Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Subject "Evaluering"
Now showing items 21-40 of 102
-
Evaluering av forskningsinnsatsen i Helse Øst
(NIFU STEP-rapport;2008-43, Research report, 2008-10)Det tidligere Helse Øst har siden 2004 delt ut betydelige forskningsmidler til helseforetakene i regionen. I forbindelse med tildeling av forskningsmidler for 2007 ba styret i Helse Øst om en evaluering av effekten av ... -
Evaluering av forsøk med praksisbrev: Delrapport 1 2009
(NIFU STEP rapport;2009-32, Research report, 2009-11)Fra og med skoleåret 2007-2008 ble det innført et forsøk med praksisbrev i tre lærefag i tre fylkeskommuner. Fra skoleåret 2008-2009 ble antall læreplaner utvidet til 16 og det ble åpnet opp for fri benyttelse av disse ... -
Evaluering av Geminisenter-ordningen: en viktig ordning med uutnyttet potensial
(NIFU-rapport;2017:14, Research report, 2017-06)Geminisenter-ordningen ble etablert av NTNU og SINTEF i 2003 for å styrke samarbeidet mellom institusjonene på faggruppenivå. Siden har Universitetet i Oslo og St. Olavs Hospital kommet med i ordningen, som har som formål ... -
Evaluering av handlingsplanen for mer entreprenørskap blant kvinner
(NIFU rapport;2011-20, Research report, 2011-06-14)I denne rapporten presenteres en midtveisevaluering av handlingsplanen for mer entreprenørskap blant kvinner som gjelder for perioden 2008-2013. Formålet med evalueringen er å gjennomgå hvordan planen har blitt fulgt opp, ... -
Evaluering av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø
(NIFU rapport;2013-26, Research report, 2013-05-30)Denne rapporten presenterer resultatene fra evalueringen av Internship-ordningen ved Universitetet i Tromsø, som særlig har omfattet studenters og virksomheters opplevde utbytte av ordningen. Hovedkonklusjonen i evalueringen ... -
Evaluering av Kompetanseløftet 2015. Underveisrapport 2
(NIFU STEP rapport;3-2010, Research report, 2010-01)Den forliggende rapporten følger opp og oppdaterer mye av det som ble presentert i den første underveisrapporten fra NIFU STEP (Høst m.fl. 2009), men tar også opp noen nye tema, blant annet etter- og videreutdanning. ... -
Evaluering av Kunnskapssenter for utdanning
(NIFU-rapport;2016:12, Research report, 2016-04)Evalueringen er spesielt bedt om å vurdere Forskningsrådets håndtering av oppdraget om etablering av Kunnskapssenter for utdanning, rådets vertskapsrolle for senteret, samt vurdere om Kunnskapssenterets virksomhet er i ... -
Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagundervisning
(NIFU rapport;2014-20, Research report, 2014-07)NIFU har evaluert Lektor2-ordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet ... -
Evaluering av maritim høyskoleutdanning : En pilotstudie
(NIFU skriftserie;1997:10, Research report, 1997-03)Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet satte høsten 1996 ned et evalueringsutvalg med mandat å gjennomgå forsøksordningen med norsk maritim høgskoleutdanning. Dette utvalget ba i sin tur NIFU vurdere hvordan man ... -
Evaluering av Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL): Aktivitet og kvalitet
(NIFU-rapport;2021:6, Research report, 2021-02)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU evaluert ordningen med Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Målet er å styrke forskningskompetanse og kunnskapsgrunnlag i lærerutdanningene. NAFOL skulle bidra til ... -
Evaluering av Norges forskningsråds satsing på avansert vitenskapelig utstyr
(NIFU Skriftserie;2001-4, Research report, 2001-04)Denne rapporten presenterer resultatene av en evaluering av Norges forskningsråds satsning på avansert vitenskapelig utstyr. Satsningen, som ble startet i 1996, er også kjent som Utstyrsutvalget – hverdagsnavnet på ordningen, ... -
Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering
(NIFU Arbeidsnotat;2020:2, Working paper, 2020-04)Det foreliggende arbeidsnotatet fra NIFU er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og er tredje delrapportering i det fireårige prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet». Arbeidsnotatet inkluderer en analyse ... -
Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport
(NIFU-rapport;2022:12, Research report, 2022-10)Denne sluttrapporten er, i likhet med fire tidligere delrapporter, utarbeidet som en del av prosjektet Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU gjennomfører denne evalueringen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. ... -
Evaluering av ordningen med fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger
(NIFU-rapport;2016:7, Research report, 2016-03)Universitetet i Stavanger (UiS) har hatt ulike styrings- og ledelsesmodeller siden etableringen av det nye universitetet i 2005. I 2011 ble det gjeninnført styrer på både fakultets- og instituttnivå ved universitetet, og ... -
Evaluering av OT i Akershus: Organisering, ressursbruk, resultater
(NIFU skriftserie;1998:16, Research report, 1998-09)Denne rapporten evaluerer Oppfølgingstjenesten (OT) i Akershus, som er en fylkeskommunal tjeneste etablert i forbindelse med reform 94. Formålet med OT er å gi hjelp og veiledning til alle mellom 16 og 19 år som ikke er i ... -
Evaluering av Pedagogisk Utviklingsprogram (PEDUP) ved NTNU
(NIFU STEP-rapport;24-2007, Research report, 2007-05)NTNU ved program for lærerutdanning (PLU) har bedt NIFU STEP om å gjøre en ekstern vurdering av det pedagogiske utviklingsprogrammet (PEDUP) ved universitetet. Evalueringen er basert på en kombinasjon av intervjuer med ... -
Evaluering av Ph.d.-rådet – et initiativ til styrket uddannelsesforskning rettet mod folkeskolen
(NIFU-rapport;2015:17, Research report, 2015-05)Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning ble opprettet i 2011 etter initiativ av Folketinget. I henhold til Globaliseringsavtalen 2011-12 er formålet å styrke utdannelsesforskning rettet mot folkeskolen gjennom utdannelse av ... -
Evaluering av Program for skolebibliotekutvikling 2009-2013
(NIFU rapport;2014-4, Research report, 2014-03-01)NIFU har evaluert Program for skolebibliotekutvikling for Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet juni 2013 til mars 2014. Den bygger på besøk og dybdeintervjuer ved Universitetet i Agder og ved ... -
Evaluering av Prosjekt dobbel-kompetanse i psykologi: Gjennomføring og anvendelse av det kombinerte syvårige studieløpet for spesialistgodkjenning og ph.d.-graden
(NIFU rapport;2014-13, Research report, 2014-03)Denne evalueringsrapporten vurderer resultatene av Prosjekt dobbelkompetanse i psykologi. Prosjektet har til formål å fremme rekrutteringen av søkere til stillinger ved universiteter, høyskoler og helsevesenet med både ... -
Evaluering av Studiesenteret Finnsnes
(NIFU Skriftserie;2001-5, Research report, 2001-04)NIFU har på oppdrag fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Avdeling for voksenopplæring og studiefinansiering, foretatt en begrenset evaluering av effektene av virksomheten ved Studiesenteret Finnsnes. Følgende ...