeid innenfor psykisk helsevern
Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:4, Working Paper, 2005-02)Et viktig formål med dette arbeidsnotatet er ved hjelp av spørreskjemadata å kartlegge hvorvidt relativt nyutdannede leger, psykologer, sykepleiere, sosionomer, barnevernspedagoger, vernepleiere og fysioterapeuter begynner ... -
Nyutdannedes regionale tilpasning: En analyse av bosettingsmønster og arbeidsmarkedstilpasning blant nyutdannede kandidater
Arnesen, Clara Åse (NIFU-rapport;7-2003, Research report, 2003-09)Formålet med denne rapporten er å undersøke i hvilken grad nyutdannede kandidater blir værende i den regionen de ble utdannet i, og hva som kan være årsaken(e) til forskjeller mellom læresteder/regioner når det gjelder i ... -
Overgang fra utdanning til arbeid - en vanskelig og tidkrevende prosess?
Arnesen, Clara Åse (NIFU skriftserie;1997:28, Research report, 1997-11)NIFU har siden 1972 gjennomført undersøkelser av nyutdannede kandidater. Denne rapporten inneholder en del resultater fra Kandidatundersøkelsen 1996.Formålet med rapporten er å studere overgangsfasen mellom utdanning og ... -
Personellsituasjonen i sosialtjenesten og barneverntjenesten
Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje (NIFU-rapport;13-2000, Research report, 2000-08)Bakgrunnen for dette prosjektet er handlingsplanen for sosialtjenestens førstelinje, Kunnskap og brubygging, som Regjeringen la fram i 1998. Kompetanse- og personellrettede tiltak står sentralt i denne planen, og Sosial- ... -
Prestasjonsutvikling fra ungdomsskolen til første året i videregående opplæring: Delrapport 3 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2012-36, Research report, 2012-10)Formålet med denne rapporten er å se i hvilken grad elevenes prestasjonsutvikling fra grunnskolens tiende trinn til første trinn i videregående opplæring VG1 påvirkes av forhold ved skole og familie. -
Profesjonsutdannedes overgang fra utdanning til arbeid: Arbeidsmarkedstilpasning, yrkesverdier og tilfredshet med arbeid og utdanning
Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2012-13, Research report, 2012-02)Formålet med denne rapporten er å presentere hovedresultater fra «Kandidatundersøkelsen av profesjoner». Dette er en undersøkelse av ti ulike grupper kandidater som fullførte en høyere utdanning våren 2008. De fleste av ... -
Skills utilisation at work, the quality of the study programme and fields of study
Støren, Liv Anne; Arnesen, Clara Åse (Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper examines the factors that may have impact on the extent to which the knowledge and skills of master’s degree graduates in Norway are utilised at work, three years after graduation. The focus is on the impact of ... -
Spill på flere strenger: Kandidatundersøkelse blant personer utdannet i skapende og utøvende musikk
Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica; Hovdhaugen, Elisabeth; Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2014-10, Research report, 2014-03)Denne rapporten omhandler studenter og kandidater i utøvende musikkutdanning og er laget på oppdrag av Musikkhøgskolen og syv andre institusjoner som alle har det til felles at de har masterutdanning i utøvende musikk. -
Studiesituasjon og studentøkonomi. Norske resultater fra den europeiske studentundersøkelsen Eurostudent IV
Arnesen, Clara Åse; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2011-33, Research report, 2011-09-01)Denne rapporten er den norske rapporteringen fra Eurostudent IV. Eurostudent er en europeisk studentundersøkelse som samler inn sammenlignbare data om sosiale og økonomiske vilkår for studenter i høyere utdanning. Prosjektet ... -
Teknologer, realister og økonomer på arbeidsmarkedet: Kandidatundersøkelse tre år etter fullført utdanning blant teknologer, realister og økonomer
Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU-rapport;2015:30, Research report, 2015-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra en undersøkelse som ble gjennomført vinteren/våren 2015 blant personer som fullførte teknologiske, naturvitenskapelige og økonomisk-administrative utdanninger våren 2012. ... -
Tre år etter mastergraden - arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med jobb og utdanning: Kandidatundersøkelse av mastergradskandidater og psykologer fra universitetene
Arnesen, Clara Åse; Støren, Liv Anne; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU rapport;2013-41, Research report, 2013-11)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av kandidater som ble uteksaminert fra universitetene våren 2010. Den omhandler personer med en masterutdanning i humanistiske fag, rettsvitenskap (juss), samfunnsfag, ... -
Utdanning og arbeidsmarked 2002
Arnesen, Clara Åse; Sandberg, Nina (Utdanning og arbeidsmarked;2002, Report, 2002-09)Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk Institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ... -
Utviklingen på arbeidsmarkedet for nyutdannede akademikere
Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:12, Working Paper, 2005-04)Formålet med dette arbeidsnotatet er å gi et informasjonsgrunnlag om utviklingen i arbeidsmarkedet for nyutdannede kandidater fra høyere utdanning. Notatet retter seg mot planleggere i utdanningssystemet, rådgivere i ... -
Virkninger av en vanskelig overgang fra utdanning til arbeid for den seinere yrkeskarrieren: Betydningen av kjønn og type utdanning
Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP rapport;2009-5, Research report, 2008-12)Formålet med denne rapporten er å studere i hvilken grad problemer i overgangen mellom utdanning og arbeid har konsekvenser for kandidatenes seinere yrkeskarriere. Det fokuseres spesielt på hvorvidt eventuelle overgangsproblemer ... -
Åtte år ut i karriereløpet – har mennene løpt fra kvinnene? En analyse av høyere grads kandidater som avsluttet utdanningen våren 2000
Arnesen, Clara Åse (NIFU STEP rapport;10-2010, Research report, 2010-03)Et viktig formål med denne rapporten er å studere i hvilken grad høyt utdannede kvinner og menn utvikler ulike karrierer de første åtte og et halvt årene etter endt utdanning, og hvis ja, i hvilken grad forskjellene kan ...