Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1573-1592 av 2806
-
Lokale systemer for kommersialisering av forskningsbasert kunnskap
(NIFU STEP-rapport;2008-5, Research report, 2008-04)Denne rapporten har som siktemål å kartlegge og sammenligne kommersialiseringssystemer i de tre norske universitetsbyene Oslo, Trondheim og Tromsø. Felles for de ulike tilnærmingene til innovasjonssystemer og kommersiali ... -
Lone geniuses or one among many? An explorative study of contemporary highly cited researchers
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose: The ranking lists of highly cited researchers receive much public attention. In common interpretations, highly cited researchers are perceived to have made extraordinary contributions to science. Thus, the metrics ... -
Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Local government mergers are an important policy issue in many countries, yet empirical evidence of the effects of merging and of local government size on the production and quality of local public services is scarce. We ... -
Long-run effects of local government mergers on educational attainment and income
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Local government mergers are an important policy issue in many countries, yet empirical evidence of the effects of merging and of local government size on the production and quality of local public services is scarce. We ... -
Low-Tech Industries and the Knowledge Economy: State of the Art and Research Challenges
(STEP Report;16-2003, Research report, 2003-09-29)This paper addresses a central problem for economic analysis and public policy in Europe. Should Europe focus on socalled high-technology or science-based industries in attempting to solve growth and employment problems? ... -
Lower growth in Nordic R&D activity
(NIFU Innsikt;2021-17, Others, 2021-11-29)Recent figures from the Nordic producers of R&D statistics show that approximately NOK 475 billion was spent on research and experimental development (R&D) in the Nordic region in 2020. Adjusted for inflation, this equals ... -
Lære å lede? En evaluering av lederopplæringen ved Gøteborgs universitet
(NIFU skriftserie;2000:15, Research report, 2000-11)Gøteborgs universitet har siden 1995 drevet med ulike former for lederopplæring i forhold til det overordnede ansvar prefektene og andre faglige og administrative ledere ved universitetet har for forskning, utdanning og ... -
Læremidler i grunnskole og videregående skole: En analyse av tilgang på, balanse mellom og valg av trykte og digitale læremidler i grunnskole og videregående skole
(NIFU-rapport;2023:13, Research report, 2023-08)Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) har skrevet denne rapporten på oppdrag for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFFO). Datagrunnlaget for rapporten er tidligere ... -
Læremidler og formidling i høyere utdanning: En evaluering av tilskuddsordningen og en vurdering av insentivene
(NIFU-rapport;2016:18, Research report, 2016-06-28)Denne rapporten svarer på et todelt oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Den ene delen består i å utrede en mulig indikator for fagfellevurdert formidling som kan inngå i finansieringssystemet for universiteter og høgskoler. ... -
Lærerrollen sett fra lærerperspektivet: Notat til ekspertgruppen om lærerrollen
(NIFU Arbeidsnotat / Working Paper;2016:8, Working paper, 2016-06)Kunnskapsdepartementet oppnevnte ekspertgruppen om lærerrollen den 27.07.2015. Formålet var å frembringe et kunnskapsgrunnlag som gir innsikt i og forståelse av den rollen dagens lærere har i skolen. Ekspertgruppen har ... -
Lærerspesialister i Oslo: Spørreskjema til lærerspesialister, deres kolleger og ledere november 2015. En figurrapport
(NIFU-rapport;2016:20, Research report, 2016-10)Denne rapporten er utarbeidet av NIFU på oppdrag fra Utdanningsetaten i Oslo. Data som er analysert og som presenteres i form av enkle figurer, er i utgangspunktet samlet inn for et annet oppdrag: NIFU og NTNU samfunnsforsknings ... -
Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen
(NIFU-rapport;2021:8, Research report, 2021-03)På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomfører NIFU en evaluering av piloteringen av lærerspesialistordningen. Denne delrapporten er konsentrert om lærerspesialistutdanningen, mens sluttrapporten som vil foreligge mot ... -
Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet
(NIFU Arbeidsnotat;2021:6, Working paper, 2021-06)Dette arbeidsnotatet er fjerde delrapportering i prosjektet «Evaluering av norm for lærertetthet» som NIFU gjennomfører på oppdag fra Utdanningsdirektoratet. Arbeidsnotatet inkluderer en analyse av relevante tall fra ... -
Lærerutdanningene: Statistiske oversikter og utviklingstrekk
(NIFU rapport;2014-31, Research report, 2014-09)Den sterke oppmerksomheten rundt kvalitet i skole og barnehage og lærernes store betydning for elevenes læring og skolens kvalitet er bakgrunnen for denne rapporten som NIFU har skrevet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. ... -
Lærestedenes FoU har høy næringsrelevans
(NIFU Innsikt;2021-10, Others, 2021-05-25)27 prosent av lærestedenes FoU-aktivitet i 2019 hadde relevans for næringslivet. Det rapporterer forskningsmiljøene. Teknologi og landbruks-, fiskerifag og veterinærmedisin er fagområdene med høyest næringsrelevans. Norges ... -
Læring i arbeidslivet: Et innblikk i hvordan Spekter-medlemmer jobber med kompetanseplanlegging og kompetanseutvikling
(NIFU Arbeidsnotat;2021:19, Working paper, 2021-12)Denne rapporten er resultatet av et oppdrag for Arbeidsgiverforeningen Spekter. Målet har vært å få en bedre forståelse for hvordan læring i arbeidslivet foregår, og en oppdatert oversikt over hvordan noen av Spekters ... -
Læringsspill er populært, men utbyttet usikkert
(NIFU Innsikt;2020:1, Others, 2020-05)Med digitalisering av skolen, har det blitt økt tilgang på digitale ressurser, herunder digitale læringsspill. Dagens elever er vokst opp med spill og underholdning, og ønsker slike elementer også i læringsverktøy. Et ... -
Læringsutbytte i høyere utdanning: En drøfting av definisjoner, utviklingstrekk og måleproblemer
(NIFU STEP-rapport;2007-40, Research report, 2007-12)Hva slags kunnskaper og ferdigheter bidrar universiteter og høgskoler til å utvikle hos studentene, og hvordan står disse kunnskapene i forhold til de kompetansekravene som stilles i arbeidslivet? Dette spørsmålet danner ... -
Lærlingeklausuler: et virkemiddel for flere læreplasser?
(U-notat;1996-8, Report, 1996-11-11)Hovedproblemstillingene for prosjektet har vært: - å se på i hvilken grad lærlingeklausul ved offentlige oppdrag vil være motiverende for at bedriften skal ønske å ta inn lærlinger - vurdere hvilke konkurransevridende ... -
Lønnsforskjell mellom kvinner og menn 1999 og 2009
(NIFU-arbeidsnotat;2011:10, Working paper, 2011-10)Formålet med prosjektet var primært å dokumentere og beskrive mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet for høyt utdannede personer i 1999 og 2009, og om mulige kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet har økt eller blitt ...