Now showing items 21-40 of 102

    • Evaluering av forskningsinnsatsen i Helse Øst 

      Brofoss, Karl Erik; Søgnen, Randi (NIFU STEP-rapport;2008-43, Research report, 2008-10)
      Det tidligere Helse Øst har siden 2004 delt ut betydelige forskningsmidler til helseforetakene i regionen. I forbindelse med tildeling av forskningsmidler for 2007 ba styret i Helse Øst om en evaluering av effekten av ...
    • Evaluering av forsøk med praksisbrev: Delrapport 1 2009 

      Markussen, Eifred; Høst, Håkon; Evensen, Miriam; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-32, Research report, 2009-11)
      Fra og med skoleåret 2007-2008 ble det innført et forsøk med praksisbrev i tre lærefag i tre fylkeskommuner. Fra skoleåret 2008-2009 ble antall læreplaner utvidet til 16 og det ble åpnet opp for fri benyttelse av disse ...
    • Evaluering av Geminisenter-ordningen: en viktig ordning med uutnyttet potensial 

      Aanstad, Siri; Borlaug, Siri Brorstad (NIFU-rapport;2017:14, Research report, 2017-06)
      Geminisenter-ordningen ble etablert av NTNU og SINTEF i 2003 for å styrke samarbeidet mellom institusjonene på faggruppenivå. Siden har Universitetet i Oslo og St. Olavs Hospital kommet med i ordningen, som har som formål ...
    • Evaluering av handlingsplanen for mer entreprenørskap blant kvinner 

      Spilling, Olav R.; Lauritzen, Tonje; Hagen, Svein Erik; Bjørnåli, Ekaterina (NIFU rapport;2011-20, Research report, 2011-06-14)
      I denne rapporten presenteres en midtveisevaluering av handlingsplanen for mer entreprenørskap blant kvinner som gjelder for perioden 2008-2013. Formålet med evalueringen er å gjennomgå hvordan planen har blitt fulgt opp, ...
    • Evaluering av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø 

      Kårstein, Asbjørn; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU rapport;2013-26, Research report, 2013-05-30)
      Denne rapporten presenterer resultatene fra evalueringen av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø, som særlig har omfattet studenters og virksomheters opplevde utbytte av ordningen. Hovedkonklusjonen i evalueringen ...
    • Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 2 

      Høst, Håkon; Arnesen, Clara Åse; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;3-2010, Research report, 2010-01)
      Den forliggende rapporten følger opp og oppdaterer mye av det som ble presentert i den første underveisrapporten fra NIFU STEP (Høst m.fl. 2009), men tar også opp noen nye tema, blant annet etter- og videreutdanning. ...
    • Evaluering av Kunnskapssenter for utdanning 

      Bugge, Markus; Wollscheid, Sabine; Stensaker, Bjørn (NIFU-rapport;2016:12, Research report, 2016-04)
      Evalueringen er spesielt bedt om å vurdere Forskningsrådets håndtering av oppdraget om etablering av Kunnskapssenter for utdanning, rådets vertskapsrolle for senteret, samt vurdere om Kunnskapssenterets virksomhet er i ...
    • Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagundervisning 

      Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2014-20, Research report, 2014-07)
      NIFU har evaluert Lektor2-ordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet ...
    • Evaluering av maritim høyskoleutdanning : En pilotstudie 

      Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;1997:10, Research report, 1997-03)
      Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet satte høsten 1996 ned et evalueringsutvalg med mandat å gjennomgå forsøksordningen med norsk maritim høgskoleutdanning. Dette utvalget ba i sin tur NIFU vurdere hvordan man ...
    • Evaluering av Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL): Aktivitet og kvalitet 

      Schwach, Vera; Bergene, Ann Cecilie; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU-rapport;2021:6, Research report, 2021-02)
      På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU evaluert ordningen med Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Målet er å styrke forskningskompetanse og kunnskapsgrunnlag i lærerutdanningene. NAFOL skulle bidra til ...
    • Evaluering av Norges forskningsråds satsing på avansert vitenskapelig utstyr 

      Godø, Helge (NIFU Skriftserie;2001-4, Research report, 2001-04)
      Denne rapporten presenterer resultatene av en evaluering av Norges forskningsråds satsning på avansert vitenskapelig utstyr. Satsningen, som ble startet i 1996, er også kjent som Utstyrsutvalget – hverdagsnavnet på ordningen, ...
    • Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering 

      Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Pedersen, Cathrine (NIFU Arbeidsnotat;2020:2, Working paper, 2020-04)
      Det foreliggende arbeidsnotatet fra NIFU er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og er tredje delrapportering i det fireårige prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet». Arbeidsnotatet inkluderer en analyse ...
    • Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport 

      Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Skålholt, Asgeir (NIFU-rapport;2022:12, Research report, 2022-10)
      Denne sluttrapporten er, i likhet med fire tidligere delrapporter, utarbeidet som en del av prosjektet Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU gjennomfører denne evalueringen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. ...
    • Evaluering av ordningen med fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger 

      Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild (NIFU-rapport;2016:7, Research report, 2016-03)
      Universitetet i Stavanger (UiS) har hatt ulike styrings- og ledelsesmodeller siden etableringen av det nye universitetet i 2005. I 2011 ble det gjeninnført styrer på både fakultets- og instituttnivå ved universitetet, og ...
    • Evaluering av OT i Akershus: Organisering, ressursbruk, resultater 

      Sandberg, Nina (NIFU skriftserie;1998:16, Research report, 1998-09)
      Denne rapporten evaluerer Oppfølgingstjenesten (OT) i Akershus, som er en fylkeskommunal tjeneste etablert i forbindelse med reform 94. Formålet med OT er å gi hjelp og veiledning til alle mellom 16 og 19 år som ikke er i ...
    • Evaluering av Pedagogisk Utviklingsprogram (PEDUP) ved NTNU 

      Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;24-2007, Research report, 2007-05)
      NTNU ved program for lærerutdanning (PLU) har bedt NIFU STEP om å gjøre en ekstern vurdering av det pedagogiske utviklingsprogrammet (PEDUP) ved universitetet. Evalueringen er basert på en kombinasjon av intervjuer med ...
    • Evaluering av Ph.d.-rådet – et initiativ til styrket uddannelsesforskning rettet mod folkeskolen 

      Kyvik, Svein; Prøitz, Tine Sophie; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:17, Research report, 2015-05)
      Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning ble opprettet i 2011 etter initiativ av Folketinget. I henhold til Globaliseringsavtalen 2011-12 er formålet å styrke utdannelsesforskning rettet mot folkeskolen gjennom utdannelse av ...
    • Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013 

      Carlsten, Tone Cecilie; Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2014-4, Research report, 2014-03-01)
      NIFU har evaluert Program for skolebibliotekutvikling for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet juni 2013 til mars 2014. Den bygger på besøk og dybdeintervjuer ved Universitetet i Agder og ved ...
    • Evaluering av Prosjekt dobbel-kompetanse i psykologi: Gjennomføring og anvendelse av det kombinerte syvårige studieløpet for spesialistgodkjenning og ph.d.-graden 

      Ramberg, Inge; Arnesen, Clara Åse (NIFU rapport;2014-13, Research report, 2014-03)
      Denne evalueringsrapporten vurderer resultatene av Prosjekt dobbelkompetanse i psykologi. Prosjektet har til formål å fremme rekrutteringen av søkere til stillinger ved universiteter, høyskoler og helsevesenet med både ...
    • Evaluering av Studiesenteret Finnsnes 

      Brandt, Ellen (NIFU Skriftserie;2001-5, Research report, 2001-04)
      NIFU har på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Avdeling for voksenopplæring og studiefinansiering, foretatt en begrenset evaluering av effektene av virksomheten ved Studiesenteret Finnsnes. Følgende ...