Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Vabø, Agnete"
Now showing items 21-40 of 50
-
I spennet mellom kvalitet og krav til likestilling. En pilotstudie av forskningsmiljøer med relativt høye andeler kvinner
Schwach, Vera; Brandt, Ellen; Vabø, Agnete (NIFU STEP-arbeidsnotat;2004:8, Working Paper, 2004-11)NIFU STEP fikk sommeren 2004 i oppdrag fra Universitets- og høyskoleavdelingen i Utdannings og forskningsdepartementet å avdekke faktorer av betydning for å rekruttere og holde på kvinner i vitenskapelige stillinger. Lykkes ... -
Independent project support by Riksbankens Jubileumsfond
Vabø, Agnete; Ramberg, Inge; Sweetman, Rachel (NIFU rapport;2012-27, Research report, 2012-06)This study addresses the project support scheme of the Riksbankens Jubileumsfond. In conducting this study, NIFU has surveyed both successful and unsuccessful applicants for project support in the years 2005-2010, and the ... -
Kjønn og forskning i Norge
Brandt, Ellen; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2002-15, Research report, 2002-08)Norsk institutt for studier av forskning og utdanning (NIFU) fikk høsten 2001 i oppdrag av Strategiavdelingen i Norges forskningsråd å gi en situasjonsbeskrivelse av kjønnssammensetningen i hele forskningssektoren, å ... -
Kjønnsbalanse og samarbeid i globaliserte forskergrupper En studie av forskningspraksiser i klimaforskningen
Egeland, Cathrine; Vabø, Agnete (Chapter, 2022) -
Kunnskap og kvalitet i ny kontekst: Sluttrapport fra Kunnskapsdepartementets strategiske forskningsprogram 2009–2011
Stensaker, Bjørn; Frølich, Nicoline; Thune, Taran; Vabø, Agnete; Aamodt, Per Olaf; Kyvik, Svein; Gunnes, Hebe (Research report, 2012)Kunnskapsdepartementet lyste i 2008 ut et strategisk forskningsprogram for å undersøke sentrale utviklingstrekk i universitets- og høgskolesektoren. Utlysningen adresserte en lang rekke temaer, under to hovedtemaer: ... -
Kvalitet og samspill i universitets- og høgskolesektoren
Frølich, Nicoline; Gulbrandsen, Magnus; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2016:2, Research report, 2016-04)Denne rapporten oppsummerer hovedfunn fra prosjektet «Kvalitet og samspill – universitets- og høgskolesektoren og samfunnet », og peker på implikasjoner for politikk og praksis. Prosjektets formål var å: 1. Forbedre ... -
Kvalitetsreformen og universitetene som masseutdanningsinstitusjon
Vabø, Agnete; Aamodt, Per Olaf (Skriftserie;2005-2, Research report, 2005-02)Denne rapporten belyser universiteter som masseutdanningsinstitusjoner slik de har utviklet seg siden 1960-tallet og fram til Kvalitetsreformen. Formålet er å beskrive og drøfte veksten ved de norske universitetene. -
Kvinner og menns karriereløp i norsk forskning: En tilstandsrapport
Vabø, Agnete; Gunnes, Hebe; Tømte, Cathrine; Bergene, Ann Cecilie; Egeland, Cathrine (NIFU rapport;2012-9, Research report, 2012-05)Formålet med rapporten er å fremskaffe forskningsbasert kunnskap til utvikling av satsningen BALANSE, som er Forskningsrådets nye forslag til satsning for å fremme kjønnsbalansen i faglige toppstillinger og forskningsledelse. ... -
Nested identities and identification in higher education institutions—the role of organizational and academic identities
Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Vabø, Agnete (Peer reviewed; Journal article, 2022)Academic staff hold multiple identities by relating to the organization and to their profession. Merging higher education institutions involves organizational changes which may impact identities of academic staff. This ... -
Nordiske masterprogram: Juridiske, finansielle, institusjonelle og praktiske barrierer
Vabø, Agnete; Brandt, Synnøve S.; Aamodt, Per Olaf (NIFU rapport;2012-40, Research report, 2012-10)NIFU fikk i oppdrag av Nordisk Ministerråd å gjennomføre en studie av nordiske masterprogram med vekt på juridiske, finansielle, institusjonelle og praktiske barrierer for gjennomføring av slikt samarbeid. På basis av ... -
Næringsrettet høgskolesatsing – nHS: Erfaringer og vegen videre
Hubak, Marit; Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2004-17, Research report, 2004-05)«næringsrettet HøgskoleSatsing – nHS» er en del av programmet Mobilisering for FoU-relatert innovasjon – MOBI, Norges forskningsråd. -
Organisasjonsstrukturen ved Universitetet i Stavanger – synspunkter fra de ansatte
Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild (NIFU Arbeidsnotat;2016:5, Working Paper, 2016-04)I forbindelse med utsendelse av spørreskjema i anledning en evaluering av styringsordningen ved UiS ble NIFU enig med oppdragsgiver (UiS) om å benytte denne anledningen til å stille noen spørsmål om betydningen av institutt- ... -
Organisational features of higher education. Denmark, Finland, Norway and Sweden
Ahola, Sakari; Hedmo, Tina; Thomsen, Jens-Peter; Vabø, Agnete (NIFU Working Paper;2014:14, Working Paper, 2014-10)An overarching motive for the analysis presented in this working paper is to obtain a more systematic, empirically and comparatively based understanding of the Nordic model of higher education. A key objective is to gain ... -
PhD education in a knowledge society: An evaluation of PhD education in Norway
Thune, Taran; Kyvik, Svein; Sörlin, Sverker; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete; Tømte, Cathrine (NIFU rapport;2012-25, Research report, 2012-06-21)The aim of the evaluation was to provide a description of the status of PhD education in Norway, following the implementation of the PhD degree in 2003. Moreover, the evaluation was to give an assessment of the performance ... -
The position of technical universities within changing frameworks of institutional organisation and steering: The case of the Norwegian University of Science and Technology
Vabø, Agnete; Langfeldt, Liv (Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Postdoktorordningen
Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen; Vabø, Agnete (NIFU skriftserie;2003-37, Research report, 2003-12)Denne rapporten gir en oversikt over postdoktorordningen i Norge. Postdoktorstipend ble innført av forskningsrådene på 1980-tallet, men først fra 1998 av fikk lærestedene rett til selv å opprette postdoktorstillinger. ... -
Praksisorienterte studietilbud. Eksempler fra ingeniørutdanning, markedsføringsfag, humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag
Vabø, Agnete; Sweetman, Rachel (NIFU rapport;2011-3, Research report, 2011-01)Formålet med denne rapporten er å belyse samarbeid med arbeidslivet som ledd i høyere utdanning, som at studentene har utført oppgaver i en bedrift, organisasjon eller offentlig etat i et gitt tidsrom. Her formidles erfaring ... -
Quality in Norwegian Higher Education: A review of research on aspects affecting student learning
Damşa, Crina; de Lange, Thomas; Elken, Mari; Esterhazy, Rachelle; Fossland, Trine; Frølich, Nicoline; Hovdhaugen, Elisabeth; Maassen, Peter; Nerland, Monika; Nordkvelle, Yngve T.; Stensaker, Bjørn; Tømte, Cathrine; Vabø, Agnete; Wiers-Jenssen, Jannecke; Aamodt, Per Olaf (NIFU-rapport;2015:24, Research report, 2015-10)This report is produced in the framework of the project “Quality of Norwegian Higher Education: Pathways, Practices and Performances”, funded through the program Research and Innovation in the Educational Sector (FINNUT), ... -
Ressursinnsatsen innenfor utdanningsforskning 2009
Gunnes, Hebe; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2011-13, Research report, 2011-05-16)På oppdrag for har NIFU kartlagt FoU-ressurser innenfor utdanningsforskning i 2009. Kartleggingen er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse som ble gjennomført i 2007, og omfatter utdanningsforskning i universitets- og ... -
Review of the Partnership Programme in Higher Education with North America
Sweetman, Rachel; Vabø, Agnete; Finkelstein, Martin J. (NIFU report;2011-43, Research report, 2011-12)The Partnership Program for North America (PPNA) is part of a broader effort by the central authorities to strengthen cooperation in research and higher education between Norway and North America, including Canada. In the ...