Browsing Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning by Document Types "Working paper"
Now showing items 121-140 of 182
-
Norsk klimaforskning. En undersøkelse av innsats og ressursbruk i 2005
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:20, Working paper, 2006-06)På oppdrag fra Norges forskningsråd har NIFU STEP kartlagt ressursinnsatsen i norsk klimaforskning for 2005. Prosjektet er gjennomført i dialog med oppdragsgiver. Kartleggingen omfatter universitets- og høgskolesektoren, ... -
Norske deltakeres erfaringer med og utbytte av EUs 6. rammeprogram
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:31, Working paper, 2006-10)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Norges forskningsråd og er ment som bakgrunnsmateriale i forberedelsene til norsk deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologisk utvikling. -
Norske gradsstudenter i utlandet : Hvorfor reiser de ut, og hvor søker de informasjon?
(NIFU Arbeidsnotat;2017:1, Working paper, 2017-02)På oppdrag fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) har NIFU gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse blant norske studenter i utlandet høsten 2016. Hovedformålet med for undersøkelsen var å skaffe til ... -
Norway’s scientific collaboration with China and South Korea in a global context: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Arbeidsnotat;2023:1, Working paper, 2023-08)This report presents the results of a small study commissioned by the Norwegian Ministry of Education and Research with the aim of mapping Norway’s scientific collaboration with China and South-Korea within the context of ... -
Norway’s scientific collaboration with China in a global context: An analysis based on articles in Web of Science
(NIFU Arbeidsnotat;2022:1, Working paper, 2022-03)This Working Paper presents the results of a small study commissioned by the Norwegian Ministry of Education and Research with the aim of mapping scientific collaboration between Norway and China within the context of ... -
Norwegian experiences with EuroGraduate 2022: Implementation and adaptation
(NIFU Working Paper;2023:13, Working paper, 2023-11) -
A note on survey methodology: Documentation of data from the Re-structure survey among academic staff spring 2021
(NIFU Working Paper;2021:13, Working paper, 2021-09)This note on methodology describes the questionnaire, sample and data gathering process of a survey conducted by NIFU in connection to the Re-structure project, a four-year project funded by the Research Council of Norway ... -
Nye kilder til data om forskningsaktivitet: Notat til NFRs arbeidsgruppe for bibliometri, 2023
(NIFU Arbeidsnotat;2023:10, Working paper, 2023-06)Dette arbeidsnotatet omhandler nye kilder til data om forskningsaktivitet. Notatet er utarbeidet som en del av av NIFUs rammeavtale med Norges forskningsråd om analyser og utvikling av indikatorer for det nasjonale forsknings- ... -
Nyutdannede samfunnsvitere og humanister i privat sektor. Analyser av Kandidatundersøkelsen
(NIFU-arbeidsnotat;2012:6, Working paper, 2012-11)Samfunnsviterne, akademikerforeningen for samfunnsvitere og humanister, har gitt NIFU i oppdrag å kartlegge rekrutteringen av nyutdannede samfunnsvitere og humanister til privat sektor, på basis av data fra Kandidatundersøkelsen. ... -
Næringslivets deltakelse i EUs 7. rammeprogram for forskning og teknologisk utvikling
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:32, Working paper, 2006-09)Dette er en vurdering av strategi og organisering med vekt på små og mellomstore bedrifter -
Om potensialet for å få bedriftene til å ta inn flere lærlinger. En kartlegging av norske bedrifters vurdering av lærlingordningen
(NIFU-arbeidsnotat;2012:10, Working paper, 2012-12)Rapporten er basert på en undersøkelse av norske bedrifters vurdering av lærlingordningens anvendelighet. Et utvalg på 800 bedrifter ble i september 2012 telefonintervjuet om deres syn på lærlingordningen og interessen for ... -
Oppfølging i overgangen til videregående opplæring: Kan tidlig identifisering og oppfølging av elever med fraværsproblematikk øke nærvær?
(NIFU Arbeidsnotat;2020:8, Working paper, 2020-12)Dette dokumentet er det andre arbeidsnotatet fra et forskningsprosjekt rettet mot å redusere fravær i videregående skoler i Nord-Norge. Prosjektet ble initiert våren 2016 og har pågått ut 2020. -
Organisering av klasser og undervisning i grunnskolen: Femte delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2023:6, Working paper, 2023-02)Dette arbeidsnotatet er femte delrapportering i prosjektet «Evaluering av Norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet presenterer resultater fra en utvalgsundersøkelse ... -
Organisering, styring og ledelse ved Høgskolen i Bergen
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:27, Working paper, 2006-09)I forbindelse med iverksetting av ny felles lov for offentlige og private universiteter og høgskoler sommeren 2005 ba departementet institusjonene nullstille organisasjons-, styrings- og ledelsesstrukturen for å vurdere ... -
Pandemiske prøvelser. En studie av hvordan koronapandemien har påvirket yngre forskere i Norge
(NIFU-arbeidsnotat;2021-8, Working paper, 2020-04-30)Arbeidsnotatet tar for seg hvordan pandemien har påvirket yngre forskeres arbeidssituasjon, forskningsaktiviteter og tanker om framtiden. -
Patentering fra norske universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:14, Working paper, 2006-04-06)316 forskere besvarte spørreskjemaet vi sendte ut for å verifisere koblingen mellom databasene og for å få vite mer om forskeroppfinnerne. Svarene viser at forskeroppfinnere i høy grad er mobile og samarbeider med andre ... -
Playing your way to knowledge: The impact of digital games on student learning in marketing and business studies
(NIFU Working Paper;2021:10, Working paper, 2021-08)Digital games have become an integral part of higher education. Thus, many university teachers have been increasingly using digital games, in hope to increase student motivation, engagement, and learning. This literature ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningene: Status og endringer over tid ved fem grunnskolelærerutdanninger i Norge (2019–2021)
(NIFU Arbeidsnotat;2022-2, Working paper, 2022-04)Grunnskolelærerutdanningene ved fem universiteter og høyskoler fikk i 2017 prosjektmidler fra Kunnskapsdepartementet for å styrke lærerutdanningenes arbeid med profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Prosjektene startet ... -
Progresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæring
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:9, Working paper, 2006-03-15)I dette notatet vil studieprogresjon og kompetanseoppnåelse i yrkesfagopplæringen i videregående undersøkes. Personene som inngår i undersøkelsen er de som begynte på et grunnkurs høsten 2000 og som seinere er registrert ... -
Prosjekt Innlandsuniversitetet - Faglig midtveisevaluering
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:12, Working paper, 2006-04)Høgskolen i Gjøvik, Høgskolen i Hedmark og Høgskolen i Lillehammer samarbeider med fylkeskommunene i Hedmark og Oppland om Prosjekt Innlandsuniversitetet. For å kunne søke universitetsstatus må høgskolene tilby mastergradsstudier ...