Blar i NIFU Open Access Archive på forfatter "Hovdhaugen, Elisabeth"
-
Utdanningskvalitet i høyere utdanning: noen empiriske eksempler. Resultater fra en undersøkelse blant faglig ansatte våren 2013
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie (NIFU rapport;2014-6, Research report, 2014-04)Utdanningskvalitet er et av hovedtemaene i det strategiske forskningsprogrammet "Kvalitet og samspill - UH-sektoren og samfunnet" som NIFU utfører i perioden 2012–2015, finansiert av Kunnskapsdepartementet. Rapporten bygger ... -
Utdanningsledelse: En analyse av ledere av studieprogrammer i høyere utdanning
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Maassen, Peter; Dalseng, Carmen From (NIFU Arbeidsnotat;2016:10, Working paper, 2016-08)Dette notatet presenterer innledende resultater fra en stor spørreundersøkelse blant de som innehar rollen som leder av studieprogram ved norske universiteter og høgskoler. Spørreundersøkelsen tar for seg ulike aspekter ... -
Vekst og kvalitet i mastergradsutdanning
Vabø, Agnete; Næss, Terje; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2016:40, Research report, 2016-12)Etter Kvalitetsreformen i høyere utdanning har det vært en stor økning i antall studieprogram og studenter på mastergradsnivå. Et tilbakevendende spørsmål i den utdanningspolitiske debatten er hvorvidt denne veksten skjer ... -
Videregående opplæring - tilstrekkelig grunnlag for arbeid og videre studier?
Hovdhaugen, Elisabeth; Høst, Håkon; Skålholt, Asgeir; Aamodt, Per Olaf; Skule, Sveinung (NIFU rapport;2013-50, Research report, 2013-12)Formålet med dette prosjektet er å belyse om det er samsvar mellom den kompetansen elevene får i videregående opplæring og de kompetansekravene de møter i henholdsvis arbeidsliv og høyere utdanning. Resultatene viser blant ... -
Work-related training and workplace learning: Nordic perspectives and European comparisons
Tikkanen, Tarja Irene; Hovdhaugen, Elisabeth; Støren, Liv Anne (Journal article, 2018-12-11)Work-related training and non-formal and informal workplace learning are increasingly being recognised as a key to lifelong learning and to realising the potential for skills development. Globalisation, technology change ... -
Yrkesfagutdanning eller allmennutdanning for sektoren? En undersøkelse av elever og lærlinger i Helse- og sosialfag
Høst, Håkon; Karlsen, Hilde; Skålholt, Asgeir; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2012-30, Research report, 2012-07)NIFU har gjennomført en undersøkelse av elever og lærlinger innenfor helse- og sosialfag i videregående opplæring med det mål å bedre kunne forklare de mønstre vi ser på dette feltet, og som resulterer i at svært få av de ... -
Å forstå regionale forskjeller i gjennomføring i videregående opplæring
Hovdhaugen, Elisabeth; Skålholt, Asgeir (Journal article; Peer reviewed, 2019)Det har lenge vært påvist store fylkesforskjeller i gjennomføring i videregående opplæring i Norge, og for å ta hensyn til dette har det i tidligere studier vært vanlig å kontrollere for ulike individkjennetegn. Denne ... -
Årsaker til frafall i høyere utdanning : En forskningsoppsummering av studier basert på norske data
Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU Arbeidsnotat;2019:3, Working paper, 2019-03)Frafall og gjennomføring i høyere utdanning er et tema som har fått økt aktualitet de siste tiårene, særlig etter at finansieringen av høyere utdanning ble endret i 2003 slik at studentenes resultater i form av poengproduksjon ...