Browsing NIFU Open Access Archive by Author "Hovdhaugen, Elisabeth"
Now showing items 1-20 of 89
-
Age as a merit in admission decisions for higher education
Sandsør, Astrid Marie Jorde; Hovdhaugen, Elisabeth; Bøckmann, Ester (Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper uses register data to study how a particular age reward feature affects admission into two highly competitive study programs: medicine and law. The Norwegian admission system to higher education is centralized, ... -
AHELO mulighetsstudie: Oppsummering av erfaringene med å gjennomføre OECDs AHELO mulighetsstudie i Norge
Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke; Sjaastad, Jørgen; Sweetman, Rachel (NIFU rapport;2013-11, Research report, 2013-03)Denne rapporten er en dokumentasjon av gjennomføringen av AHELO mulighetsstudie (Assessment of Higher Education Learning Outcomes) i Norge. AHELO mulighetsstudie ble initiert av OECD i 2008/2009, og datainnsamlingen ble ... -
Belysning av den organiserte doktorgradsutdanningen ved Universitetet i Bergen
Tvede, Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU skriftserie;2002-20, Research report, 2002-09)Universitetet i Bergen har bedt NIFU utarbeide en egen rapport for institusjonen som legger spesiell vekt på gjennomføring og gjennomstrømning i de ulike doktorgradsutdanningene. Rapporten inngår som en del av universitetets ... -
Betydningen av organisering for faglig utvikling av Høgskolen i Østfold
Gulbrandsen, Magnus; Hovdhaugen, Elisabeth; Stensaker, Bjørn (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:11, Working paper, 2006-03)Høgskolen i Østfold har igangsatt et arbeid for å vurdere hvordan skolens realfag kan organiseres og lokaliseres. Bakgrunnen for dette arbeidet er både den nasjonale politiske satsingen på realfag i alle ledd i opplæring ... -
Borte bra, men hjemme best? Færre norske studenter i utlandet
Wiers-Jenssen, Jannecke; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-rapport;2008-21, Research report, 2008-06)Rapporten ser på endringen i antall norske studenter i utlandet de senere år, og søker å identifisere mulige årsaker til utviklingen. Årsaksforholdene er sammensatte, og den relative betydningen av ulike forhold er vanskelig ... -
Degree completion in short professional courses: does family background matter?
Helland, Håvard; Hovdhaugen, Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
The (dis)integration of nursing students. Multiple transitions, fragmented integration and implications for retention
Sweetman, Rachel; Hovdhaugen, Elisabeth; Thomas, Liz (Peer reviewed; Journal article, 2022)There are widespread concerns about a shortage of nurses in society, making it vital to educate and retain as many nursing students as possible. This paper interrogates the fit and relevance of established models for student ... -
Dropout in Higher Education - Lessons from Norway
Hovdhaugen, Elisabeth (Frafald fra de videregående uddannelser: Forklaringer, mekanismer og løsninger;, Chapter, 2022)The aim of this chapter is two-fold: firstly, to present some longitudinal data on dropout in higher education in Norway and describe the current situation in various fields of study, and secondly, to contrast this with ... -
Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak?
Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie; Seland, Idunn (Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen undersøker vi hvilken funksjon den norske ordningen med henholdsvis eksamens- og standpunktkarakter har for læreres vurderings-praksis. Analysen bygger på nasjonal karakterstatistikk og intervjuer med ... -
Eksperter i team: En evaluering av et tverrfaglig emne ved NTNU gjennomført våren 2005
Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP skriftserie;10-2005, Research report, 2005-07)Som et ledd i NTNUs strategi for tverrfaglighet, og for å styrke studentenes kompetanse i å samarbeide på tvers av fag, har NTNU opprettet studieemnet «Eksperter i Team» (EiT) for mastergradsstudentene. Foreløpig er dette ... -
En, to...tre? Den vanskelige overgangen: Evaluering av Kunnskapsløftet. Fra andre til tredje år i videregående opplæring
Frøseth, Mari Wigum; Hovdhaugen, Elisabeth; Høst, Håkon; Vibe, Nils (NIFU STEP rapport;21-2010, Research report, 2010-07)Denne rapporten omhandler søkning til, opptak i samt gjennomføring av videregående opplæring, med særlig vekt på overgangen fra det andre til det tredje året. Prosjektet er en del av evalueringen av utdanningsreformen ... -
Er NTNU på rett vei? Følgeevaluering av fusjonen. Delrapport 2
Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Melin, Göran; Hovdhaugen, Elisabeth; Vabø, Agnete (NIFU-rapport;2018:31, Research report, 2019-01)1.januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Styringsgruppen for fusjonen bestemte at det skal gjennomføres en forskningsbasert ... -
Et akademisk annerledesår: Konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler
Solberg, Espen; Hovdhaugen, Elisabeth; Gulbrandsen, Magnus; Scordato, Lisa; Svartefoss, Silje Marie; Eide, Thea (NIFU-rapport;2021:9, Research report, 2021-03)Denne rapporten beskriver funn fra en undersøkelse av konsekvenser og håndtering av koronapandemien ved norske universiteter og høgskoler. Arbeidet er gjort på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, og ble påbegynt sommeren ... -
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 3. Studiefrafall og studiestabilitet
Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per Olaf (Research report, 2006-05)Et av de viktigste målene med Kvalitetsreformen er å bedre studiegjennomføringen, det vil si at flere studenter skal gjennomføre på normert tid, og at frafallet skal reduseres. Dette temaet er et av de evalueringsområdene ... -
Evaluering av Kvalitetsreformen. Delrapport 6. Den nye studiehverdagen
Aamodt, Per Olaf; Hovdhaugen, Elisabeth; Opheim, Vibeke (Research report, 2006-12)Tema for denne rapporten er studenter i høyere utdanning i Norge og deres hverdag. Dette omfatter en rekke deltema, blant annet; hvordan studentene gjennomfører studiene sine, hvor mye og hva slags kontakt de har med lærere ... -
Evaluering av nasjonale prøver som system
Seland, Idunn; Vibe, Nils; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU rapport;2013-4, Research report, 2013-04)Nasjonale prøver inngår i det nasjonale systemet for vurdering av kvaliteten i grunnopplæringen. Prøvene avholdes i lesing, regning og engelsk, og skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med læreplanens ... -
Fairness in access to higher education in Norway: Policy and practice
Hovdhaugen, Elisabeth; Carlsten, Tone Cecilie (NIFU Working Paper;2018:7, Working paper, 2018-09)This working paper presents a case study of the Norwegian access system to higher education, drawing on data collected in a larger project commissioned by the EU Commission. Based on interviews with stakeholders at the ... -
Finnes det en “universalmedisin” mot frafall? En analyse av universitetenes holdning til og tiltak mot frafall blant studenter
Hovdhaugen, Elisabeth; Frølich, Nicoline; Aamodt, Per Olaf (NIFU STEP-rapport;2008-9, Research report, 2008-02)Denne rapporten ser på frafall i de frie fagene ved universitetene, fra et studentperspektiv og et institusjonsperspektiv. Problemstillingen er tredelt: hva er årsakene til frafall, hva kan lærestedene gjøre og hvilke ... -
Fra 16 til 30: Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002
Markussen, Eifred; Daus, Stephan; Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU-rapport;2020-2, Report, 2020-09-02)Vi har fulgt nesten 10 000 personer på Østlandet fra de gikk ut av tiende klasse som 16- åringer våren 2002, gjennom videregående og annen utdanning og over i arbeidslivet til de var 30 år gamle i 2016. Vi har studert ... -
Frafall etter kvalitetsreformen ved Det historisk-filosofiske fakultet NTNU
Hovdhaugen, Elisabeth (NIFU STEP-arbeidsnotat;2006:46, Working paper, 2006-12-01)Denne rapporten belyser frafall ved Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU etter kvalitetsreformen, og er basert på registerdata fra Statistisk sentralbyrå.