Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Opheim, Vibeke"
Now showing items 1-20 of 33
-
AHELO mulighetsstudie: Oppsummering av erfaringene med å gjennomføre OECDs AHELO mulighetsstudie i Norge
Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke; Sjaastad, Jørgen; Sweetman, Rachel (NIFU rapport;2013-11, Research report, 2013-03)Denne rapporten er en dokumentasjon av gjennomføringen av AHELO mulighetsstudie (Assessment of Higher Education Learning Outcomes) i Norge. AHELO mulighetsstudie ble initiert av OECD i 2008/2009, og datainnsamlingen ble ... -
Alder ved yrkesstart, sysselsettingsmønstre og yrkesaktivitet: En oversikt over utvalgte grupper med høyere utdanning
Arnesen, Clara Åse; Opheim, Vibeke; Næss, Terje; Aamodt, Per Olaf; Henaug, Inger (NIFU STEP rapport;2009-20, Research report, 2009-04)Prosjektet er gjennomført som et oppdrag for Hovedorganisasjonen for universitets- og høgskoleutdannede (Unio). Bakgrunnen var at Unio ønsket grunnlagsmateriale til innspill i arbeidet med utarbeidelse av nytt pensjonssystem. ... -
Beyond class size reduction: Towards more flexible ways of implementing a reduced pupil-teacher ratio.
Solheim, Oddny Judith; Opheim, Vibeke (Journal article; Peer reviewed, 2018)The effect of a reduced pupil–teacher ratio has mainly been investigated as that of reduced class size. Hence we know little about alternative methods of reducing the pupil–teacher ratio. Deploying additional teachers in ... -
Borte bra, hjemme best? Om geografisk søkermobilitet, valg av utdanning og lærested blant søkere til høyere utdanning i år 2000
Opheim, Vibeke (NIFU skriftserie;2003-2, Research report, 2003-01)Den betydelige regionale spredningen av utdanningstilbudene på høyere nivå i Norge har hatt til hensikt å jevne ut de geografiske forskjellene i rekrutteringen til høyere utdanning, samt å bidra til å skaffe kompetent ... -
De gamle er eldst? Betydning av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for elevenes prestasjoner på 5., 8. og 10. trinn i grunnopplæringen
Opheim, Vibeke; Grøgaard, Jens B.; Næss, Terje (NIFU STEP rapport;2010-34, Research report, 2010-11-03)Hensikten med prosjektet er å følge opp og vurdere utvikling over tid med hensyn til ressursinnsats og læringsresultater i grunnopplæringen. Formålet er å kunne legge til rette for et bedre kunnskapsgrunnlag og utvikling ... -
Elevers prestasjonsutvikling - hvor mye betyr skolen og familien? Andre delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater'
Wiborg, Øyvind; Arnesen, Clara Åse; Grøgaard, Jens B.; Støren, Liv Anne; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2011-35, Research report, 2011-11)Ved å sammenlikne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene, får vi mulighet til å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling (såkalte value-added analyser). Et viktig formål med rapporten ... -
Equity in Education: Country Analytical Report Norway
Opheim, Vibeke (NIFU STEP-rapport;7-2004, Research report, 2004-11)The topic of this report is equity in education. The term «equity» is used in an increasing number of policy documents, analytical reports and in media debates. Part of the discussion is related to the definition of equity ... -
Evaluering av de nasjonale sentrene i opplæringen: Evaluering av åtte nasjonale sentre i et styrings- og brukerperspektiv
Aamodt, Per Olaf; Seland, Idunn; Opheim, Vibeke; Carlsten, Tone Cecilie; Lødding, Berit; Røsdal, Trude (NIFU rapport;2014-49, Research report, 2014-11)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU gjennomført en evaluering av åtte av de nasjonale sentrene i opplæringen. Sentrene er opprettet for å bistå utdanningsmyndighetene i gjennomføringen av utdanningspolitikken ... -
Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Jensen, Fredrik (NIFU rapport;2014-38, Research report, 2014-10)NIFU har evaluert Den naturlige skolesekken på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i ... -
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 6. Den nye studiehverdagen
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke (Research report, 2006-12)Tema for denne rapporten er studenter i høyere utdanning i Norge og deres hverdag. Dette omfatter en rekke deltema, blant annet; hvordan studentene gjennomfører studiene sine, hvor mye og hva slags kontakt de har med lærere ... -
Evaluering av Lektor2-ordningen: Gjestelærere fra arbeidslivet i skolens realfagundervisning
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke (NIFU rapport;2014-20, Research report, 2014-07)NIFU har evaluert Lektor2-ordningen på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet med evalueringen er å etablere et kunnskapsgrunnlag når videreføringen av ordningen skal vurderes. Evalueringen er gjennomført i tidsrommet ... -
Hva er viktige kvaliteter ved god sensur? En kartlegging av bruk av ekstern sensor på lavere grad med fokus på kvalitet, økonomi, vurdering og læring
Frølich, Nicoline; Opheim, Vibeke; Brandt, Synnøve S.; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-21, Research report, 2009-05)Kvalitetsreformen medførte en endring i sensurpraksis i Norge. Denne rapporten kartlegger dagens sensurpraksis på lavere grad og diskuterer problemstillinger knyttet til forholdet mellom sensorordning og kvalitet, økonomi, ... -
Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen
Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; Gjerustad, Cay; Holen, Solveig (NIFU-rapport;30-2014, Research report, 2014-12)Denne rapporten presenterer og diskuterer resultatene fra en statusundersøkelse av likestilling mellom kjønn i norske barnehager. Undersøkelsen er gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. -
Inntekt, formue og studieprogresjon. Studiestøtte og studieprogresjon blant de som har fått redusert stipend etter ligningskontrollen i 2003
Opheim, Vibeke (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:4, Working paper, 2006-01)Som en del av Kvalitetsreformen i høyere utdanning, gjennomgikk Lånekassens støttesystem en omlegging høsten 2002. I denne rapporten undersøkes særlig betydningen av inntekt, trygd/pensjon og formue for opptak av studiestøtte ... -
Innvandrerungdom og majoritetsungdom gjennom videregående til høyere utdanning: Utdanningsforløp, utdanningsaspirasjoner og realiserte utdanningsvalg
Opheim, Vibeke; Støren, Liv Anne (NIFU-rapport;7-2001, Research report, 2001-05)Utgangspunktet for denne rapporten var et oppdrag fra Kirke, utdannings- og forskningsdepartementet om å se på rekrutteringen til høyere utdanning blant ungdom med innvandrerbakgrunn sammenliknet med ungdom med majoritetsbakgrunn. ... -
‘It’s a jigsaw puzzle and a challenge’: critical perspectives on the enactment of an RCT on small-group tuition in mathematics in Norwegian lower-elementary schools
Bubikova-Moan, Jarmila; Opheim, Vibeke (Peer reviewed; Journal article, 2020)Today’s schools are faced with increasingly complex demands of juggling their core educational tasks alongside multi-dimensional policy bids for reform, development and change. In this paper, we conceptualize our own RCT ... -
Jakten på kvalitetsindikatorene. Sluttrapport fra prosjektet ‘Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen’
Opheim, Vibeke; Gjerustad, Cay; Sjaastad, Jørgen (NIFU rapport;2013-23, Research report, 2013-05-22)Dette er sluttrapporten fra prosjektet «Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen». Prosjektet er gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og startet opp i begynnelsen av 2010. I løpet av de vel tre årene ... -
Kartlegging av realkompetansereformen
Helland, Håvard; Opheim, Vibeke (NIFU skriftserie;2004-6, Research report, 2004-03)Realkompetansereformen innebærer at det fra og med høsten 2001 ble mulig å søke opptak til universitet og høyskoler på bakgrunn av realkompetanse. Lærestedene er forpliktet til å la andre hensyn enn formelle poeng alene ... -
Knowledge brokering initiatives in education – a systematic map of the Nordic countries
Wollscheid, Sabine; Opheim, Vibeke (Journal article; Peer reviewed, 2016)The international trend of evidence-based practice has led to the establishment of a new type of organisation, knowledge brokering initiatives, to strengthen the link between research-based knowledge and policy and practice. ... -
Kostbar kunnskap: Fordeling og tilbakebetaling av studielån etter inntekt, utdanning og sosial bakgrunn
Opheim, Vibeke (NIFU skriftserie;2002-16, Research report, 2002-08)Hver fjerde person mellom 15 og 64 år er i dag kunde i Statens lånekasse for utdanning (Lånekassen), og nesten en halv million personer er i gang med å nedbetale studielånet sitt. Samlet sett har disse et lån på over 47 ...