Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Aasen, Petter"
Now showing items 1-10 of 10
-
Det nasjonale styringsnivået: Intensjoner, forventninger og vurderinger. Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
Sandberg, Nina; Aasen, Petter (NIFU STEP-rapport;2008-42, Research report, 2008-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
Initiering, finansiering och förvaltning av praxisnära forskning: Sektormyndighetens roll i svensk utbildningsforskning
Aasen, Petter; Prøitz, Tine Sophie (NIFU skriftserie;2004-10, Research report, 2004-03)De senaste tio åren har Statens skolverk och senare Myndigheten för skolutveckling förvaltat ett sektorforskningsanslag genom ett eget forskningsprogram. Enligt ett regeringsbeslut nyligen ska emellertid Myndigheten för ... -
Karriereveier for forskere i UVK
Borgen, Jorunn Spord; Olsen, Terje Bruen; Aasen, Petter (NIFU STEP-rapport;2008-36, Research report, 2008-10)I denne rapporten presenteres resultater av kartlegging av karriereveier for forskere som har vært eller er doktorander fra prosjekter finansiert av Utbildningsvetenskapliga komitéen (UVK) i Vetenskapsrådet i Sverige. ... -
Kompetanseutvikling og kunnskapsorganisering. En evaluering av lederutviklingsprogrammet ved Umeå Universitet
Stensaker, Bjørn; Aasen, Petter (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:15, Working Paper, 2005-06-06)Umeå Universitet har i mange år arbeidet med lederutvikling, der ulike tiltak på dette feltet har vært gjennomført siden begynnelsen på 1990-tallet. Universitetet har en bevisst holdning til å samle erfaringer fra virksomheten ... -
Kunnskapsløftet som styringsreform - et løft eller et løfte? Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen
Aasen, Petter; Møller, Jorunn; Rye, Ellen; Ottesen, Eli; Prøitz, Tine Sophie; Hertzberg, Frøydis (NIFU rapport;2012-20, Research report, 2012-05-29)Innføringen av et nytt styrings- og forvaltningssystem var en sentral del av og en forutsetning for reformen. Hovedformålet med prosjektet er å undersøke om det nye styrings- og forvaltningssystemet fungerer i tråd med ... -
Kunnskapsløftet – tung bør å bære? Underveisanalyse av styringsreformen i skjæringspunktet mellom politikk, administrasjon og profesjon
Møller, Jorunn; Prøitz, Tine Sophie; Aasen, Petter (NIFU STEP rapport;2009-42, Research report, 2009-11)Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) ved Universitetet i Oslo har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å gjennomføre et ... -
På vei mot Innlandsuniversitetet - en vurdering av mulige PhD-program
Lauglo, Jon; Olsen, Tore; Aasen, Petter; Stensaker, Bjørn; Hetland, Per (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:15, Working Paper, 2004-12)Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark har i flere år arbeidet ut fra en visjon om å etablere et "Innlandsuniversitet". Ulike initiativ og tiltak har vært tatt for å realisere dette målet. Det foreløpig siste initiativet ... -
Rekruttering til forskning og undervisning i UoH-sektoren: Behov og utfordringer
Tvede, Olaf; Larsen, Ingvild Marheim; Aasen, Petter (NIFU skriftserie;2001-25, Research report, 2001)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra KUF som underlag til departementets arbeid med stortingsmeldingen om rekrutteringssituasjonen i universitets- og høgskolesektoren. -
Skolverkets nye forskningsprogram: studie av en implementeringsprosess 2001-2002
Prøitz, Tine Sophie; Aasen, Petter (NIFU skriftserie;2003-8, Research report, 2003-04)Gjennom prosjektet Forskning om forskning – en studie av utdanningsforskning initiert av Skolverket 2001 – 2003 studerer Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) et utdanningsforskningsprogram som er ... -
Utdanningsforskning: Fagdepartementets sektorforskningsansvar
Aasen, Petter; Sandberg, Nina; Borgen, Jorunn Spord (NIFU STEP-rapport;15-2007, Research report, 2007-04)Kunnskapsdepartementet står overfor to forskningspolitiske hovedutfordringer som følger av departementets dobbeltrolle som forvaltningsorgan for norsk forskning. For det første har departementet en overordnet rolle som ...