• Robuste fagmiljøer. En litteraturgjennomgang 

      Vabø, Agnete; Kårstein, Asbjørn (NIFU-arbeidsnotat;2014:12, Working Paper, 2014-09)
      En egen Stortingsmelding om forholdet mellom strukturen i høyere utdanning og kvaliteten i de studietilbud som tilbys der, planlegges utgitt våren 2015. I den anledning har Kunnskapsdepartementet gitt NIFU i oppdrag å lage ...
    • Samarbeid med arbeidslivet i studietiden: Omfang, typer og nytte av samarbeid 

      Næss, Terje; Thune, Taran; Støren, Liv Anne; Vabø, Agnete (NIFU rapport;2012-48, Research report, 2012-12-20)
      Rapporten handler om i hvilken grad studenter ved norske læresteder har kontakt og samarbeid med private og offentlige virksomheter i løpet av studiene, og hva slags betydning dette har for kandidatene i løpet av studietiden ...
    • Satsing på matematikk, naturvitenskap og teknologi (MNT-fag): Hvordan følges de politiske føringene opp ved universiteter og høgskoler? 

      Langfeldt, Liv; Vabø, Agnete; Wendt, Kaja; Solberg, Espen; Aanstad, Siri; Olsen, Bjørn Magne (NIFU rapport;2014-33, Research report, 2014-10)
      Denne rapporten tar for seg hvordan de politiske føringene om å satse på matematikk, naturvitenskap og teknologi – MNT-fag – følges opp ved norske universiteter og høgskoler. Prosjekt er utført på oppdrag fra Kunnskapsde ...
    • Sentre for fremragende utdanning (SFU): I samvirke med institusjoner og fag 

      Carlsten, Tone Cecilie; Vabø, Agnete (NIFU-rapport;2015-22, Research report, 2015-06)
      Senter for fremragende utdanning (SFU) er Norges eneste prestisjeordning innenfor høyere utdanning. Stimuleringstiltaket ble etablert i kjølvannet av Stjernøutvalgets forslag om å opprette et «Senter for fremragende ...
    • Strukturelle betingelser for forskningen innenfor nordisk språk og litteratur 

      Borgen, Jorunn Spord; Gunnes, Hebe; Vabø, Agnete (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:29, Working Paper, 2005-10)
      Nordisk språk og litteratur har hatt en realnedgang i FoU-utgiftene på 90-tallet, med en svak oppgang i 2001, og deretter en nedgang fra 2001 til 2003. Humaniora hadde en høy andel grunnbudsjettfinansiering sammenlignet ...
    • Styring og strategi: Betydningen av ulike styringsmodeller for lærestedenes strategiarbeid 

      Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete; Frølich, Nicoline; Bleiklie, Ivar; Kvam, Endre; Waagene, Erica (NIFU rapport;2013-43, Research report, 2013-11)
      I 2003 ble det åpnet for at universiteter og høyskoler skulle få mulighet til å velge mellom to hovedmodeller for styring og ledelse på øverste nivå/lærestedsnivå. Flere læresteder har siden 2003 gjort endringer i egen ...
    • Større, sterkere og bedre? Utfordringer for å nå målene med Strukturreformen 

      Vabø, Agnete; Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria (NIFU Innsikt;2019-4, Others, 2019-02)
      Strukturreformen har endret det norske høyere utdanningslandskapet. Nye NTNU er nå Norges største universitet. Basert på følgeevalueringen av NTNU-fusjonen i perioden 2016-2018 løfter vi frem noen sentrale utfordringer for ...
    • The establishment of formal research groups in higher education institutions 

      Reymert, Ingvild; Vabø, Agnete; Kyvik, Svein; Alvsvåg, Aina (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      This article explores the significance for academic staff members of research groups established and formalised as part of research strategies at university faculties. It also explores the levels of participation and ...
    • Utviklingen av det nye NTNU: Rom for alle og rom for fornying? En underveisevaluering av fusjonen. 

      Vabø, Agnete; Melin, Göran; Aanstad, Siri; Borlaug, Siri Brorstad; Dalseng, Carmen From (NIFU-rapport;2016:22, Research report, 2016-08)
      1. januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Institusjonenes vedtak om å slå seg sammen skjer med bakgrunn i sentrale politiske ...
    • Vekst og kvalitet i mastergradsutdanning 

      Vabø, Agnete; Næss, Terje; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2016:40, Research report, 2016-12)
      Etter Kvalitetsreformen i høyere utdanning har det vært en stor økning i antall studieprogram og studenter på mastergradsnivå. Et tilbakevendende spørsmål i den utdanningspolitiske debatten er hvorvidt denne veksten skjer ...