Blar i NIFU Open Access Archive på tittel
Viser treff 1137-1156 av 2807
-
Hvordan ser arbeidslivet på kandidater fra Universitetet i Oslo? Resultater fra en undersøkelse i et utvalg virksomheter i 2016
(NIFU-rapport;2016:38, Research report, 2016-11)På oppdrag fra Universitetet i Oslo (UiO) har NIFU gjennomført en undersøkelse blant et utvalg arbeidsgivere for å finne ut hvem som ansetter kandidater fra UiO eller andre læresteder, og hvorfor. Undersøkelsen belyser ... -
Hvordan sikre at sykepleiestudentene oppnår læringsutbytter i praksisstudiene : Jakten på gode eksempler
(NIFU-rapport;2021:1, Research report, 2021-01)Formålet med denne rapporten er todelt. Det ene er å presentere best-practice innen praksisstudier for sykepleiestudenter. Det andre formålet er å undersøke hvilken rolle læringsutbyttebeskrivelser og praksisavtaler har i ... -
Hvordan skapes IKT og hvordan forklares dette? - En gjennomgang av noen teorier om teknologisk konstruksjon
(U-notat;2001-3, Working paper, 2001)Målsetningen med dette arbeidet er å belyse den teknologiske konstruksjon av IKT, det som vanligvis kalles "produktutvikling" og "design". Hensikten er å få en bedre forståelse av hvordan og hvorfor IKT skapes - og hvordan ... -
Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring
(NIFU rapport;2014-22, Research report, 2014-05)Prosjektet, som har vært finansiert av KS, undersøker særegenhetene ved lærlingordningen og fagopplæring i kommunesektoren. I tillegg til data fra tre fylkeskommuner, kommuner, samt opplæringskontor og tjenestesteder i ... -
Hvorfor er økonomisk vekst geografisk ujevnt fordelt?
(STEP Report;19-1994, Research report, 1994-11) -
Høgskole – Universitet – Bedrift: Mobilitet og innovasjon (HUbro): Innspill til Forskningsrådets utvikling av en næringsrettet satsing overfor universitetene og høgskolene
(NIFU skriftserie;2004-13, Research report, 2004-04)Denne rapporten gir en generell oversikt over samarbeid mellom universitet og næringsliv med det mål å gi innspill til et nytt forskningsprogram i regi av Norges forskningsråd. Forskningsrådet har tatt initiativ til arbeidet ... -
Høgskolen i Molde og det nye institusjonslandskapet. Fusjon eller fortsatt selvstendighet?
(NIFU-rapport;2016:34, Research report, 2016-11-15)På bakgrunn av de pågående strukturendringer i universitets- og høgskolesektoren har Høgskolen i Molde ønsket å få gjennomført en utredning som klargjør alternative utviklingsmuligheter, og som kan gi høgskolen et ... -
Høgskolen Stord/Haugesund – fusjon, fisjon eller status quo?
(NIFU rapport;2011-12, Research report, 2011-03)I denne rapporten har vi vurdert ulike alternativer og valgmuligheter for Høgskolen Stord/Haugesund i et 10-15 års perspektiv. Vi har lagt vekt på å diskutere de mange dilemmaer og utfordringer HSH står overfor i det videre ... -
Høgskolenes erfaringer med realkompetansestudenter fra forsøksordningene i 1999 og 2000
(NIFU skriftserie;2002-11, Research report, 2002-05)NIFU har på oppdrag fra VOX Prosjektstyret for realkompetanseprosjektet foretatt en undersøkelse av høgskolenes erfaringer med studenter opptatt på grunnlag av realkompetanse i forsøksordningene i 1999 og 2000. Følgende ... -
Høgskolenes rolle i regional utvikling, innovasjon og kommersialisering: En undersøkelse av de statlige høgskolene
(NIFU rapport;2014-40, Research report, 2014-11-21)I denne rapporten analysere de statlige høgskolenes rolle i regional utvikling, innovasjon og kommersialisering. Arbeidet inngår i en større evalueringen av virkemiddelapparatet for kommersialisering av offentlig finansiert ... -
Høy arbeidsmarkedsrelevans i fagskoleutdanningene: Kandidatundersøkelse for fagskoleutdannede i 2019 og 2020
(NIFU-rapport;2023:3, Report, 2023-01)Rapporten presenterer den femte kandidatundersøkelsen for fagskoleutdanning, gjennomført av NIFU. Den omfatter en spørreskjemaundersøkelse til de som fullførte en utdanning i 2019 og 2020, og i tillegg har vi analysert ... -
Høy pedagogisk bevissthet og tett oppfølging: Om sammenheng mellom pedagogikk og faglig og sosialt utbytte av videregående opplæring for elever med spesialundervisning
(NIFU-rapport;5-2003, Research report, 2003-10)Dette er en rapport om forholdet mellom spesialundervisning og faglig og sosialt utbytte av videregående opplæring. Rapporten bygger på en longitudinell kvalitativ studie av 48 elever med spesialundervisning. Elevene begynte ... -
Høyere utdanning for alle? En kartlegging av representasjon, deltakelse og tilgjengelighet i norsk høyere utdanning
(NIFU-rapport;2023:23, Research report, 2023-11)Analysene i denne rapporten er utført i forbindelse med prosjektet Tilgjengelighet i høyere utdanning (TiHU), som er en del av en rammeavtale NIFU har inngått med Kunnskapsdepartementet. Formålet med prosjektet har vært å ... -
Høyere utdanning i endring: Dokumentasjon og drøfting av kvalitetsutviklingstiltak ved seks norske universiteter og høgskoler 1989-1999.
(NIFU-rapport;6-2000, Research report, 2000-01)Denne rapporten inngår i prosjektet «Styring, organisering og kvalitet» som igjen er en del av Norges forskningsråds utdanningsforskningsprogram "Kompetanse, utdanning og verdiskapning" innen området for kultur og samfunn. ... -
Høyere utdanning i Trondheim. Profil, posisjonering og potensial for sammenslåing mellom HiST og NTNU
(NIFU STEP-arbeidsnotat;2005:11, Working Paper, 2005-04-20)Etter henvendelse fra ledelsen av Utvalget som utreder en eventuell sammenslåing mellom Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet ved HiST, fikk NIFU STEP i februar 2005 i oppdrag å utrede ... -
Høyere utdanning i «Vestviken»: Status for høyskolene i Buskerud, Vestfold og Telemark
(NIFU skriftserie;2004-18, Research report, 2004-06)Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra høyskolene i Buskerud, Vestfold og Telemark. Bakgrunnen er gitt i mandatet for oppdraget: «Alle høgskolene skal i nærmeste fremtid revidere sine strategiske planer og ser det som ... -
Høyere utdanning og arbeidsmarked - En seminarrapport
(NAVF-melding;1975-3, Report, 1975-02)NAVF's utredningsinstitutt arrangerte i november 1974 et to-dagers seminar om "Høyere utdanning og arbeidsmarked" med deltakelse fra myndigheter, forskningsinstitusjoner og interesserte organisasjoner. Hensikten med seminaret ... -
Høyere utdanning og arbeidsmarked – i Norge og Europa: Norsk rapportering fra EU-prosjektet «REFLEX»
(NIFU STEP-rapport;2008-6, Research report, 2008-02)Denne rapporten er den norske landrapporten fra det europeiske REFLEX-prosjektet, som undersøker utvikling og bruk av kompetanse og arbeidsmarkedssituasjonen blant høyere utdannede i Europa. Dette prosjektet er finansiert ... -
Høyere utdanning – tilgjengelig for alle? Studenter med funksjonsnedsettelse og funksjonshemning i høyere utdanning – Kvalitetsreformens betydning og lærestedenes strategier for inkludering
(NIFU STEP;4-2005, Research report, 2005-10)Hovedformålet med denne undersøkelsen er å få kjennskap til hvordan studenter som har behov for tilrettelegging i sine utdanningsløp, opplever Kvalitetsreformen og de strategier høyere utdanningsinstitusjoner har for å ...