Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Brandt, Synnøve S."
-
Architectural Education for Young People in Europe: A Comparative Study in Seven European Countries. Norway Country Report.
Borgen, Jorunn Spord; Brandt, Synnøve S. (NIFU STEP-rapport;2008-51, Research report, 2008-12)This report investigates architectural education for children and young people in primary and secondary education in Norway. The Norwegian Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU STEP) carried out ... -
"Det gikk på engelsk og norsk, engelsk og norsk". En undersøkelse av språk i pensum på grunnivå i høyere utdanning
Schwach, Vera; Brandt, Synnøve S.; Dalseng, Carmen From (NIFU rapport;2012-7, Research report, 2012-01)På oppdrag fra Språkrådet har NIFU gjennomført en undersøkelse av språk i pensum i høyere utdanning. Undersøkelsen gjelder pensum på lavere grad med vekt på det første året av høyere utdanning (grunnivå), og den omfatter ... -
Ekstraordinært eller selvfølgelig? Evaluering av Den kulturelle skolesekken i grunnskolen
Borgen, Jorunn Spord; Brandt, Synnøve S. (NIFU STEP-rapport;5-2006, Research report, 2006-09)Vi argumenterer her for at kunst- og kulturformidling i skolen kan ha en demokratiserende funksjon ved at mange får felles referanser, felles virkemidler og felles arenaer der de samhandler. Hovedproblemet er fremdeles å ... -
En mangfoldig og universell grunnopplæring? Om hvordan mangfold ivaretas faglig, sosialt og fysisk fra 4. til 8. trinn i grunnskolen
Brandt, Synnøve S. (NIFU STEP rapport;9-2010, Research report, 2010-03)Prosjekttittel for prosjektet har vært Enhetsskolen og universell utforming, og er en undersøkelse av praksis og erfaringer når det gjelder ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen i grunnopplæringen. Rapporten er med sin ... -
Evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved Norges idrettshøgskole
Brandt, Synnøve S.; Frølich, Nicoline (NIFU rapport;2012-34, Research report, 2012-09)NIFU fikk våren 2012 i oppdrag av Norges idrettshøgskole å gjennomføre en evaluering av styrings- og ledelsesstrukturen ved lærestedet. Formålet med evalueringen er å fremskaffe kunnskap til støtte for NIHs arbeid med å ... -
Gjennomgang av NIFU-forskning på området 'Studierekruttering og gjennomføring av høyere utdanning' i perioden 1991-2004
Brandt, Synnøve S.; Aamodt, Per Olaf; Støren, Liv Anne (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:7, Working Paper, 2005-03)Formålet med dette arbeidsnotatet er å presentere kunnskapsstatus på området 'Rekruttering og gjennomstrømning i høyere utdanning'. Det er foretatt en mer eller mindre fullstendig gjennomgang av NIFU STEPs forskning på ... -
Hva er viktige kvaliteter ved god sensur? En kartlegging av bruk av ekstern sensor på lavere grad med fokus på kvalitet, økonomi, vurdering og læring
Frølich, Nicoline; Opheim, Vibeke; Brandt, Synnøve S.; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-21, Research report, 2009-05)Kvalitetsreformen medførte en endring i sensurpraksis i Norge. Denne rapporten kartlegger dagens sensurpraksis på lavere grad og diskuterer problemstillinger knyttet til forholdet mellom sensorordning og kvalitet, økonomi, ... -
Høy pedagogisk bevissthet og tett oppfølging: Om sammenheng mellom pedagogikk og faglig og sosialt utbytte av videregående opplæring for elever med spesialundervisning
Markussen, Eifred; Brandt, Synnøve S.; Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (NIFU-rapport;5-2003, Research report, 2003-10)Dette er en rapport om forholdet mellom spesialundervisning og faglig og sosialt utbytte av videregående opplæring. Rapporten bygger på en longitudinell kvalitativ studie av 48 elever med spesialundervisning. Elevene begynte ... -
Høyere utdanning – tilgjengelig for alle? Studenter med funksjonsnedsettelse og funksjonshemning i høyere utdanning – Kvalitetsreformens betydning og lærestedenes strategier for inkludering
Brandt, Synnøve S. (NIFU STEP;4-2005, Research report, 2005-10)Hovedformålet med denne undersøkelsen er å få kjennskap til hvordan studenter som har behov for tilrettelegging i sine utdanningsløp, opplever Kvalitetsreformen og de strategier høyere utdanningsinstitusjoner har for å ... -
Nordiske masterprogram: Juridiske, finansielle, institusjonelle og praktiske barrierer
Vabø, Agnete; Brandt, Synnøve S.; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2012-40, Research report, 2012-10)NIFU fikk i oppdrag av Nordisk Ministerråd å gjennomføre en studie av nordiske masterprogram med vekt på juridiske, finansielle, institusjonelle og praktiske barrierer for gjennomføring av slikt samarbeid. På basis av ... -
Norsk, engelsk og tospråklighet i høyere utdanning. En pilotstudie om bruk av engelsk i fem fagtilbud ved fire læresteder
Brandt, Synnøve S.; Schwach, Vera (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:18, Working Paper, 2005-08)Rapportens formål er en analyse av fordelingen mellom norsk og engelsk i høyere utdanning. Den gir et første overblikk over språkbruk og retter oppmerksomheten mot utvalgte synsfelter, fagdisipliner, fagtilbud og ... -
Skreddersydd yrkesfaglærerutdanning? En undersøkelse av den treårige yrkesfaglærerutdanningen
Brandt, Synnøve S.; Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen (NIFU skriftserie;2003-38, Research report, 2003-12)Reform 94 medførte at tidligere modell for utdanning av yrkesfaglærere ikke lenger var tilpasset verken nytt innhold eller nye arbeidsformer i fag- og yrkesopplæringen. Yrkesfaglærerutdanningen kom som et svar på ... -
Til elevens beste? Noen lærere og foreldres synspunkter på og vurderinger av spesialundervisning etter enkeltvedtak
Brandt, Synnøve S. (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:39, Working paper, 2006-10)Dette prosjektet er en kvalitativ utdypning av den store brukerundersøkelsen av norsk spesialundervisning som NIFU STEP utførte på oppdrag for Utdanningsdirektoratet i 2004 og som resulterte i rapporten Eleven i fokus? En ... -
Tilretteleggingsutfordringer i høyere utdanning før og nå: En studie av tilrettelegging i høyere utdanning i lys av lovendringer og målsetting om å sikre høyere utdanning for en mer mangfoldig studentmasse
Brandt, Synnøve S. (NIFU STEP rapport;2010-47, Research report, 2010-12)Bakgrunnen for prosjektet var å få mer kunnskap om hvilke utfordringer lærestedene opplever når mangfoldspolitikk skal iverksettes i praksis. Forskningsprosjektet tar for seg sentrale lover og virkemidlene i mangfoldspolitikken ... -
Underveis i videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. Underveisrapport fra prosjektet 'Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse'
Vibe, Nils; Brandt, Synnøve S.; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2011-19, Research report, 2011-05)Dette er den fjerde underveisrapporten fra delprosjektet Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse innenfor evalueringen. Denne rapporten viser status for implementeringen av ny tilbudsstruktur i videregående opplæring ...