Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Hovdhaugen, Elisabeth"
Now showing items 41-60 of 89
-
”Likestilling er jo ikke lenger det helt store...” Likestillingsarbeid i skolen 2009 – 2010
Støren, Liv Anne; Waagene, Erica; Arnesen, Clara Åse; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP rapport;15-2010, Research report, 2010-06)Prosjektet er en kartlegging av status for likestilling i grunnopplæringen, og i dette ligger både den vekt som legges på likestilling, og det arbeidet som utføres i skolesektoren med henblikk på å øke likestillingen. ... -
Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer
Aamodt, Per Olaf; Prøitz, Tine Sophie; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-rapport;2007-40, Research report, 2007-12)Hva slags kunnskaper og ferdigheter bidrar universiteter og høgskoler til å utvikle hos studentene, og hvordan står disse kunnskapene i forhold til de kompetansekravene som stilles i arbeidslivet? Dette spørsmålet danner ... -
Medierende betingelser for læring og danning – om bruk og betydning av digitale medier i et bachelorstudium i pedagogikk.
Sivesind, Kirsten; Hovdhaugen, Elisabeth; Hörmann, Bernadette (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Motivation for full degree mobility: analysing sociodemographic factors, mobility capital and field of study
Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (Peer reviewed; Journal article, 2021)In this paper we have investigated students’ motivations for undertaking a full degree abroad. It examines how motivations can be categorised, and if this varies according to gender, social origin, field of study and ... -
National test results: representation and misrepresentation. Challenges for municipal and local school administration in Norway
Hovdhaugen, Elisabeth; Vibe, Nils; Seland, Idunn (Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper addresses the publication of results from national tests in primary and lower secondary schools by Norwegian national authorities. Test results must be made available to the public, and are published in an ... -
Nordiske universiteter og internasjonale universitetsrangeringer: Hva forklarer nordiske plasseringer og hvordan forholder universitetene seg til rangeringene?
Piro, Fredrik; Hovdhaugen, Elisabeth; Elken, Mari; Sivertsen, Gunnar; Benner, Mats; Stensaker, Bjørn (NIFU rapport;2014-25, Research report, 2014-08)På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU gjennomført en analyse av norske universiteters plassering på internasjonale rangeringer, der man spesielt har ønsket å sammenligne disse med hvordan andre nordiske universiteter ... -
Norske gradsstudenter i utlandet : Hvorfor reiser de ut, og hvor søker de informasjon?
Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (NIFU Arbeidsnotat;2017:1, Working paper, 2017-02)På oppdrag fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU) har NIFU gjennomført en elektronisk spørreundersøkelse blant norske studenter i utlandet høsten 2016. Hovedformålet med for undersøkelsen var å skaffe til ... -
Norwegian experiences with EuroGraduate 2022: Implementation and adaptation
Hovdhaugen, Elisabeth; Wiborg, Vegard Sjurseike; Knutsen, Tora Kjærnes (NIFU Working Paper;2023:13, Working paper, 2023-11) -
Oppgaver som medierende betingelser for læring og danning – erfaringer fra et bachelorstudium i pedagogikk
Sivesind, Kirsten; Hovdhaugen, Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021)I dag er det nærmest en selvfølge å be studenter om å gjøre obligatoriske oppgaver underveis i et studieløp. Likevel er det forsket lite på hvordan studentene erfarer å arbeide med denne typen oppgaver. Denne artikkelen ... -
Opprykk til professor: Kompetanse eller konkurranse?
Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;4-2003, Research report, 2003-07)Denne rapporten drøfter erfaringene med den såkalte professoropprykks-ordningen – dvs muligheten for førsteamanuenser og høgskoledosenter til å søke om opprykk til professor på grunnlag av kompetanseerklæring. Reformen ble ... -
Opptak til høyere utdanning : En studie av konsekvensene av kvote og poengberegning med fokus på psykologi, medisin, jus og grunnskolelærer-utdanning
Hovdhaugen, Elisabeth; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Rønsen, Ester; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU-rapport;2020:4, Research report, 2020-03)Denne rapporten tar for seg det norske opptakssystemet til høyere utdanning og særlig hvordan karakterer og tilleggspoeng virker inn på opptak. Fire fagområder har vært i fokus: profesjonsutdanning i medisin og psykologi, ... -
Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene
Salvanes, Kari Vea; Grøgaard, Jens B.; Aamodt, Per Olaf; Lødding, Berit; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2015-13, Research report, 2015-05)NIFU gjennomfører prosjektet "Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring" på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Dette er den første underveisrapporten ... -
Participation in adult education and training in countries with high and low participation rates: demand and barriers
Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke (Journal article; Peer reviewed, 2018)This paper explores patterns in participation in adult education and training (AET) by comparing five countries with high participation rates (the Nordic countries and the Netherlands) with three countries with significantly ... -
Pathways to higher education for vocationally qualified students. The case of Norway
Schmees, Johannes Karl; Smeplass, Eli; Skålholt, Asgeir; Hovdhaugen, Elisabeth; Imdorf, Christian (Peer reviewed; Journal article, 2024)This article investigates six pathways through which students possessing initial vocational qualifications can enter higher education in Norway. In Norway, vocational education and training (VET) tracks in upper secondary ... -
Pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
Korseberg, Lene; Svartefoss, Silje Marie; Bergene, Ann Cecilie; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2022:1, Research report, 2022-01)Denne rapporten tar for seg tematikken pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Temaet studeres gjennom en analyse av tre ulike datakilder: en litteraturstudie, gjennomgang av eksisterende rapporteringsdata ... -
Policy framing of international student mobility in the Nordic countries
Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (Peer reviewed; Journal article, 2022)Student mobility in the Nordic countries has traditionally been characterized by cultural cooperation and egalitarian values. Yet, the region has not been isolated from international trends towards emphasizing excellence ... -
Professional or student identity and commitment? Comparing the experience of nursing students with literature on student success
Thomas, Liz; Hovdhaugen, Elisabeth; Sweetman, Rachel (Peer reviewed; Journal article, 2023)Improving the rates of continuation and completion of nursing students is a priority to ensure there are sufficient qualified staff to deliver national healthcare services. In the literature, which is predominantly informed ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Sluttrapport fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk
Seland, Idunn; Hovdhaugen, Elisabeth; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Rønsen, Ester (NIFU-rapport;2018:9, Research report, 2018-06)NIFU har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert forsøk med redusert antall karakterer ved halvårsvurdering i norsk. Evalueringsperioden har strukket seg fra 2014 til 2018, og omfatter to delrapporter samt denne ... -
Sosial ulikhet i elevers vei gjennom videregående opplæring i Bergen, Barcelona og Ghent
Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU Innsikt;2019:17, Others, 2019-10-25)Til tross for at utdanningssystemene i Norge, Spania og Belgia er svært ulike er valgene elevene gjør i videregående opplæring forbausende like. Dette gjelder særlig for elever fra utdannede familier, og vi ser at foreldres ...