Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 2841-2859 av 2859
-
Å bli helsefagarbeider: En kvalitativ undersøkelse av overganger mellom skole og læretid, og mellom læretid og arbeidsliv blant ungdom i helsearbeiderfaget
(NIFU rapport;2013-5, Research report, 2013-01-22)Tema for denne rapporten er rekruttering av lærlinger til helsefagarbeideryrket. Hovedformålet har vært å undersøke hvorfor så mange elever i helsefagarbeiderutdanningen velger å ta påbygging til studiespesialisering i ... -
Å forstå regionale forskjeller i gjennomføring i videregående opplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Det har lenge vært påvist store fylkesforskjeller i gjennomføring i videregående opplæring i Norge, og for å ta hensyn til dette har det i tidligere studier vært vanlig å kontrollere for ulike individkjennetegn. Denne ... -
Å internasjonalisere forskning. En studie av nasjonal politikk for internasjonalisering av forskning i Finland, Nederland, Irland og Canada
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:2, Working Paper, 2004-07)Denne rapporten handler om (1) begrunnelser og (2) virkemidler for å internasjonalisere forskning og (3) nasjonal politikk i forhold til "European research Area" (ERA). Datamaterialet kommer fra fire land: Finland, Nederland, ... -
Å lære gjennom samarbeid: Evaluering av satsingen på samarbeidslæring innenfor videregående opplæring i Akershus fylkeskommune
(NIFU-rapport;3-2003, Research report, 2003-07)Denne rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Akershus fylkeskommune. Rapporten gir en evaluering av Akershus fylkeskommune sin satsing på samarbeidslæring, og bygger på både kvantitative og kvalitative data. Rapporten ... -
Å organisere kvalitet? - En studie av selvevalueringsprosessen i økonomisk-administrativ utdanning
(NAVF-rapport;1993-9, Report, 1993-09)I rapportens generelle del diskuteres ulike sider av studiekvalitetsbegrepet i høyere utdanning, ulike evalueringsformer og prosedyrer, samt hvilke prosedyrer den norske evalueringsmodellen inkluderer; selvevaluering og ... -
Å redusere bortvalg - bare skolenes ansvar? En undersøkelse av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus fylkeskommune skoleåret 2010-2011
(NIFU rapport;2012-6, Research report, 2012-04-23)I denne rapporten presenteres en studie av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus i skoleåret 2010-2011. Prosjektet er gjennomført på oppdrag av Akershus fylkeskommune. Det er samlet inn både kvalitative og ... -
Å snakke fag på et språk andre forstår. Norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv
(NIFU-rapport;2018:20, Report, 2018-08-06)Å snakke fag på et språk andre forstår handler om faktorer som fremmer og hemmer bruk og utvikling av norsk fagspråk i høyere utdanning og arbeidsliv. Begge er viktige samfunnsarenaer for å opprettholde og utvikle et ... -
Å vurdere kvalitet? - En studie av den eksterne evalueringen i økonomisk-administrativ utdanning
(Utredningsinstituttet-rapport;1994-10, Report, 1994-11)Denne rapporten er en videreføring av det arbeidet som ble påbegynt ved rapporten: Å organisere kvalitet? (NAVFs utredningsinstitutt, Rapport 9/93). Rapportens generelle del gjennomgår bakgrunn og metode for eksterne ... -
Å være ungdomsskolelærer i Norge: Resultater fra OECDs internasjonale studie av undervisning og læring (TALIS)
(NIFU STEP rapport;2009-23, Research report, 2009-09)Internasjonale undersøkelser av elevresultater, blant annet PISA, TIMSS og PIRLS, viser at norske skoler har en utfordring med kvaliteten på undervisning og læring. Læreren er skolens viktigste ressurs, og det er all grunn ... -
Årsaker til frafall i høyere utdanning : En forskningsoppsummering av studier basert på norske data
(NIFU Arbeidsnotat;2019:3, Working paper, 2019-03)Frafall og gjennomføring i høyere utdanning er et tema som har fått økt aktualitet de siste tiårene, særlig etter at finansieringen av høyere utdanning ble endret i 2003 slik at studentenes resultater i form av poengproduksjon ... -
Årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner : En kunnskapsoversikt
(NIFU-rapport;2018:25, Research report, 2018-09)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU laget en systematisk kunnskapsoversikt over internasjonal og nasjonal forskning om årsaker til og tiltak mot kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Rapporten presenterer og ... -
Årsverk og utgifter ved institutter som er med i NAVF's forskningsstatistikk 1966
(NAVF-melding;1968-8, Report, 1968-09)NAVF's utredningsavdeling har for 1966 utarbeidet en forskningsstatistikk i samarbeid med NLVF og NTNF. Resultatene foreligger i en publikasjon "Norsk forskningsvirksomhet 1966. Utgifter og årsverk". Denne melding gir en ... -
Åtte år ut i karriereløpet – har mennene løpt fra kvinnene? En analyse av høyere grads kandidater som avsluttet utdanningen våren 2000
(NIFU STEP rapport;10-2010, Research report, 2010-03)Et viktig formål med denne rapporten er å studere i hvilken grad høyt utdannede kvinner og menn utvikler ulike karrierer de første åtte og et halvt årene etter endt utdanning, og hvis ja, i hvilken grad forskjellene kan ... -
Økende vitenskapsproduksjon på engelsk i forvaltningen
(Journal article, 2022)Fagspråk er forskningspolitikk og språkpolitikk. Språkpraksis i offentlig sektor har vital betydning for et norsk fagspråk. Denne artikkelen belyser språkbruk i statlige forvaltningsorganer som utfører forskning og ... -
Økonomisk analyse av tjenestenæringer: Utfordringer til datagrunnlaget
(STEP Working Paper;1-1999, Working Paper, 1999-03) -
Økonomisk kriminalitet: En oversikt over forskning og virkemidler på feltet
(NIFU Arbeidsnotat;2023:7, Working paper, 2023-05)Dette notatet presenterer resultater fra en oversikt over forskning på økonomisk kriminalitet publisert mellom 2012 og 2022. Resultatene er delt i to deler: en oversikt over vitenskapelige publikasjoner som dekker ulike ... -
Økonomiske og kulturelle ressurser påvirker hvordan foreldrene involverer seg i barnas utdanning
(NIFU Innsikt;2019:15, Others, 2019-10-25)Foreldre med mer økonomiske ressurser er i større grad involvert i barnas skolegang her og nå, mens foreldre med mer kulturelle ressurser i større grad er involvert ved å ha forventninger til barnas fremtidige utdanningsløp -
Økonomiske virkemidler for å fremme samarbeid mellom næringsliv og høyere utdanning. Et drøftingsnotat
(NIFU-arbeidsnotat;2014:16, Working Paper, 2014-10-01)Formålet med dette notatet er å drøfte og vurdere mulige virkemidler som kan stimulere til tettere samarbeid om utdanning mellom høyere utdanningsinstitusjoner og næringsliv. Notatet drøfter særlig økonomiske virkemidler ... -
Ønske det, ville det - men gjøre det... - En undersøkelse av rekrutteringspotensialet til førskolelærerutdanningen
(NAVF-notat;1988-5, Report, 1988-04)Høsten 1987 ble NAVFs utredningsinstitutt kontaktet av Familie- og likestillingsavdelingen i Forbruker- og administrasjonsdepartementet med en forespørsel om å gjennomføre en rekrutteringsanalyse for førskolelærerutdanningen. ...