Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2505-2524 av 2859
-
Taking scholarly books into account: current developments in five European countries
(Journal article; Peer reviewed, 2016)For academic book authors and the institutions assessing their research performance, the relevance of books is undisputed. In spite of this, the absence of comprehensive international databases covering the items and ... -
TALIS 2018 : Første hovedfunn fra ungdomstrinnet
(Research report, 2019-06)OECDs Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018 er en internasjonal komparativ undersøkelse blant lærere og skoleledere. Studien kaster lys over temaer og forhold som anses som sentrale for undervisning og ... -
TALIS 2018. Flere hovedfunn fra ungdomstrinnet. Andre delrapport fra OECDs internasjonale studie av undervisning og læring
(Research report, 2020-03)Den foreliggende rapporten er den andre nasjonale delrapporten fra TALIS-undersøkelsen i 2018. I denne rapporteringen er det funn om lærere og skoleledere som verdsatte profesjonsutøvere som fremheves. I rapporteringsplanen ... -
TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
(NIFU-rapport;2019:18, Research report, 2019-12)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehagen. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
TALIS Starting Strong Survey: Hovedfunn. Andre kortrapport med oppsummering av OECDs internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene
(NIFU-rapport;2020:26, Research report, 2020-11)OECDs TALIS Starting Strong Survey er en internasjonal undersøkelse blant ansatte og styrere i barnehager. Den ble gjennomført våren 2018. Det er første gang OECD gjennomfører en undersøkelse blant barnehageansatte. ... -
Tap og vinn med samme sinn? En evaluering av det karakterbaserte inntaket til videregående opplæring i Akershus høsten 2004
(NIFU skriftserie;2004-24, Research report, 2004-12)Dette prosjektet om virkninger av det karakterbaserte inntaket til videregående skoler i Akershus er utført på oppdrag av Akershus fylkeskommune. Rapporten er basert på en kvantitativ spørreundersøkelse til alle elever med ... -
Tapte årsverk - En analyse av arbeidskraftreserven blant sykepleierne
(NAVF-rapport;1992-1, Report, 1992-02)Denne rapporten tar for seg framtidig rekruttering av sykepleiere. Gjennom hele 1980-tallet var det mangel på sykepleiere, og mange stiller spørsmål ved om det på 1990-tallet vil finnes nok sykepleiere til å møte de ... -
Task complementarity in academic work: a study of the relationship between research, education and third mission tasks among university professors
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Professors have multiple responsibilities and tasks. They should contribute to research, teaching and ‘third mission’ activities such as commercialisation of scientific knowledge and industry collaboration. These tasks are ... -
Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Preparing student teachers for a profession that continuously changes in relation to digitalisation is a global challenge. By analysing survey data about how teacher educators (N = 389) report that they prepare their ... -
Teachers’ Learning Activities in the Workplace: How Does Teacher Education Matter?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The ability of teachers to learn and develop at work is important for the quality of their performance and their well-being. However, research has been ambiguous about what factors can improve it. Two reasons for this ... -
Technological infrastructures and innovation policies
(STEP Report;9-1999, Research report, 1999-12) -
Technological innovation systems for biorefineries: a review of the literature
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The concept of a bioeconomy can be understood as an economy where the basic building blocks for materials, chemicals, and energy are derived from renewable biological resources. Biorefineries are considered an integral ... -
Technology acquisition by SMEs in Norway
(STEP Report;10-1996, Research report, 1996-09) -
Technology Opportunities in Nordic Energy System Transitions (TOP-NEST): Final report
(NIFU-rapport;2015:32, Research report, 2015-10)This report summarizes the outcomes of the 4-year research project “Technology Opportunities in Nordic Energy System Transitions (TOP-NEST). The project was funded by Nordic Energy Research, under the Sustainable Energy ... -
Technopolis RCN Evalution: User Oriented R&D in the Research Council of Norway
(STEP Report;8-2001, Research report, 2001-09) -
TEFT: Diffusing technology from research institutes to SMEs
(STEP Working Paper;3-1999, Working Paper, 1999-03) -
Teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren
(NIFU-rapport;2024-2, Report, 2024-02-26)Denne rapporten belyser ulike sider ved arbeidshverdagen til teknisk-administrativt ansatte i universitets- og høyskolesektoren, og er skrevet på oppdrag av Forskerforbundet. -
Teknologer i norsk næringsliv 1995-2001
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:8, Working paper, 2006-03)Målet med denne rapporten er å gi en kort beskrivelse av fordeling av avansert teknisk-naturvitenskapelig kompetanse i det norske næringslivet. -
Teknologer, realister og økonomer på arbeidsmarkedet: Kandidatundersøkelse tre år etter fullført utdanning blant teknologer, realister og økonomer
(NIFU-rapport;2015:30, Research report, 2015-10)Denne rapporten presenterer hovedresultater fra en undersøkelse som ble gjennomført vinteren/våren 2015 blant personer som fullførte teknologiske, naturvitenskapelige og økonomisk-administrative utdanninger våren 2012. ... -
Teknologipolitikk i det norske statsbudsjettet
(STEP Report;14-1994, Research report, 1994-12)