Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Sandberg, Nina"
Now showing items 1-17 of 17
-
Alle kan ikke bli frisører - Søkning og opptak til videregående opplæring - Evaluering av Reform ´94: Underveisrapport våren 1995
Sandberg, Nina; Vibe, Nils (Utredningsinstituttet-rapport;1995-3, Report, 1995-06)Utredningsinstituttet er sammen med seks andre forskningsinstitusjoner engasjert i evalueringen av Reform 94. Instituttets arbeid er innenfor evalueringsområdene Dimensjonering og kapasitet og Gjennomstrømning og kompetanse. ... -
Bortvalg og kompetanse: Gjennomføring, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner fem år etter
Markussen, Eifred; Frøseth, Mari Wigum; Lødding, Berit; Sandberg, Nina (NIFU STEP-rapport;2008-13, Research report, 2008-03)Dette er den femte og siste rapporten i prosjektet «Bortvalg og kompetanse». Prosjektet har vært gjennomført av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold ... -
Bortvalg og prestasjoner: Om 9798 ungdommer på Østlandet, deres vei gjennom, ut av, eller ut og inn av videregående opplæring, og om deres prestasjoner et år etter avsluttet grunnskole
Markussen, Eifred; Sandberg, Nina (NIFU skriftserie;2004-4, Research report, 2004-03)Dette er den andre underveisrapporten i prosjektet 'Bortvalg og kompetanse'. Prosjektet har et longitudinelt design, og følger 9798 ungdommer ut av grunnskolen og gjennom videregående opplæring. Disse ungdommene gikk ut ... -
Det nasjonale styringsnivået: Intensjoner, forventninger og vurderinger. Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
Sandberg, Nina; Aasen, Petter (NIFU STEP-rapport;2008-42, Research report, 2008-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
Evaluering av OT i Akershus: Organisering, ressursbruk, resultater
Sandberg, Nina (NIFU skriftserie;1998:16, Research report, 1998-09)Denne rapporten evaluerer Oppfølgingstjenesten (OT) i Akershus, som er en fylkeskommunal tjeneste etablert i forbindelse med reform 94. Formålet med OT er å gi hjelp og veiledning til alle mellom 16 og 19 år som ikke er i ... -
Forskjell på folk – hva gjør skolen? Valg, bortvalg og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring blant 9749 ungdommer som gikk ut av grunnskolen på Østlandet våren 2002. Hovedfunn, konklusjoner og implikasjoner tre og et halvt år etter
Markussen, Eifred; Lødding, Berit; Sandberg, Nina; Vibe, Nils (NIFU STEP-rapport;3-2006, Research report, 2006-04)Dette er den fjerde rapporten i prosjektet ’Bortvalg og kompetanse’. Prosjektet gjennomføres av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. ... -
Forskningsvilkår ved norske universiteter og høgskoler: en internasjonal komparativ undersøkelse
Sandberg, Nina; Nordli, Hege; Stensaker, Bjørn (NIFU skriftserie;2003-34, Research report, 2003-12)Utdannings- og forskningsdepartementet har gitt NIFU i oppdrag å utføre en undersøkelse av norske forskningsvilkår i et komparativt perspektiv. Denne rapporten er resultatet av prosjektet der sentrale dimensjoner og data ... -
Gjennomstrømning i videregående opplæring 1994-1999: Videreføring av evalueringen av Reform 94
Støren, Liv Anne; Sandberg, Nina (NIFU Skriftserie;2001-8, Research report, 2001-04)Formålet med dette notatet er å dokumentere gjennomstrømningen i videregående opplæring fram til og med 1999 for de to første grunnkurskullene i Reform 94. Dermed dokumenteres gjennomstrømningen ytterligere ett skoleår i ... -
Havner pengene der de skal? Om bruk av ressurser til spesialundervisning innenfor videregående opplæring i Buskerud skoleåret 1999/2000
Markussen, Eifred; Sandberg, Nina (NIFU Skriftserie;2000-5, Research report, 2000-05)Med denne rapporten fullføres arbeidet med prosjektet «Evaluering av spesialundervisningen innenfor videregående opplæring i Buskerud», en forskningsbasert evaluering initiert og finansiert av fylkesutdanningsetaten i ... -
Midt i eksplosjonen. Søking og opptak til høyere utdanning i 1993
Sandberg, Nina (NIFU-rapport;1996-5, Report, 1996-08)Dette er sluttrapporten fra prosjektet "Søking og opptak til høyere utdanning i 1993", utført på oppdrag av Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. Her presenteres resultatene fra en spørreundersøkelse foretatt ... -
Rekruttering til ingeniørutdanning
Edvardsen, Rolf; Sandberg, Nina (U-notat;1996-5, Working paper, 1996)Til tross for rekordhøy søkning til høyere utdanning på 1990-tallet, har ingeniørutdanningen opplevd søkersvikt og at en del studieplasser står ledige. Dette gir naturlig nok grunn til bekymring for de ansvarlige for dette ... -
Seks år etter: Om kompetanseoppnåelse fra videregående opplæring og overgang til arbeid og høyere utdanning for det første Reform 94-kullet
Grøgaard, Jens B.; Markussen, Eifred; Sandberg, Nina (NIFU-rapport;3-2002, Research report, 2002-04)Denne rapporten er skrevet på oppdrag for Læringssenteret, og er en del av videreføringen av evalueringen av Reform 94. Datamaterialet som ligger til grunn for rapporten, er samlet inn gjennom et spørreskjema til elever ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2010: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Vibe, Nils; Sandberg, Nina (NIFU STEP rapport;14-2010, Research report, 2010-06)Undersøkelsen for våren 2010 har fire målgrupper, nemlig grunnskoler, videregående skoler, kommuner og fylker. Den kan deles inn i 14 temaer, hvorav 13 har fått hvert sitt kapittel i denne rapporten. -
Stayere, sluttere og returnerte: Om 9756 ungdommer på Østlandet og deres karriere i videregående opplæring frem til midten av det tredje skoleåret
Markussen, Eifred; Sandberg, Nina (Skriftserie;2005-6, Research report, 2005-04)Dette er tredje underveisrapport i prosjektet ’Bortvalg og kompetanse’. Prosjektet gjennomføres av NIFU STEP på oppdrag fra sju fylker i Østlandssamarbeidet: Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark, Buskerud, Vestfold og Telemark. -
Utdanning og arbeidsmarked 2002
Arnesen, Clara Åse; Sandberg, Nina (Utdanning og arbeidsmarked;2002, Report, 2002-09)Utdanning og arbeidsmarked er en rapportserie fra Norsk Institutt for studier av forskning og utdanning, skrevet med særlig tanke på å gi informasjon til utdanningsplanleggere, rådgivere i videregående skole, studie- og ... -
Utdanningsforskning: Fagdepartementets sektorforskningsansvar
Aasen, Petter; Sandberg, Nina; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;15-2007, Research report, 2007-04)Kunnskapsdepartementet står overfor to forskningspolitiske hovedutfordringer som følger av departementets dobbeltrolle som forvaltningsorgan for norsk forskning. For det første har departementet en overordnet rolle som ... -
Å lære gjennom samarbeid: Evaluering av satsingen på samarbeidslæring innenfor videregående opplæring i Akershus fylkeskommune
Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Sandberg, Nina (NIFU-rapport;3-2003, Research report, 2003-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Akershus fylkeskommune. Rapporten gir en evaluering av Akershus fylkeskommune sin satsing på samarbeidslæring, og bygger på både kvantitative og kvalitative data. Rapporten ...