Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Hovdhaugen, Elisabeth"
Now showing items 21-40 of 89
-
Frafall fra universitetet. En undersøkelse av frafall og fullføring blant førstegangsregistrerte studenter ved UiB, UiO og NTNU høsten 1999
Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:13, Working Paper, 2005-06)Denne rapporten presenterer resultater fra en undersøkelse av frafallet fra universitetene. Undersøkelsen omfatter studenter som begynte studiene ved Universitetet i Oslo, Universitetet i Bergen, og Norges teknisk-naturv ... -
Frafall og gjennomføring i lavere grads studier før og etter Kvalitetsreformen. En sammenlikning mellom begynnerkullene fra 1999, 2003 og 2005
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2011-38, Research report, 2011-11)Denne rapporten belyser studiegjennomføringen i lavere grads studier, og spesielt frafall og bytting av lærested. Analysene omfatter tre kull studenter som begynte høsten 1999, 2003 og 2005, og alle kull er oppdatert med ... -
Fullføring og frafall på hovedfag og mastergrad: En sammenligning av kullene som begynte i 1999 og 2003
Hovdhaugen, Elisabeth; Frøseth, Mari Wigum; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP rapport;5-2010, Research report, 2010-01)Denne rapporten omhandler fullføring og frafall på hovedfag og mastergrad ved universiteter og statlige høgskoler, samt en nærmere sammenligning av universitetsutdanninger på høyere grad som fantes både før og etter reformen. -
Gjennomføring og frafall i masterutdanning og grunnskolelærerutdanning ved Høgskolen i Østfold: Underveisrapport i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold»
Ballo, Jannike Gottschalk; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU Arbeidsnotat;2023:11, Working paper, 2023-08)Dette arbeidsnotatet er første delleveranse i prosjektet «Årsaker til frafall fra gradsstudier ved Høgskolen i Østfold», som NIFU gjennomfører på oppdrag fra høgskolens ledelse. Formålet med prosjektet er å kartlegge årsaker ... -
«Gjør din plikt – krev din rett» – Kvalitetsreformen i bakspeilet
Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per O (Peer reviewed; Journal article, 2022)Kvalitetsreformen var en omfattende reform av norsk høyere utdanning, der hovedmålet var at studentene skulle komme igjennom studiet uten forsinkelser og frafall. Slike problemer var særlig til stede i de løst organiserte ... -
Global rankings in the Nordic region: challenging the identity of research-intensive universities?
Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2016)Global university rankings currently attract considerable attention, and it is often assumed that such rankings may cause universities to prioritize activities and outcomes that will have a positive effect in their ranking ... -
Higher Education in the Nordic Countries: Evaluation of the Nordic agreement on admission to higher education
Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (TemaNord;2015:526, Research report, 2015)The Nordic agreement on admission to higher education was signed in 1996 and it clarified the rights of Nordic students to admission in the Nordic countries. The agreement introduced the principle that applicants from other ... -
Hvordan sikre at sykepleiestudentene oppnår læringsutbytter i praksisstudiene: Jakten på gode eksempler
Hovdhaugen, Elisabeth; Nesje, Kjersti; Reegård, Kaja (NIFU-rapport;2021:1, Research report, 2021-01)Formålet med denne rapporten er todelt. Det ene er å presentere best-practice innen praksisstudier for sykepleiestudenter. Det andre formålet er å undersøke hvilken rolle læringsutbyttebeskrivelser og praksisavtaler har i ... -
Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning
Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per Olaf; Reymert, Ingvild; Stensaker, Bjørn (NIFU Arbeidsnotat;2016:3, Working Paper, 2016-04)Forord Dette notatet ser nærmere på og diskuterer et utvalg indikatorer som brukes for å måle kvalitet i høyere utdanning i Norge. Utvalget av indikatorer er gjort med utgangspunkt i indikatorer som er viktige for ... -
Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie
Fossum, Lone Wanderås; Bergene, Ann Cecilie; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2022:17, Research report, 2022-09)Tematikken for denne rapporten er Innhold og krav i samarbeidsavtalene mellom utdanning og praksis innen sykepleie, og er utarbeidet på oppdrag av Norsk Sykepleierforbund (NSF). Som en følge av arbeidet med RETHOS, de nye ... -
Institutional scope to shape persistence and departure among nursing students: re-framing Tinto for professional degrees
Hovdhaugen, Elisabeth; Sweetman, Rachel; Thomas, Liz (Peer reviewed; Journal article, 2023)Tinto’s (1993) interactional model of student departure was initially developed for students in traditional academic degrees, at residential colleges in the US. This paper takes up Tinto as a fruitful starting point for a ... -
Karakterer i offentlige og private videregående skoler: En analyse av eksamens- og standpunktkarakter i norsk og matematikk og rutiner for standpunktvurdering i offentlige og private videregående skoler
Hovdhaugen, Elisabeth; Seland, Idunn; Lødding, Berit; Prøitz, Tine Sophie; Vibe, Nils (NIFU rapport;2014-24, Research report, 2014-07)Denne rapporten kartlegger praksiser og rutiner for hvordan standpunktkarakterer settes ved offentlige og private skoler. Bakgrunnen for oppdraget er en avisdebatt i 2013 der det ble påvist større avvik mellom standpunkt- ... -
Karaktersetting i etterkant av Kvalitetsreformen - endringer i strykprosent
Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:36, Working Paper, 2005-11)Rapportens hovedproblemstilling er om det er mulig å identifisere en sammenheng mellom finansieringssystemet og karaktersetting, spesielt med hensyn på stryk. For å undersøke dette blir dels endringer i strykprosent i et ... -
Karriereløp i akademia: Statistikkgrunnlag utarbeidet for Komité for integreringstiltak --- Kvinner i forskning
Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-rapport;2008-19, Research report, 2008-04)Dette notatet er et statistikkgrunnlag om kvinneandeler i ulike fagområder og faggrupper i akademia, og kvinners og menns karriereveier i akademia utarbeidet på oppdrag av Komité for integreringstiltak – kvinner i forskning. -
Kartlegging av nordisk forskning på eksamen
Hovdhaugen, Elisabeth; Flobakk-Sitter, Fride; Wollscheid, Sabine; Fossum, Lone Wanderås; Korseberg, Lene (NIFU-rapport;2022:18, Research report, 2022-09)Tema for denne rapporten er sluttvurdering i de nordiske land. Rapporten er todelt, der del 1 beskriver utdanningssystemet og vurderingssystemet i de fem nordiske land, i tillegg til å vise i hvilken grad sluttvurdering ... -
Kjønn og musikk: Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk
Borgen, Jorunn Spord; Arnesen, Clara Åse; Caspersen, Joakim; Gunnes, Hebe; Hovdhaugen, Elisabeth; Næss, Terje (NIFU rapport;2010-49, Research report, 2010-12)Hensikten med denne kartleggingen har vært å bidra med “det store bildet” i forhold til debatten om årsaker til en observert kjønnsskjevhet når det gjelder rekruttering, utdanning og arbeidsdeling i arbeidsmarkedet innenfor ... -
Kompetanse til energibedrifter: En undersøkelse av ingeniørutdanning i elkraft
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Arnesen, Clara Åse; Waagene, Erica (NIFU STEP rapport;24-2010, Research report, 2010-09)Formålet med denne rapporten er å belyse noen sider ved kompetansesituasjonen i energisektoren. I dette notatet har vi først sett på søkningen til studiene og studentenes gjennomføring, fordi dette er kritiske faktorer for ... -
Kriterie- og metodegrunnlag for (re)akkreditering av høyere utdanning
Langfeldt, Liv; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:1, Working Paper, 2006)Bakgrunnen for notatet er en henvendelse fra NOKUT med ønske om å få drøftet tolkningsrom og dilemmaer knyttet til å vurdere faglig nivå og dokumenterte resultater i høyere utdanning. Utgangspunktet er at i ”Forskrift om ... -
Kvalitet i praksisperioden : En kunnskapsoppsummering om praksis i profesjonsutdanninger
Flobakk-Sitter, Fride; Ballo, Jannike Gottschalk; Hovdhaugen, Elisabeth; Fossum, Lone Wanderås; Karlstrøm, Henrik (NIFU-rapport;2023:11, Research report, 2023-06)I denne rapporten presenterer NIFU en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering om kvalitet i praksisperioden ved utvalgte profesjonsutdanninger. Her presenteres og oppsummeres relevant norsk og europeisk forskningslitteratur ... -
Kvinner og menn – like muligheter? Om kvinners og menns karriereveier i akademia
Hovdhaugen, Elisabeth; Kyvik, Svein; Olsen, Terje Bruen (NIFU skriftserie;2004-25, Research report, 2004-12)Formålet med denne rapporten er å undersøke hvorfor en lavere andel kvinner enn menn avanserer i akademia og hvorfor det tar lengre tid for kvinner å rykke opp i stillingshierarkiet, samt hvordan rekrutteringen til ...