Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Borgen, Jorunn Spord"
-
Architectural Education for Young People in Europe: A Comparative Study in Seven European Countries. Norway Country Report.
Borgen, Jorunn Spord; Brandt, Synnøve S. (NIFU STEP-rapport;2008-51, Research report, 2008-12)This report investigates architectural education for children and young people in primary and secondary education in Norway. The Norwegian Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU STEP) carried out ... -
Den kulturelle skolesekken – forskning, utvikling og evaluering
Aslaksen, Ellen; Borgen, Jorunn Spord; Kjørholt, Anne Trine (NIFU skriftserie;2003-21, Research report, 2003-08)På oppdrag fra Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken, ABM-utvikling, har Ellen Aslaksen, Jorunn Spord Borgen og Anne Trine Kjørholt utviklet dette grunnlagsnotatet angående strategier og perspektiver for forskning ... -
Ekstraordinært eller selvfølgelig? Evaluering av Den kulturelle skolesekken i grunnskolen
Borgen, Jorunn Spord; Brandt, Synnøve S. (NIFU STEP-rapport;5-2006, Research report, 2006-09)Vi argumenterer her for at kunst- og kulturformidling i skolen kan ha en demokratiserende funksjon ved at mange får felles referanser, felles virkemidler og felles arenaer der de samhandler. Hovedproblemet er fremdeles å ... -
Erfaringsanalyse av Partnerskap for karriereveiledning i Telemark
Røste, Rannveig; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;2008-7, Research report, 2008-02)Partnerskap for karriereveiledning i Telemark er et av tre treårige forsøksprosjekt som skal bidra til erfaringer med hvordan styrke og samordne yrkes- og utdanningsveiledningen på regionalt nivå, gjennom regionale ... -
Evaluering av universitetsmuseenes digitaliseringsarbeid
Hetland, Per; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:27, Working Paper, 2005-09)NIFU STEP har på oppdrag av Utvalget for utredning av universitetsmuseene, nedsatt av Utdannings- og forskningsdepartementet 15. september 2004, evaluert universitetsmuseenes arbeid med digitalisering av samlingene. Utvalget ... -
Implementering av faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet: Delrapport II fra prosjektet Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring - Evaluering av Kunnskapsløftet
Borgen, Jorunn Spord; Lødding, Berit (NIFU STEP rapport;2009-39, Research report, 2009-11)Dette er den andre delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
Karriere Akershus: Evaluering av Partnerskap for karriereveiledning i Akershus
Borgen, Jorunn Spord; Vibe, Nils; Røste, Rannveig (NIFU STEP-rapport;2008-11, Research report, 2008-02)Denne evalueringen er gjennomført som følgeevaluering på oppdrag fra Akershus fylkeskommune i perioden 2005-2007. Mandatet har vært å bidra med kunnskap om partnerskap som organisasjonsform for å løse karriereveiledningsoppgaver. ... -
Karriereveier for forskere i UVK
Borgen, Jorunn Spord; Olsen, Terje Bruen; Aasen, Petter (NIFU STEP-rapport;2008-36, Research report, 2008-10)I denne rapporten presenteres resultater av kartlegging av karriereveier for forskere som har vært eller er doktorander fra prosjekter finansiert av Utbildningsvetenskapliga komitéen (UVK) i Vetenskapsrådet i Sverige. ... -
Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring: Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
Lødding, Berit; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;2008-41, Research report, 2008-11)Dette er den første delrapporten fra prosjektet I.2.2.b Karriereveiledning i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet, hvor mange forskningsmiljøer deltar. Prosjektet ... -
Kartlegging av norsk utdanningsforskning
Borgen, Jorunn Spord; Gunnes, Hebe; Sivertsen, Gunnar (NIFU STEP-rapport;2007-32, Research report, 2007-11)Denne rapporten er en kartlegging av norsk utdanningsforskning som er eksplorerende av karakter. Oppdragsgiver er Kunnskapsdepartementet, og prosjektet er et ledd i departementets utarbeidelse av en strategi for ... -
Kjønn og musikk: Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk
Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje (NIFU rapport;2010-49, Research report, 2010-12)Hensikten med denne kartleggingen har vært å bidra med “det store bildet” i forhold til debatten om årsaker til en observert kjønnsskjevhet når det gjelder rekruttering, utdanning og arbeidsdeling i arbeidsmarkedet innenfor ... -
Kunstaktiv ungdom på internett: Evaluering av nettstedet www.Trafo.no
Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;1-2005, Research report, 2005-01)Denne rapporten omhandler de tre første årene av prosjektet Trafo.no, et fireårig utviklingsprosjekt med formål å utvikle en internettbasert tjeneste for ung kunst og unge kunstnere i alderen 16–22 år. Prosjektet er ... -
Kvalifisert for bygging? En studie av hvordan arkitekter og sivilingeniører i byggfag utdannes og kvalifiseres for arbeid i byggeprosjekter
Borgen, Jorunn Spord; Støren, Liv Anne (NIFU rapport;2011-18, Research report, 2011-02)Denne rapporten tar for seg profesjonsutdanningen for arkitekter og sivilingeniører innenfor byggfag, og hvordan disse utdanningene kvalifiserer for bygging. Prosjektet ser på hvordan relevansen av utdanningene vurderes ... -
”Lese det, lære det, ja! Men å skrive det? Nei, det vil vi ikke”: Evaluering av forsøk med valgfritt skriftlig sidemål i Oslo
Vibe, Nils; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;2007-33, Research report, 2007-11)NIFU STEP har fått i oppdrag fra Oslo kommune, Utdanningsetaten å utføre en forskningsbasert evaluering av forsøket med valgfritt sidemål, som ble gjennomført ved ni videregående skoler i Oslo i tidsrommet 2004 – 2007. ... -
Ole Bull Akademiet: En gjennomgang av kursvirksomheten
Borgen, Jorunn Spord (NIFU skriftserie;2003-20, Research report, 2003-08)NIFU har på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet gjennomgått kursvirksomheten ved Ole Bull Akademiet. -
Organisering av karriereveiledning i videregående opplæring i Akershus: En utredning av ulike organisasjonsmodeller for karriereveiledning i førstelinjetjenesten i videregående opplæring i Akershus fylkeskommune
Røste, Rannveig; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;2008-44, Research report, 2008-11)Denne rapporten er en utredning av organisering av karriereveiledning i førstelinjetjenesten i videregående opplæring i Akershus. Utredningen er foretatt på oppdrag for Akershus fylkeskommune som ønsker utredet to alternative ... -
PraksisFoU 2005-2010: Vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen
Borgen, Jorunn Spord; Opheim, Vibeke; Prøitz, Tine Sophie (NIFU STEP rapport;2009-25, Research report, 2009-05)NIFU STEP har på oppdrag for Norges forskningsråd gjort en vurdering av forskningsprogrammet Praksisrettet FoU for barnehagen, grunnopplæringen og lærerutdanningen. -
Rettferdig standpunktvurdering – det (u)muliges kunst? Læreres setting av standpunktkarakter i fem fag i grunnopplæringen
Prøitz, Tine Sophie; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP rapport;16-2010, Research report, 2010-05)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NIFU STEP gjennomført et forskningsoppdrag for å fremskaffe informasjon om hva lærere bruker som grunnlag for å sette standpunktkarakterer i grunnopplæringen. Bakgrunnen er at ... -
Samspill om kunst i offentlige rom: Evaluering av innkjøpsordningen for statlige leiebygg og eldre statsbygg i perioden 1997-2007
Borgen, Jorunn Spord; Bugge, Markus; Lund, Jørgen (NIFU STEP rapport;19-2010, Research report, 2010-09)På oppdrag fra institusjonen Kunst i offentlige rom (KORO) har NIFU STEP gjennomført en evaluering av Innkjøpsordningen for statlige leiebygg og eldre statsbygg, som i dag utgjør en av fire kunstordninger innenfor KORO. ... -
Strukturelle betingelser for forskningen innenfor nordisk språk og litteratur
Borgen, Jorunn Spord; Gunnes, Hebe; Vabø, Agnete (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:29, Working Paper, 2005-10)Nordisk språk og litteratur har hatt en realnedgang i FoU-utgiftene på 90-tallet, med en svak oppgang i 2001, og deretter en nedgang fra 2001 til 2003. Humaniora hadde en høy andel grunnbudsjettfinansiering sammenlignet ...