Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Document Types "Working paper"
Now showing items 161-180 of 182
-
Teknologer i norsk næringsliv 1995-2001
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:8, Working paper, 2006-03)Målet med denne rapporten er å gi en kort beskrivelse av fordeling av avansert teknisk-naturvitenskapelig kompetanse i det norske næringslivet. -
The policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway : Case study contribution to the OECD Tip knowledge transfer and policies project
(NIFU Working Paper;2019:15, Working paper, 2019-08)This working paper presents the findings from a study of the policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway. The working paper was commissioned by the Ministry of Education and Research as a ... -
Tidsbruksundersøkelse for universiteter og høgskoler : En kartlegging av tidsbruk blant vitenskapelig og faglig tilsatte i 2016
(NIFU Arbeidsnotat;2018:2, Working paper, 2018-04)NIFU og NOKUT gjennomførte i 2017 Tidsbruksundersøkelsen og Underviserundersøkelsen i fellesskap. Undersøkelsen ble utført av NOKUT og inneholdt to deler. Den første delen dreide seg i hovedsak om en skjønnsmessig fordeling ... -
Til elevens beste? Noen lærere og foreldres synspunkter på og vurderinger av spesialundervisning etter enkeltvedtak
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:39, Working paper, 2006-10)Dette prosjektet er en kvalitativ utdypning av den store brukerundersøkelsen av norsk spesialundervisning som NIFU STEP utførte på oppdrag for Utdanningsdirektoratet i 2004 og som resulterte i rapporten Eleven i fokus? En ... -
Tilgjengelighet av publiserte instrumenter for potensielle temaer i Elevundersøkelsen: Forstudie for Utdanningsdirektoratet
(NIFU Arbeidsnotat;2022:3, Working paper, 2022-11)Utdanningsdirektoratet ønsker å revidere Elevundersøkelsen. I denne prosessen har Utdanningsdirektoratet valgt ut temaer basert på juridisk hjemmel i opplæringsloven og læreplanen. Som et ledd i prosessen med revidering, ... -
Undervisningsvilkår ved universitetene – En analyse av data fra CAP-undersøkelsen
(NIFU Arbeidsnotat;2016:15, Working paper, 2016-10)Dette arbeidsnotatet er laget som et dokumentasjonsnotat innenfor forskningsprosjektet «Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practises and Performances» som gjennomføres i samarbeid mellom NIFU og Institutt for ... -
Universitetenes og forskningsinstituttenes rolle i kommersialisering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:40, Working paper, 2006-11)Notatet er basert på en webbasert spørreundersøkelse blant norske universitetsforskere, intervjuer med representanter for forskningsmiljøer (institutter og universiteter) og med personale i støttestrukturen for kommersialisering, ... -
Universitets- og høgskolesektorens deltakelse i EUs 7. rammeprogram. Vurdering av strategi og organisering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:30, Working paper, 2006-09)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og er ment som bakgrunnsmateriale i forberedelsene til norsk deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og utvikling. -
Universitetspilotene - en vurdering av forsøk med næringsrettet universitetssatsing
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:45, Working paper, 2006-12)Høsten 2006 fikk NIFU STEP i oppgave å gi en vurdering av hvordan universitetspilotene hadde fungert fram til dags dato og gi noen anbefalinger i forhold til en eventuell videreføring og videreutvikling. -
The use of digital technology in higher education: A literature review
(NIFU Arbeidsnotat;2024:7, Working paper, 2024-04)The literature review study presented in this working paper is part of a larger research project on the pedagogical use of digital technology in higher education (DIGITEK-HU). The project is conducted by NIFU in collaboration ... -
Utdanningsforskere og nylig avlagte doktorgrader. En gjennomgang av doktorgrader avlagt i perioden 2008-våren 2011
(NIFU-arbeidsnotat;2011:11, Working paper, 2011-11-25)NIFU har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet kartlagt doktorgrader avlagt av utdanningsforskere i forbindelse med kartleggingen av ressurser til utdanningsforskning i 2009. Doktorgradsavhandlingene er dernest klassifisert ... -
Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning
(NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ... -
Utenlandske doktorgradskandidater ved NTNU i 2007, 2008 og 2009 og deres videre karriere i norsk akademia
(NIFU-arbeidsnotat;2011:7, Working paper, 2011-11-08)På oppdrag fra Tekna og NTNU har NIFU laget en kommentert tabellsamling om utenlandske og norske doktorgradskandidater innenfor realfag og teknologi ved NTNU som disputerte i 2007, 2008 og 2009. Doktorandene var tilknyttet ... -
Utvalgsseleksjon og manglende data. Noen metodemessige utfordringer
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:48, Working paper, 2006-12)Arbeidsnotatet diskuterer noen metodemessige utfordringer ved håndtering av utvalgsseleksjon og manglende data, spesielt hvordan James Heckman's seleksjonsmodell kan anvendes for dette formålet. Arbeidsnotatet er skrevet ... -
Utvikling av slagkraftige innovasjonsstrategier i BAE-næringen: Statistikkressurser og statistikkbehov
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:13, Working paper, 2006-04)Formålet med dette notatet er å se på forholdet mellom de statistikkressurser som i dag er tilgjengelige for analyser av bygg-, anleggs- og eiendomsnæringen, og de behovene man har for slike ressurser. Vi skisserer noen ... -
Vekt på forskningskvalitet: En mulig utvidelse av publiseringsindikatoren med en siteringsindikator
(NIFU-arbeidsnotat;2016:9, Working paper, 2016-06-28)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag for Kunnskapsdepartementet, som ønsket en utredning av en mulig siteringsindikator til bruk i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. Rapporten beskriver alternativer ... -
Visualizing the Evolving Fit of Education and Economy : The Case of ICT Education in Norway
(NIFU Arbeidsnotat;2020:1, Working paper, 2020-01)Our study suggests a pattern of methodological steps aimed at an efficient visualization of the fit between an education and an economy. The steps help to detect cross-sectoral skills, originating in a given education path, ... -
Vitenskapelig publisering ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES): En analyse av instituttets publisering i perioden 1991–2015
(NIFU Arbeidsnotat;2016:14, Working paper, 2016-10)På oppdrag fra Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) har NIFU gjennomført en analyse av den vitenskapelige publiseringen ved instituttet. Analysen omfatter perioden 1991-2015. -
Vitenskapelig publisering ved Norsk Polarinstitutt : En analyse av instituttets publisering i perioden 2011–2018
(NIFU Arbeidsnotat;2019:17, Working paper, 2019-09)På oppdrag fra Norsk Polarinstitutt (NP) har NIFU gjennomført en analyse av den vitenskapelige publiseringen ved instituttet. Analysen omfatter perioden 2011–2018. I dette korte notatet presenterer vi noen hovedresultater ... -
Vitenskapelig publisering ved Universitetet i Bergen. En analyse av internasjonal tidsskriftspublisering og siteringshyppighet for perioden 2000-2004
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:6, Working paper, 2006-01)Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen gjennomførte i 2002/2003 en undersøkelse av den vitenskapelige publiseringen ved fakultetet for perioden 1995-2000. Arbeidet var et ledd i fakultetets ...