Blar i Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på dokumenttype "Working paper"
Viser treff 101-120 av 182
-
Kvinner i kunstfagene: Statistikk om kjønnsbalansen i kunstfaglig utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:19, Working paper, 2016-12)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kvinner i kunstutdanningene, og er en del av prosjektet «Kjønn og Skjønn i Kunstfagene» i regi av Det kunstfaglige fakultet ved Universitetet i Tromsø. Prosjektet inngår i ... -
La oss snakke om F, U og innovasjon i forvaltningen: Forskning og utviklingsarbeid i statlige organer med annen hovedaktivitet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:4, Working paper, 2022-07)Dette notatet presenterer resultatet av en utviklingsoppgave under NIFUs statistikkavtale med Norges forskningsråd. NIFU har undersøkt omfanget av forskning og utviklingsarbeid (FoU) i statlige forvaltningsorganer, presisert ... -
Likestilling blant professorene : Simulering av likestilling blant professorer ved norske universiteter og høgskoler
(NIFU Arbeidsnotat;2018:1, Working paper, 2018-01)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om kjønnsbalansen blant professorer ved norske universiteter og høgskoler, samt en simulering som undersøker hvor mange av de nye professorene som må være kvinner for å oppnå en ... -
Likestillingsscenarier for UoH-sektoren
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:44, Working paper, 2006-11)NIFU STEP fikk sommeren 2006 i oppdrag fra Universitets- og høgskolerådet ved Komite for integreringstiltak - kvinner i forskning, å gjennomføre et kortvarig prosjekt med arbeidstittelen: "Likestillingsscenarier i høyere ... -
Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen
(NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:8, Working paper, 2016-06)Kunnskapsdepartementet oppnevnte ekspertgruppen om lærerrollen den 27.07.2015. Formålet var å frembringe et kunnskapsgrunnlag som gir innsikt i og forståelse av den rollen dagens lærere har i skolen. Ekspertgruppen har ... -
Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2021:6, Working paper, 2021-06)Dette arbeidsnotatet er fjerde delrapportering i prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet inkluderer en analyse av relevante tall fra ... -
Læring i arbeidslivet: Et innblikk i hvordan Spekter-medlemmer jobber med kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling
(NIFU Arbeidsnotat;2021:19, Working paper, 2021-12)Denne rapporten er resultatet av et oppdrag for Arbeidsgiverforeningen Spekter. Målet har vært å få en bedre forståelse for hvordan læring i arbeidslivet foregår, og en oppdatert oversikt over hvordan noen av Spekters ... -
Lønnsforskjell mellom kvinner og menn 1999 og 2009
(NIFU-arbeidsnotat;2011:10, Working paper, 2011-10)Formålet med prosjektet var primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ... -
Mangfoldstatistikk: Statistikk om innvandrere og etterkommere av innvandrere i norsk forskning og høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:17, Working paper, 2016-11)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om mangfold, i betydningen innvandringsstatus, blant de tilsatte i norsk forskning og høyere utdanning. Statistikken er fremstilt av Statistisk sentralbyrå (SSB) og NIFU i fellesskap, ... -
MatAdapt – erfaringer fra pilotering av en adaptiv digital læringsressurs i matematikk for elever i videregående skole
(NIFU Arbeidsnotat;2017:6, Working paper, 2017-06)Prosjektet «Evaluering av adaptiv digital læring i matematikk» ble innvilget støtte fra Regionale Forskningsfond Hovedstadsregionen våren 2014. Prosjektets formål har vært å kartlegge elevenes læringsutbytte av den adaptive ... -
Mer mangfoldstatistikk. Statistikk om innvandrere og etterkommere av innvandrere i norsk forskning og høyere utdanning. Revidert utgave.
(NIFU Arbeidsnotat;2017:4, Working paper, 2017-04)Dette arbeidsnotatet inneholder statistikk om mangfold, i betydningen innvandringsstatus, blant de tilsatte i norsk forskning og høyere utdanning. Statistikken er fremstilt av Statistisk sentralbyrå (SSB) og NIFU i fellesskap, ... -
Mindre interesse for forskning blant mastergradskandidater?
(NIFU Arbeidsnotat;2017:13, Working paper, 2017-11)Dette notatet er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. Det belyser interessen for en forskerkarriere blant nyutdannede mastergradskandidater på to ulike tidspunkter, senhøsten 2013 og 2015. Analysene er basert på NIFUs ... -
Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere
(Working paper, 2017-03)Notatet gjennomgår og drøfter ulike modeller for tilpasset fagopplæring rettet mot voksne innvandrere uten fast tilknytning til arbeidsmarkedet. Oppdragsgiver har vært Arbeids- og velferdsetaten, og oppdraget er uformet ... -
Når timene telles. Tidsbruksundersøkelsen 2021
(NIFU arbeidsnotat;2021-15, Working paper, 2021-11-26)Dette arbeidsnotatet presenterer resultatene fra tidsbruksundersøkelsen for det vitenskapelige og faglige personalet ved landets universiteter og høgskoler for undervisningsåret 2020–2021. Vi ser særlig på hvordan de ansatte ... -
Nettbasert videreutdanning 2009–2019: vekst og kvalitet. Statistisk kartlegging basert på data fra Database for statistikk om høgre utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2021:4, Working paper, 2021-03)I dette prosjektet er det foretatt en statistisk kartlegging av utviklingen i omfanget av nettbasert videreutdanning for perioden 2009–2019 fordelt på fag, basert på opplysninger fra DBH. Kartleggingen belyser også kvalitet ... -
NHOs Kompetansebarometer 2017 : Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2017
(NIFU Arbeidsnotat;2017:7, Working paper, 2017-08)Dette arbeidsnotatet presenterer noen hovedresultater fra NHOs kompetansebarometer for 2017. Kompetansebarometeret er en spørreundersøkelse om kompetansebehov til alle NHOs bedrifter. Kartleggingen har vært gjennomført ... -
NMBUs satsing på fremragende forskning og utdanning : En kvalitativ evaluering
(NIFU Arbeidsnotat;2019:16, Working paper, 2019-10)Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) har etablert en satsing på fremragende forskning og utdanning (FFU) for perioden 2015–2019. Formålet er å gi vitenskapelig ansatte økte muligheter til å utvikle seg som ... -
Noen er innom, få blir, enkelte når til topps: En statistisk undersøkelse av høytutdannedes karriere ved forskningsinstitusjonene
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:10, Working paper, 2006-03)Det foreliggende notat gir en beskrivelse av rekrutteringen av høyere grads kandidater til forskningsstipendiatstillinger ved universiteter, høgskoler og andre forskningsinstitusjoner. De ulike utdanningsgruppene sammenlignes ... -
Norden som forsknings- og innovasjonspolitisk foregangsregion. Med fokus på Danmark og Norge
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:50, Working paper, 2006-12-15)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag av Kunnskapsdepartementet (KD). Den bygger på NIFU STEPs deltakelse i de EU-finansierte prosjektene TrendChart og Erawatch. KD ønsket et notat som med utgangspunkt i disse prosjektene. ... -
Nordisk kvalitetssikring av høyere utdanning. Muligheter for gjensidig godkjenning og økt samarbeid?
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:16, Working paper, 2006-04)Som vist i dette notatet, er joint degrees et fenomen som synes å bli stadig mer aktuelt og utbredt, både i nordisk men også i europeisk sammenheng. Fordelene med slike studieprogrammer synes å være mange, der både studenter, ...