Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Opheim, Vibeke"
-
Like muligheter, men ulikt utbytte? Betydning av sosial bakgrunn for overgang fra utdanning til arbeid blant nyutdannede kandidater i perioden 1987–2001
Opheim, Vibeke (NIFU-rapport;1-2004, Research report, 2003-11)Det er en kjent sak at sosial bakgrunn har betydning for valg av utdanning. Det vi undersøker i denne rapporten er i hvilken grad sosial bakgrunn har betydning også etter fullført utdanning – i overgangen fra utdanning til ... -
Participation in adult education and training in countries with high and low participation rates: demand and barriers
Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke (Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper explores patterns in participation in adult education and training (AET) by comparing five countries with high participation rates (the Nordic countries and the Netherlands) with three countries with significantly ... -
PraksisFoU 2005-2010: Vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen
Borgen, Jorunn Spord; Opheim, Vibeke; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-25, Research report, 2009-05)NIFU STEP har på oppdrag for Norges forskningsråd gjort en vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen. -
Pre-analysis plan: The Effect of Small Group Instruction in Mathematics for Pupils in Lower Elementary School
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Vaag Iversen, Jon Marius; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Research report, 2018) -
Randomised controlled trials in Scandinavian educational research
Pontoppidan, Maiken; Keilow, Maria; Dietrichson, Jens; Solheim, Oddny Judith; Opheim, Vibeke; Gustafson, Stefan; Andersen, Simon Calmar (Journal article; Peer reviewed, 2018)Background: The Scandinavian countries have a long history of implementing social interventions, but the interventions have not been examined using randomised controlled trials until relatively recently compared with ... -
Resultater fra en spørreundersøkelse blant elever og lærere på 9. trinn og i videregående trinn 1. Delrapport 4 fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'
Opheim, Vibeke; Wiborg, Øyvind (NIFU rapport;2012-37, Research report, 2012-11-27)Dette er fjerde delrapport fra prosjektet 'Ressurser og resultater i grunnopplæringen'. Hensikten med rapporten er å undersøke elevers læringssituasjon på skolen og i klasserommet. Rapporten tar utgangspunkt i funn fra ... -
Selektert til suksess? Utdanningsaktivitet og studiefrafall i høyere utdanning blant ungdom med innvandrerbakgrunn og majoritetsbakgrunn
Opheim, Vibeke (NIFU skriftserie;2001-22, Research report, 2001-10)Rapporten viser resultatene fra prosjektet “Studiefrafall blant innvandrere i høgre utdanning” under programmet “Rekruttering og gjennomstrømning” finansiert av Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementet. Vi følger ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ... -
TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
Gjerustad, Cay; Hjetland, Hanne Næss; Opheim, Vibeke (NIFU-rapport;2019:18, Research report, 2019-12)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Tilbakebetaling av studielån: En analyse av studielånets betydning for husholdningens økonomiske situasjon
Opheim, Vibeke (NIFU-rapport;11-2000, Research report, 2000-01-08)I denne rapporten undersøkes hvilken betydning tilbakebetaling av studielån har for husholdningens økonomiske situasjon. Dette gjøres ved bruk av et omfattende datamateriale om husholdningers økonomi innhentet av Norsk ... -
Towards a global leadership role in the work towards education for all? Thematic analysis for Norad’s contribution to the Post-2015 agenda on education quality and student learning as a new development priority for Norway
Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Lekve, Kyrre (NIFU report;2013-36, Research report, 2013-12-11)This report presents a set of recommendations for how Norad may advice the Ministry of Foreign Affairs on education quality and student learning as a new development priority in this situation. The goals of the study have ... -
Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL
Gjerustad, Cay; Opheim, Vibeke; Hjetland, Hanne Næss; Rogde, Kristin; Bergene, Ann Cecilie; Gulbrandsen, Lars (NIFU-rapport;2020:10, Research report, 2020-03)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Utdanningsstøtte i endring og vekst: En undersøkelse av omleggingen av Lånekassens regelverk, veksten i antallet støttemottakere og økningen i utbetalt støtte i perioden 2001–2004
Opheim, Vibeke (NIFU STEP skriftserie;2005-9, Research report, 2005-05)Rapporten presenterer resultatene fra prosjektet: “Endringer i utdanningsstøtten”. Bakgrunnen for prosjektet er veksten i antallet støttesøkere og støttemottakere i Lånekassen i løpet av perioden 2001–2004, noe som har ...