Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Skålholt, Asgeir"
-
Yrkesfagelevers ulike tilpasninger til fagopplæring: En undersøkelse av elever i tre yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole
Høst, Håkon; Seland, Idunn; Skålholt, Asgeir (NIFU rapport;2013-16, Research report, 2013-06-05)Dette er den andre av to rapporter fra det såkalte Lekkasjeprosjektet. Dette har vært rettet inn mot å forstå hvorfor så mange av elevene som starter i yrkesfag, avbryter sin fagutdanning. Mens tidligere undersøkelser har ... -
Yrkesfagutdanning eller allmennutdanning for sektoren? En undersøkelse av elever og lærlinger i Helse- og sosialfag
Høst, Håkon; Karlsen, Hilde; Skålholt, Asgeir; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2012-30, Research report, 2012-07)NIFU har gjennomført en undersøkelse av elever og lærlinger innenfor helse- og sosialfag i videregående opplæring med det mål å bedre kunne forklare de mønstre vi ser på dette feltet, og som resulterer i at svært få av de ... -
Yrkesutdanninger med svak forankring i arbeidslivet: En kunnskapsoppsummering
Høst, Håkon; Reegård, Kaja; Reiling, Rune Borgan; Skålholt, Asgeir; Tønder, Anna Hagen (NIFU-rapport;2015-16, Research report, 2015-05)Rapporten inneholder en kunnskapsoppsummering basert på forskningsbasert og annen dokumentert kunnskap om fire videregående yrkesfagprogrammers problemer og utfordringer med forankringen i arbeidslivet, Helse og oppvekst, ... -
Å bli helsefagarbeider: En kvalitativ undersøkelse av overganger mellom skole og læretid, og mellom læretid og arbeidsliv blant ungdom i helsearbeiderfaget
Skålholt, Asgeir; Høst, Håkon; Nyen, Torgeir; Tønder, Anna Hagen (NIFU rapport;2013-5, Research report, 2013-01-22)Tema for denne rapporten er rekruttering av lærlinger til helsefagarbeideryrket. Hovedformålet har vært å undersøke hvorfor så mange elever i helsefagarbeiderutdanningen velger å ta påbygging til studiespesialisering i ... -
Å forstå regionale forskjeller i gjennomføring i videregående opplæring
Hovdhaugen, Elisabeth; Skålholt, Asgeir (Journal article; Peer reviewed, 2019)Det har lenge vært påvist store fylkesforskjeller i gjennomføring i videregående opplæring i Norge, og for å ta hensyn til dette har det i tidligere studier vært vanlig å kontrollere for ulike individkjennetegn. Denne ...