Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Hovdhaugen, Elisabeth"
-
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2012: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Vibe, Nils; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2012-47, Research report, 2012-12)I spørringen som ble gjennomført høsten 2012 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt ti ulike temaer. Denne rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2013: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Vibe, Nils; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2013-25, Research report, 2013-06)I spørringen som ble gjennomført våren 2013 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt ni ulike temaer. Denne rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2016. Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere
Gjerustad, Cay; Federici, Roger Andre; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2016:16, Research report, 2016-07-04)I spørringen som ble gjennomført våren 2016 inngår fire respondentgrupper som er spurt om i alt 12 ulike temaer. Rapporten er i første rekke en tabellrapport der det bare i liten grad har vært rom for mer inngående analyser. ... -
Spørsmål til Skole-Norge våren 2017
Federici, Roger Andre; Gjerustad, Cay; Vaagland, Karin; Larsen, Even Hellan; Rønsen, Ester; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2017:12, Research report, 2017-07)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har en treårig rammeavtale for 2017 – 2019 med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Spørsmål til Skole-Norge: Tabellrapport fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelser blant skoler og skoleeiere våren 2009
Vibe, Nils; Evensen, Miriam; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP rapport;2009-33, Research report, 2009-09)Norsk Institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU STEP) har inngått en treårig rammeavtale med Utdanningsdirektoratet om å gjennomføre halvårlige spørreundersøkelser rettet mot skoler og skoleeiere. ... -
Strukturer og konjunkturer: Evaluering av Kunnskapsløftet. Sluttrapport fra prosjektet "Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse i videregående opplæring"
Vibe, Nils; Frøseth, Mari Wigum; Hovdhaugen, Elisabeth; Markussen, Eifred (NIFU rapport;2012-26, Research report, 2012-09)Prosjektet "Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse" innenfor evalueringen av Kunnskapsløftet har hatt to hovedproblemstillinger. For det første: Hvordan blir endringene i tilbudsstrukturen i videregående ... -
Studenters motiver for valg av studiested
Fidjeland, Andreas Østbø; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-arbeidsnotat;2022-5, Working paper, 2022-08-22)Dette notatet bruker eksisterende Studiebarometer-data, sammen med data fra Samordna opptak til å undersøke hvilke faktorer som er viktige for studenters valg av studieprogram og lærested. Dataene er fra 2013 og 2014, som ... -
Studiegjennomstrømning og studiekvalitet ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. Fokusgruppeintervjuer og statistiske analyser
Hovdhaugen, Elisabeth; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU rapport;2013-39, Research report, 2013-10-23)Denne rapporten tilbyr et kunnskapsgrunnlag for Universitetet for miljø- og biovitenskaps videre arbeid med tiltak for å bedre studiegjennomstrømning. Prosjektet har flere mål: å skaffe kunnskap om hva som ligger bak de ... -
Studieinnsats på lavere grad – hva kan Studiebarometeret fortelle oss?
Wiers-Jenssen, Jannecke; Hovdhaugen, Elisabeth (Journal article; Peer reviewed, 2019-09-20)Fra utdanningspolitisk hold oppfattes studenters tidsbruk i økende grad som en indikator på utdanningskvalitet. Denne artikkelen ser på studieinnsats i høyere utdanning, slik den måles gjennom den nasjonale studentundersøkelsen ... -
Studiesituasjon og studentøkonomi. Norske resultater fra den europeiske studentundersøkelsen Eurostudent IV
Arnesen, Clara Åse; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2011-33, Research report, 2011-09-01)Denne rapporten er den norske rapporteringen fra Eurostudent IV. Eurostudent er en europeisk studentundersøkelse som samler inn sammenlignbare data om sosiale og økonomiske vilkår for studenter i høyere utdanning. Prosjektet ... -
Study success policy patterns in higher education regimes: More similarities than differences?
Wollscheid, Sabine; Hovdhaugen, Elisabeth (Journal article; Peer reviewed, 2019-05-22)Greater participation in higher education and the improvement in completion rates are on the agenda in most European countries. At the same time, higher education has been through a range of reforms (e.g. the Bologna ... -
Styrt eller søkerstyrt? En undersøkelse av hvordan universiteter og høyskoler dimensjonerer sine studietilbud
Høst, Håkon; Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Lyby, Lars (NIFU-rapport;2019:15, Research report, 2019-08)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU kartlagt hvordan universiteter og høgskoler dimensjonerer studietilbudet sitt. Prosjektet søker å belyse hvordan dimensjoneringen påvirkes av statens virkemidler, institusjonenes ... -
The practices of quality management in Norwegian higher education: Collaboration and control in study programme design and delivery
Stensaker, Bjørn; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter (Journal article; Peer reviewed, 2019)Purpose: In recent decades, higher education institutions have been encouraged to develop their own internal management systems as a response to perceived quality challenges in the sector. These quality management (QM) ... -
Those who leave and those who stay: Features of internationally mobile vs. domestic students
Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (Peer reviewed; Journal article, 2021)In this paper, we investigated how internationally mobile students from Norway diverge from students in Norway regarding social background, grades obtained at upper secondary school, and motivation to study. Data from two ... -
Tidsbruk og ambisjon: Resultater fra stud.mag.-undersøkelsene 2001, 2002 og 2003.
Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU skriftserie;2004-16, Research report, 2004-05)Studenters bruk av tid til studier er blitt viet mye oppmerksomhet gjennom mange år, spesielt hvor mye – eventuelt lite – tid de bruker til studier i forhold til inntektsgivende arbeid. Tidligere slagord som «Gjenreis ... -
Tilbudsstruktur og gjennomføring i videregående opplæring: Delrapport I Evaluering av Kunnskapsløftet
Frøseth, Mari Wigum; Hovdhaugen, Elisabeth; Høst, Håkon; Vibe, Nils (NIFU STEP-rapport;2008-40, Research report, 2008-12)Denne rapporten omhandler søkning til, opptak i samt gjennomføring av videregående opplæring. Prosjektet er en del av evalueringen av utdanningsreformen Kunnskapsløftet. Utdanningsdirektoratet har gitt Norsk institutt for ... -
Tiltak mot frafall ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Oslo
Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2014-47, Research report, 2014-12)Tema for denne rapporten er tiltak for å forhindre frafall i humanistiske fag. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo, som har hatt utfordringer i forhold til frafall og ... -
Ulikhet i høyere utdanning: En litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012
Caspersen, Joakim; Hovdhaugen, Elisabeth; Karlsen, Hilde (NIFU rapport;2012-32, Research report, 2012-08-23)I hvilken grad har sosial bakgrunn fått endret betydning for valg av høyere utdanning for norske studenter, og for mobilitet i høyere utdanning, i perioden 2002-2012? Innenfor prosjektets rammer har det ikke vært mulig å ... -
Underveis i videregående opplæring. Evaluering av Kunnskapsløftet. Underveisrapport fra prosjektet 'Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse'
Vibe, Nils; Brandt, Synnøve S.; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2011-19, Research report, 2011-05)Dette er den fjerde underveisrapporten fra delprosjektet Struktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse innenfor evalueringen. Denne rapporten viser status for implementeringen av ny tilbudsstruktur i videregående opplæring ... -
Utdanningsforskning i Norge 2015: Ressurser og resultater
Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Olsen, Bjørn Magne (NIFU-rapport;2017:4, Research report, 2017-04)NIFU har for femte gang kartlagt norsk utdanningsforskning. Rapporten gir en oversikt over ressurser til forskning og utviklingsarbeid (FoU) på utdanningsfeltet målt i driftsutgifter og menneskelige ressurser. Vi har ...