Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Frølich, Nicoline"
-
Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK
Frølich, Nicoline; Wendt, Kaja; Reymert, Ingvild; Tellmann, Silje Maria; Elken, Mari; Kyvik, Svein; Vabø, Agnete; Larsen, Even Hellan (NIFU Report;2018:4, Research report, 2018-02)The higher education sector is increasingly important to society and national economies. Recruitment to academic positions, academic career prospects, and working conditions are critical issues in this regard. Importantly, ... -
Administrative arbeidsoppgaver for det vitenskapelige personalet ved universiteter og høyskoler i lys av Kvalitetsreformen
Frølich, Nicoline; Waagene, Erica (NIFU STEP-rapport;2008-10, Research report, 2008-02)Dette prosjektet er utført på oppdrag for Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening som har ønsket en kartlegging av administrative arbeidsoppgaver for det vitenskapelige personalet ved universitetene og høyskolene etter ... -
Attraktive akademiske karrierer? Søkning, rekruttering og mobilitet i UH-sektoren
Frølich, Nicoline; Reiling, Rune Borgan; Gunnes, Hebe; Mangset, Marte; Orupabo, Julia; Ulvestad, Marte E. S.; Østbakken, Kjersti Misje; Lyby, Lars; Larsen, Even Hellan (NIFU-rapport;2019:10, Research report, 2019-07)Akademiske karrierer, rekruttering av vitenskapelig ansatte og forskeres mobilitet har fått større oppmerksomhet etter stortingsmeldingen Kultur for kvalitet (2016–2017). Ikke minst er det en sentral politisk målsetting ... -
Borte bra, men hjemme best? Færre norske studenter i utlandet
Wiers-Jenssen, Jannecke; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-rapport;2008-21, Research report, 2008-06)Rapporten ser på endringen i antall norske studenter i utlandet de senere år, og søker å identifisere mulige årsaker til utviklingen. Årsaksforholdene er sammensatte, og den relative betydningen av ulike forhold er vanskelig ... -
Det er trolig flere forskere som forsker på 1. mai-tog enn som går i det
Solberg, Espen; Ingeborgrud, Lina; Korseberg, Lene; Frølich, Nicoline; Lyby, Lars (Chronicle, 2021-09-21)I Norge er rundt 90 000 personer involvert i forskning, hvorav drøyt en tredel har en forskerstilling. Forskning er altså ikke et marginalt område, men en viktig del av arbeidslivet. Vi har for lengst fått flere forskere ... -
En forskningsbasert følgeevaluering av Høgskulen på Vestlandet : Sluttrapport
Elken, Mari; Daus, Stephan; Gunnes, Hebe; Lyby, Lars; Frølich, Nicoline; Røsdal, Trude (NIFU-rapport;2020:7, Research report, 2020-02)Høgskulen på Vestlandet (HVL) ble etablert 01.01.2017 etter fusjon mellom Høgskolen i Bergen, Høgskulen i Sogn og Fjordane og Høgskolen Stord/Haugesund og er et av flere nye læresteder etablert i etterkant av Strukturreformen ... -
Enrolment Patterns in Nordic Higher Education, ca 1945 to 2010. Institutions, Types of Education and Fields of Study
Börjesson, Mikael; Ahola, Sakari; Helland, Håvard; Thomsen, Jens-Peter; Frølich, Nicoline (NIFU Working Paper;2014:15, Working Paper, 2014-10)The aim of this report is to give an overall account of the patterns of enrolment to higher education in the four Nordic countries Denmark, Finland, Norway and Sweden. Enrolment is analysed from a range of different angles. -
Et nytt utdanningsmarked: ”For-profit” høyere utdanning internasjonalt
Frølich, Nicoline (NIFU STEP-rapport;10-2007, Research report, 2007-03)Internasjonalisering, globalisering og europeisering er uttrykk for at høyere utdanning i stadig større grad er et fenomen uavhengig av landegrenser. Globalisering er et uttrykk som dekker et vidt spekter av saksfelt og ... -
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 4. Resultatbasert forskningsfinansiering
Frølich, Nicoline; Klitkou, Antje (Research report, 2006-07)Denne rapporten tar sikte på å belyse utviklingstrekk ved publiseringsmønsteret i en del fag basert på tilgjengelige databaser som Thomson/ISI (ISI-basen) og Database for høyere utdanning (DBH). Disse databasene er per i ... -
Evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved Norges idrettshøgskole
Brandt, Synnøve S.; Frølich, Nicoline (NIFU rapport;2012-34, Research report, 2012-09)NIFU fikk våren 2012 i oppdrag av Norges idrettshøgskole å gjennomføre en evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved lærestedet. Formålet med evalueringen er å fremskaffe kunnskap til støtte for NIHs arbeid med å ... -
Finansiering av grunnforskning: i Sverige, Danmark, Finland, Nederland og Storbritannia
Frølich, Nicoline; Kallerud, Egil (NIFU skriftserie;2003-14, Research report, 2003-05)Denne rapporten er skrevet på oppdrag av Utdannings- og forskningsdepartementet, med sikte på bruk i en bred gjennomgang i departementets regi av ordninger for finansiering av grunnforskning i Norge. -
Finansieringsmodeller for høyere utdanning og deres virkninger: Sammenfatning av et IMHE/OECD prosjekt
Frølich, Nicoline (NIFU STEP-rapport;6-2007, Research report, 2007-02)Dette notatet er dels en sammenfatning og dels en videreutvikling av en kommende publikasjon om finansieringssystemer for høyere utdanning og deres virkninger gjennomført under programmet Institutional Management in Higher ... -
Finnes det en “universalmedisin” mot frafall? En analyse av universitetenes holdning til og tiltak mot frafall blant studenter
Hovdhaugen, Elisabeth; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP-rapport;2008-9, Research report, 2008-02)Denne rapporten ser på frafall i de frie fagene ved universitetene, fra et studentperspektiv og et institusjonsperspektiv. Problemstillingen er tredelt: hva er årsakene til frafall, hva kan lærestedene gjøre og hvilke ... -
Fusjonerte institusjoner i støpeskjeen: Endringer i faglige profiler og det regionale studietilbudet
Næss, Terje; Frølich, Nicoline; Elken, Mari (NIFU Innsikt;2021-2, Others, 2021-01-25)I dette notatet belyses utviklingen i studieprogramprofilen ved de fusjonerte institusjonene. Institusjonene har fått en tydeligere fagprofil målt som andel studieprogram innen ulike fagområder og også styrket mastergradsprofil, ... -
Gamle spillere – nye regler. Samspillet mellom etterspørsel og tilbud av høyere utdanning: Søkning til høyere utdanning og lærestedenes utdanningsprofil etter Kvalitetsreformen
Frølich, Nicoline; Waagene, Erica; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;2010-43, Research report, 2010-12)Rapporten belyser forholdet mellom søkning og studietilbud i norsk høyere utdanning fra 2003 til 2009. Bakgrunnen er lærestedenes nye rolle i søkermarkedet og behovet for bred empirisk analyse av det nye samspillet mellom ... -
Gjennomgang av organisasjonsstrukturen ved UiT Norges arktiske universitet
Tellmann, Silje Maria; Røsdal, Trude; Frølich, Nicoline (NIFU-rapport;2016:30, Research report, 2016-10)På oppdrag for universitetsstyret ved UiT Norges arktiske universitet ble NIFU bedt om å fremlegge en analyse og vurdering av virksomhetens organisasjons- og styringsstruktur, og en anbefaling av ny organisasjonsmodell. ... -
Hva er viktige kvaliteter ved god sensur? En kartlegging av bruk av ekstern sensor på lavere grad med fokus på kvalitet, økonomi, vurdering og læring
Frølich, Nicoline; Opheim, Vibeke; Brandt, Synnøve S.; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-21, Research report, 2009-05)Kvalitetsreformen medførte en endring i sensurpraksis i Norge. Denne rapporten kartlegger dagens sensurpraksis på lavere grad og diskuterer problemstillinger knyttet til forholdet mellom sensorordning og kvalitet, økonomi, ... -
Hvilken kvalitet skal fusjonene styrke?
Skule, Sveinung; Aamodt, Per Olaf; Frølich, Nicoline (Journal article, 2015)Strukturmeldingens budskap blir trolig at færre og større universiteter og høyskoler styrker alle former for kvalitet. -
The impact of the structural reform: what do academics think and do?
Huisman, Jeroen; Eide, Thea; Daenekindt, Stijn; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2022-1, Others, 2022-02-24)In 2015 a large-scale structural reform was introduced in Norway, aiming at improving the quality of higher education. Through mergers between institutions, reform objectives such as high-quality education and research, ... -
An initial bibliometric mapping of six higher education institutions undergoing structural changes
Aksnes, Dag W.; Fossum, Lone Wanderås; Frølich, Nicoline (NIFU Innsikt;2021-4, Others, 2020-02-26)One objective of the Structural Reform introduced in Norwegian higher education in 2015 is to promote high quality of research and contribute to more academic environments performing at a high international level. Higher ...