Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på tittel
Viser treff 1490-1509 av 2024
-
Råd for samarbeid med arbeidslivet : en underveisevaluering
(NIFU-rapport;2017:9, Research report, 2017)Norske universiteter og høgskoler ble fra 2011 pålagt å etablere Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). Formålet med denne underveisevalueringen er å undersøke om ordningen bidrar til økt og bedre samarbeid mellom ... -
Råd og sekretariat i fagskolesektoren
(NIFU Arbeidsnotat;2017:12, Working paper, 2017-10)Nasjonalt fagskoleråd ble i sin tid opprettet av Kunnskapsdepartementet for å bidra til å koordinere en løst sammensatt sektor. Fagskolerådet har tatt fatt på oppgaven og oppnådd tverrpolitisk støtte i Stortinget til målet ... -
Realfag eller ikke? Elevers motivasjon for valg og bortvalg av realfag i videregående opplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:43, Working paper, 2006-11)Denne fokusgruppestudien er finansiert av Norges forskningsråds formidlingsprogram. Studien er en kvalitativ undersøkelse av grunnkurselevers motivasjon for å velge eller velge bort realfag. Den gir ny forståelse for ungdoms ... -
Realfagslærere i skolen: Rekruttering, beholdning og avgangningsinstitusjoner.
(NIFU skriftserie;2002-5, Research report, 2002-01)I rapporten omtales rekruttering av realister over et lengre tidsrom, og vi har foretatt fremskrivninger av kandidattilgang og erstatningsbehov som belyser utviklingen fremover. Videre ser vi på avgang fra læreryrket blant ... -
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)
(NIFU-rapport;2021:20, Research report, 2021-12)Denne sluttrapporten er i likhet med tre tidligere delrapporter utarbeidet på grunnlag av evalueringen av strategien Tett på realfag som NIFU har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Hovedtemaer i sluttrapporten ... -
Realkompetansestudenters bortvalg og studiepoengproduksjon
(NIFU STEP-rapport;6-2005, Research report, 2005-12)Denne rapporten setter fokus på de som begynte i høyere utdanning høsten 2001 på bakgrunn av sin realkompetanse. Det undersøkes hva som kjennetegner disse realkompetansestudentene i forhold til studenter med generell ... -
Realkompetansevurdering i praksis: erfaringer fra casestudier
(NIFU-rapport;2018:11, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell, ... -
Realkompetansevurdering: En studie av systemet for vurdering av realkompetanse i utdanning og arbeidsliv
(NIFU-rapport;2018:10, Research report, 2018-06)Foreliggende rapport har som mål å skaffe til veie ny og oppdatert informasjon om bruk, hindringer og utbytte av realkompetansevurdering. Realkompetanse er definert som all kompetanse en person har tilegnet seg gjennom ... -
Realnedgang i FoU-utgifter, men flere FoU-årsverk i instituttsektoren
(NIFU Innsikt;2021-18, Others, 2021-12-03)FoU-utgiftene i instituttsektoren hadde en realnedgang på rundt 3 prosent i 2020, mens det var en liten økning i utførte FoU-årsverk. Nedgangen i FoU-utgiftene gjaldt lavere driftsutgifter, en nedgang som kan tilskrives ... -
Recycling or prevention of waste? Addressing the food waste challenge in the right end
(NIFU Insight;2018-1, Others, 2018-05-28)Trying to solve the world’s food waste problem is a complex task. Food waste management is becoming more sustainable, but so far, many efforts have targeted recycling food waste rather than preventing food from becoming ... -
Reducing the gender gap in early learning: Evidence from a field experiment in Norwegian preschools
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Substantial gender differences in key academic skills appear even before children start formal schooling. Although increasing investments in early-childhood programs is motivated by efforts to promote equality of opportunity ... -
Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst
(Chapter; Peer reviewed, 2019)Strukturmeldingen, som ble lagt frem våren 2015, la grunnlaget for en stor fusjonsprosess i norsk høyere utdanning. Meldingen ble lansert med forslag om å redusere antallet institusjoner for høyere utdanning i Norge for å ... -
Regional and sectoral variations in the ability to attract funding from the European Union’s Seventh Framework Program and Horizon 2020
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The funding from the European Union’s Framework Programs for Research and Innovation (EU FPs) is skewed across European countries and institutions. The goal of this article is to deepen our understanding of this skewness ... -
Regional policy development based on new research directions
(NIFU Insight;2018-2, Others, 2018-05-29)Addressing climate change is one of the grand societal challenges of our time. It requires a concerted effort of innovation, industrial and environmental policy. In order to achieve green restructuring at regional level, ... -
Regional Resource Centres of Special Education
(Publin report;D13-3, Research report, 2005-01) -
Regionale forskjeller i kompetansebehov
(NIFU Innsikt;2019-11, Others, 2019-04-12)Det er små regionale forskjeller i hvilket fagfelt norske virksomheter ønsker å rekruttere fra. Unntaket fra dette er økonomisk administrative fag som har et vesentlig større nedslagsfelt i Oslo og Akershus enn i de andre ... -
Regionale forskningsfond – ny infrastruktur for regional forskningsforvaltning. Sluttrapport fra følgeevalueringen av regionale forskningsfond
(NIFU rapport;2013-45, Research report, 2013-12-19)Etter fire års drift kan det konkluderes med at regionale forskningsfond er en veletablert ordning som fungerer i henhold til målene. Alle de sentrale elementene i ordningen er på plass, arbeidet er godt forankret i regionene ... -
Regionale forskningsmidler i Helse Sør-Øst RHF: Evaluering av ressursbruk og habilitet i tildelingsprosessen
(NIFU rapport;2013-22, Research report, 2013-05)I denne rapporten gjennomgås søknads- og vurderingsprosessen som benyttes ved tildeling av forskningsmidler i Helse Sør-Øst RHF. Evalueringen er utført på oppdrag fra Helse Sør-Øst RHF og har vekt på habilitetshåndtering ... -
Regionalisering av kompetanse. Evaluering av regionale kompetansesentre i Helse Vest
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:35, Working Paper, 2005-06)Kompetansesentrene i Helse Vest holder gjennomgående et høyt faglig nivå og tilbyr tjenester av god faglig kvalitet, som er relevante og oppleves som nyttige av brukerne. Det finnes imidlertid et klart utviklingspotensiale ... -
Rekruttering av kvinnelige forskere : Endringer og karriereveier de siste 20 år
(NIFU skriftserie;1997:21, Research report, 1997-07)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) fikk i 1996 i oppdrag av Sekretariatet for kvinneforskning i Norges forskningsråd (SKF) å kartlegge kvinner og likestilling i forskningen. Hensikten med kartleggingen ...