Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Skålholt, Asgeir"
Now showing items 1-20 of 25
-
Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1
Aakernes, Nina; Andresen, Silje; Bergene, Ann Cecilie; Dahlback, Jorunn; Høst, Håkon; Johannesen, Hedvig Skonhoft; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen; Vagle, Inger (NIFU-rapport;2022:8, Research report, 2022-03)Dette er første delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag som NIFU, Fafo og OsloMet utfører i samarbeid. Oppdragsgiver for evaluereringen er Utdanningsdirektoratet. Evalueringen er organisert i form av ulike ... -
Evaluering av norm for lærertetthet
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Skålholt, Asgeir; Vennerød-Diesen, Frida Felicia (NIFU Arbeidsnotat;2019:19, Working paper, 2019-10)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluerer NIFU norm for lærertetthet. Utdanningsdirektoratet har opprettet en referansegruppe for evalueringen, og dette arbeidsnotatet, som baserer seg på løsningsforslaget til NIFU, ... -
Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Pedersen, Cathrine (NIFU Arbeidsnotat;2020:2, Working paper, 2020-04)Det foreliggende arbeidsnotatet fra NIFU er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og er tredje delrapportering i det fireårige prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet». Arbeidsnotatet inkluderer en analyse ... -
Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport
Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Skålholt, Asgeir (NIFU-rapport;2022:12, Research report, 2022-10)Denne sluttrapporten er, i likhet med fire tidligere delrapporter, utarbeidet som en del av prosjektet Evaluering av norm for lærertetthet. NIFU gjennomfører denne evalueringen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. ... -
Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, første syntese
Skålholt, Asgeir; Høst, Håkon; Dahlback, Jorunn; Tønder, Anna Hagen (NIFU Innsikt;2022:3, Others, 2022-04)Denne utgaven av NIFU Innsikt bygger på første underveisrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag. Den omhandler bakgrunnen og prosessen bak læreplan- og strukturendringene i fagfornyelsen yrkesfag. I tillegg gis ... -
Fagskoleutdannedes karriereveier : Funn fra en undersøkelse av personer uteksaminert med fagskoleutdanning i 2017 og 2018
Skålholt, Asgeir; Madsen, Aleksander Årnes; Skjelbred, Siv-Elisabeth (NIFU-rapport;2020:12, Research report, 2020-03)Denne rapporten viser funn fra en spørreundersøkelse sendt til alle som fullførte fagskoleutdanninger i 2017 eller 2018. Undersøkelsen ble gjennomført november 2019. Vi undersøker arbeidsmarkedsstatus, arbeidsledighet, ... -
Forberedt for fag : En undersøkelse av prøveordning med fagopplæring i Kompetansepluss arbeid
Skålholt, Asgeir; Olsen, Dorothy Sutherland (NIFU Arbeidsnotat;2019:20, Working paper, 2019-11)Dette er NIFUs evaluering av Kompetanse Norges utprøving av fagopplæring i Kompetansepluss arbeid. Kompetansepluss arbeid er et program som har som mål å gi arbeidstakere med lave grunnleggende ferdigheter en mulighet til ... -
Gjennomgående dokumentasjon, eller opplæringsboka i ny form? Evaluering av forsøket med gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Nore, Hæge; Tønder, Anna Hagen (NIFU rapport;2012-16, Research report, 2012-03-31)Evalueringen har fulgt forsøket med gjennomgående dokumentasjon av opplæringen i fire ulike programområder i videregående opplæring gjennom hele 2011. Det omfatter Teknikk og industriell produksjon, Helse- og sosialfag, ... -
Helsefagarbeiderlærlinger i sjukehus
Skålholt, Asgeir; Høst, Håkon (NIFU rapport;2010-42, Research report, 2010-12-01)Vi kan oppsummere at det totalt sett er svært få helsefagarbeiderlærlinger som har sitt hovedopphold ved norske sjukehus. Av i alt 1000-1100 lærlinger hvert år i faget er det bare ca 70 lærlinger som er i sjukehus. Det ser ... -
Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay (NIFU rapport;2014-22, Research report, 2014-05)Prosjektet, som har vært finansiert av KS, undersøker særegenhetene ved lærlingordningen og fagopplæring i kommunesektoren. I tillegg til data fra tre fylkeskommuner, kommuner, samt opplæringskontor og tjenestesteder i ... -
Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i 3 fylker
Høst, Håkon; Seland, Idunn; Sjaastad, Jørgen; Skålholt, Asgeir (NIFU rapport;2014-7, Research report, 2014-02)Rapporten tar for seg hvordan tre fylkeskommuner, Østfold, Rogaland og Nord-Trøndelag, arbeider med å formidle søkere til læreplass. Prosjektet har hatt tre sentrale problemstillinger: 1. Hva karakteriserer ulike faser i ... -
Kryssløp fra Vg1 studiespesialisering til alle Vg2 yrkesfag: Foreløpige erfaringer
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir (NIFU-rapport;2020:27, Research report, 2020-11)Siden 2018 har det eksistert en ordning som gjør det mulig for elever fra Vg1 studiespesialisering å søke seg direkte over til Vg2 yrkesfag. Denne rapporten er basert på en gjennomgang av de foreløpige erfaringer med ordningen. -
Norske næringsklynger under finanskrisen: En studie av klyngeorganisasjonene som arenaer og aktører
Skålholt, Asgeir; Spilling, Olav R.; Thune, Taran (NIFU STEP rapport;2010-38, Research report, 2010-11-18)Utgangspunktet for arbeidet med denne rapporten er et ønske om å få kunnskap om hvordan finanskrisen har påvirket situasjonen i noen norske næringsklynger, og hvordan klyngeprosjektene som inngår i Arena- og NCE-programmene ... -
Om potensialet for å få bedriftene til å ta inn flere lærlinger. En kartlegging av norske bedrifters vurdering av lærlingordningen
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Nyen, Torgeir (NIFU-arbeidsnotat;2012:10, Working paper, 2012-12)Rapporten er basert på en undersøkelse av norske bedrifters vurdering av lærlingordningens anvendelighet. Et utvalg på 800 bedrifter ble i september 2012 telefonintervjuet om deres syn på lærlingordningen og interessen for ... -
Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Reiling, Rune Borgan; Gjerustad, Cay (NIFU-rapport;51-2014, Research report, 2014-12)Prosjektet, som har vært finansiert av Utdanningsdirektoratet, tar for seg opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen, deres organisering, deres økonomi og deres rolle i fagopplæringssystemet. Rapporten er et ledd i ... -
På veien til fagbrev. Analyser av Lærlingundersøkelsen
Nyen, Torgeir; Næss, Terje; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen (Fafo-rapport;2011:28, Research report, 2011-11)Denne rapporten gir et bilde av lærlingenes opplevelse av sitt lærings- og arbeidsmiljø. Rapporten inneholder også vurderinger av undersøkelsen som mål på kvalitet i fagopplæringen. -
Potensialet for lærlinger i statlige virksomheter
Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir (NIFU-rapport;2020:11, Research report, 2020-03)NIFU har gjennomført en undersøkelse av potensialet for lærlinger i staten. Hovedmetoden har vært en survey rettet mot personalledere i alle statlige virksomheter, det vil her si departementene med underliggende virksomheter. ... -
Relevans i fag- og yrkesopplæringen. Underveisnotat fra utviklingen av fagarbeiderundersøkelsen og arbeidsgiverundersøkelsen
Andersen, Rolf K.; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen (NIFU-arbeidsnotat;2019-5, Report, 2019-03)Et viktig mål for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene i videregående opplæring er å kvalifisere for fag og yrker i arbeidslivet. Det innebærer at kompetansen som utvikles må oppleves som relevant for utøvelsen av de ... -
Sikkerhet i komplekse prosjekter. En undersøkelse av tiltak for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i fire byggeprosjekter
Nykamp, Hilde; Skålholt, Asgeir; Ørstavik, Finn (NIFU rapport;2011-23, Research report, 2011-10-01)Denne rapporten formidler resultater fra en undersøkelse av sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i komplekse bygge- og anleggsprosjekter. På grunnlag av data samlet inn i fire slike prosjekter analyserer vi hvordan man i praksis ... -
Videregående opplæring - tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?
Hovdhaugen, Elisabeth; Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Aamodt, Per Olaf; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2013-50, Research report, 2013-12)Formålet med dette prosjektet er å belyse om det er samsvar mellom den kompetansen elevene får i videregående opplæring og de kompetansekravene de møter i henholdsvis arbeidsliv og høyere utdanning. Resultatene viser blant ...